• Singelnina

    Hatet mot kulturen...?

    Är det bara jag som tycker att ordet kultur börjar betraktas som fult? Eller har det alltid gjort det?

    När jag läser i kommentarerna på tidningarnas hemsidor blir jag chockad ibland, av vad folk tycker. Är det så att det som förut varit finkultur, nu associeras med kultur över huvud taget, och det är därifrån hatet kommer?

    Vad gjorde "konstfackskandalerna" mot konsten?

  • Svar på tråden Hatet mot kulturen...?
  • Stårschan

    I takt med att dokusåpor och fotboll blir de förhärskande kulturyttringarna så skuffas den traditionella "finkulturen" (den med lite mer djup) undan. Jag tror i och för sig att det folkliga motståndet mot konstformer som opera, balett och modern konst alltid varit relativt stort. Det som nu skiljer är att massmedierna nu verkar släppa taget om allt som inte är snaskigt och simpelt. Antielitistiskt helt enkelt.


    Du har väl sett filmen"Idiocracy"?


    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Singelnina

    Hm... nej, vad handlar den om?

    Jag tycker mest att folk verkar missförstå begreppet kultur, att de bara tror att det är sånt DE inte deltar i... Som här i Umeå, som blev kulturhuvudstad 2014, är det en massa folk som är arga och tycker att de pengarna som ska gå till det borde gå till annat, i deras ögon viktigare... men kulturen är ju överallt, allt från porr till... modern dans och sport och... allt!

Svar på tråden Hatet mot kulturen...?