• elegi

    ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig

    Tråden för oss som har barn med bla. ADHD (11) Tråden för oss som har barn med bla. ADHD ADHD tråden...nr. 11 där vi fortsätter att stötta varandra i vardagen
    och fortsätta att skriva av oss, stötta och glädja varandra om våra underbara älsklingar.

    Välkomna gamla som nya med eller utan diagnos

    *ADHD trådens länk och tipstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425441.html
    *ADHD trådens presentationstråd*
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m45425251.html
    *Medicintråden ADHD*
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m42076119.html
    *ADHD trådens favvorecept*
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42350938.html

    På den här sidan kan man göra ett ADHD test för barn direkt på nätet, vet inte hur tillförlitligt det är men man får ju ett hum iaf.
    www.psykologitest.se/test/adhd.php


    Barn med särskilda behov?
    - Jag kallas ett barn med särskilda behov.
    - Barn med särskilda behov blir så lätt
    barn med särskilda besvär.
    - Barn med särskilda besvär blir så lätt
    "särskilda"
    - Särskilda barn blir så lätt isär- skilda.
    - Isärskilda barn får så lätt
    särskilda behov.
    - Särskilda behov är inte särskilda -
    bara STÖRRE -
    STÖRRE BEHOV har väl även du
    ......ibland.

    Av; Berit Schaub
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-25 20:17
    Nyaste tips och länktråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m48564328.html

    Nyaste presentationstråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m47901659.html
  • Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig
  • två lingon och ett blåbär

    Åh, vad datorn krånglar den lever sitt eget liv idag, jag kan inte citera och sidorna hackar sig fram. Jag får försöka att samla ihop mina kommentarer i ett inlägg.

    pcalma, förstår din ilska över den förlorade 8:an, min M åt upp 5 och 3 på min mobiltelefon när hon var 2,5. (men jag kan skratta åt det idag )

    tristania, du har iallafall begränsat ditt samlande till noga utvalda prylar, eloge till dig

    Angående rättvisa, här är ingenting rättvist så länge M inte får mest, men hon har kommit in i ett stadie där hon börjar dela med sig liiiiiiite.

    Sedan var det säkert något mer jag tänkte på, men det har jag glömt nu

  • Trollet Ludenben

    Många förstörda grejer blir det som småbarnsförälder{#lang_emotions_undecided} tänker på pcalmas 8 och två lingons mobil. Frodo gjorde sönder mina glasögon, fick tag på dom och bara bände dom ut och in. Det har jag inte släppt än haha. Fick sjukskriva mig från jobbet som brevbärare för jag såg ju inget{#lang_emotions_undecided} Sen har han i ilska kastat sönder två trådlösa telefoner (den ena telefonen av de två hade två handenheter och bägge två attakerade han). Då blev vi trötta på att springa och köpa nya telefoner så vi köpte en stöt/fukttålig istället. Egentligen en arbetstelefon men vi tyckte vi behövde en tålig. Han har inte kastat den en enda gång och vi har haft den i snart 3 år. Förbjuden frukt smakar tydligen bäst Elias har bara lyckats spy över laptopen hittills. Hoppas att det stannar vid det haha.


    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Cajo67

    Fler frågor och funderingar... ang min son. Han har väldigt svårt med umgänge med kompisar.. om inte han får bestämma och ha saker på sitt sätt, ja då blir det bråk. Om han ser att han håller på att förlora ett spel, ja då förstör han för de andra eller så slår han dem eller välter nåt i hans väg.. Speciellt jobbigt är det när han har kompisar hemma hos sig, (vilket är sällsynt) då vaktar han sina saker och vill inte att någon ska leka med dem, eller så ska han bestämma precis allt!!

    Han vill så förtvivlat gärna ha kompisar, men har så svårt att komma överens med dem... vad gör man?!? 

    Han har dessutom väldigt svårt för att roa sig själv eller leka för sig själv om det inte är med tv-spel eller datorn, men då vill han att jag ska sitta brevid och titta på. Eftersom jag är ensam med honom känner jag mig så LÅST. Hur ska jag göra för att han ska "frigöra" sig och bli mer självständig? Tips?


  • norgesessan

    Emil har klippt av sladden till tastaturen en gång...Då fick vi skaffa nytt...Han har inte gjort det igen...Den tastaturen fick han så han kunde pilla ut tasterna och sätta dit dom igen, det såg roligt ut...ändan på en teskjed funkar bäst..


    Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Karina09

    Hmm. Borde kanske kolla upp Komet. Gick en föräldrautbildning för 6 år sedan, men mycket har fallit iglömska och allt är så mycket tydligare nu, efter diagnos.

  • Esmiso
    Cajo67 skrev 2010-01-07 21:33:52 följande:
    Fler frågor och funderingar... ang min son. Han har väldigt svårt med umgänge med kompisar.. om inte han får bestämma och ha saker på sitt sätt, ja då blir det bråk. Om han ser att han håller på att förlora ett spel, ja då förstör han för de andra eller så slår han dem eller välter nåt i hans väg.. Speciellt jobbigt är det när han har kompisar hemma hos sig, (vilket är sällsynt) då vaktar han sina saker och vill inte att någon ska leka med dem, eller så ska han bestämma precis allt!! Han vill så förtvivlat gärna ha kompisar, men har så svårt att komma överens med dem... vad gör man?!?  Han har dessutom väldigt svårt för att roa sig själv eller leka för sig själv om det inte är med tv-spel eller datorn, men då vill han att jag ska sitta brevid och titta på. Eftersom jag är ensam med honom känner jag mig så LÅST. Hur ska jag göra för att han ska "frigöra" sig och bli mer självständig? Tips?
    det där känner jag igen! Inte kanske riktigt så allvarligt här, men illa nog. Känns som man måste "passa" dem när sonen har kompisar här för att allt ska flyta på.
    Jag har tyvärr inga direkta tips. Det vi brukar göra är att kolla med barnen så de är överens om vad de ska leka, vilka regler som gäller och hur länge. Sen kan vi säga till när en viss tid gått om de vill hinna leka något annat också.
  • nyfikengrön

    Hej, 

    Jag har funderingar över huruvida min 7 åriga dotter kan ha nån form av ADHD men jag vet inte så jätte mkt om det.

    Hon är en smart tjej, begåvad och duktig i skolan men har svårt att lyssna på tilltal och känns väldigt annorlunda mot de andra vanligt trotsiga barnen typ. Hon är speedad typ hela tiden..

    Dessa symtom har hon:


    Har ofta svårt att vara stilla med händer eller fötter kan inte sitta still. Lämnar ofta sin plats i klassrummet eller i andra situationer där personen förväntas sitta kvar på sin plats en längre stund. Springer ofta omkring. Klänger eller klättrar mer än vad som anses lämpligt för situationen ( hos ungdomar och vuxna kan detta vara begränsat till en subjektiv känsla av rastlöshet). Har ofta svårt att leka eller utöva fritidsaktiviteter lugnt och stilla verkar ofta vara "på språng" eller "gå på högvarv". Pratar ofta överdrivet mycket. Svårt att lyssna på direkt tilltal ibland, reagerar inte förrän man riktigt skriker åt henne  Jag kan känna att jag blir väldigt stressad av henne.
    Det är även jobbigt när hon inte lyssnar och bara gör vad hon vill och man försöker vara bestämd men andra uppfattar mig som bara en skrikande hemsk mamma

    Snälla kan ni hjälpa mig att se om det KAN vara nån slags ADHD... ni som har lite erfarenhet, jag vet så lite om det själv. 
  • Nelly02

    Asperger, Autism, Utvecklingstörning m.m. Hos vuxna  - Mötesplatsen!
    Hej!
    Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med Asperger, Autism, Uyvecklingstörning m.m. som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, bok tips o.s.v. Hur utvecklar man de positiva sidorna? Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte För att diskutera symptom på Asperger, Autism, Utvecklingstörning hänvisar jag till den här tråden:

  • guldklimpen04

    De har gjort en utredningen på sonen som resulterade i ADHD UNS, Har inte fått utredningen än den kommer så småningom. Känner mig helt förvirrad då han inte uppvisar de klassiska Adhd symtomen. Han sover gott om nätterna, kan sitta still långa stunder. De problem han har att han har inte helt knäckt läskoden, han går i årskursen tre. Han har svårt att umgås med sin klasskamrater och leker hellre med de som går i tvåan. Intelgenstestet de gjorde visar på en normalbegåvad kille med svårigheter med finmotoriken och arbetsminne.

    De sa något också om problem med föräldrar barn då han är uppkäftig mot mig när han blir frusterad. Mer än andra barn. (Kan bero på att han inte har någon annan att visa det och vet  att mamma klarar av det hela.)

    Är det någon här som har också fått diagnosen adhd UNS? 

  • Meddelande borttaget
Svar på tråden ADHD mammorna fortsätter att snacka av sig