• Eliva

    Stor bebis, rädd för snitt. Hur stort barn kan man föda vaginalt?

    Jag har hela tiden sagt att jag vill föda vaginalt. Men efter flertalet UL visar det sig att jag väntar en rejäl bebis. Jag har försökt skjuta upp snitt så länge som möjligt men nu är jag på v 41+0 och bebisen är skattad till över 5 kg. Jag vill vänta men alla vänner säger att jag är galen som vill ens försöka föda ett sånt stort barn vaginalt. Men desto mer jag tänker på snitt, desto mer inser jag hur rädd jag är för det. Jag är mer rädd för komplikationer och att jag inte ska må bra efteråt än för att eventuellt spricka vaginalt. Det är andra barnet och med ettan sprack jag en del men trots 7 stygn så kände jag mig ganska fräsch redan efter några dagar. Men snitt skrämmer mig för det är mycket mer "sjukhus" och operation. Jag har aldrig varit sjuk, aldrig legat på sjukhus, aldrig brytit någonting eller ens lagat ett hål i en tand. Ett stort snitt mitt magen skrämmer mig jättemycket.

    Ännu så länge så låter personalen mig vänta med snitt och hoppas att det ska komma igång naturligt. Men det verkar det inte vilja göra. Däremot har de förvarnat mig för att det finns stor risk att det kan bli akut snitt även ifall förlossningen börjar. Jag har även blivit erbjuden planerat snitt men tackat nej. Men snart måste jag kanske ta det planerade snittet.

    Är det någon som varit i min situation? Hur jobbar jag med rädslan? Hur stort barn klarar kroppen av att föda vaginalt? Är jag galen ifall jag vill vänta en vecka till med snittet?

  • Svar på tråden Stor bebis, rädd för snitt. Hur stort barn kan man föda vaginalt?
  • karmasus

    har en kompis som födde en tjej 5,2 kg och 56 lång. Hon sprack inte alls =)

  • Alvaret

    Min bror vägde 5 kg och jag vägde 4,7 kg. Mamma har aldrig klagat över sina förlossningar och hon födde oss vaginalt. Enligt pappa sa hon inte ett pip. Nu väntar jag barn och min man vägde också mycket när han föddes så vi räknar med en bamsebebis - men jag är inte orolig för bebisens storlek och att det ska göra mer ont p.g.a. det... försök att inte oroa dig - jag tror personligen att graden av smärta handlar om andra faktorer... Lycka till!

  • flower6

    jag födde min son på 4700gr.....själv var jag såååå smal....väger annars 52 kg ....men jag fixade det...men han ville inte komma ut...orka inte trycka på...så det var en jobbig förlosssning...vill absolut inte skrämma dig...men det gick snabbt...men BM brukar ju rekomendera KS om man ska få ett så stort barn.....men lycka till,,,kram

  • Mingzhi09

    Jag har två bekanta som har fött stora barn runt 4500-4900g. Det beror nog på varje kvinna om det går lätt eller inte. Risken finns ju att bebisen fastnar på väg ut. Man kan be läkarna göra en viktuppskattning på bebisen :)
    Kram!

  • busgrodan

    först av allt så ta inte viktuppskattningen på allt för stort allvar,,, min ena lilltjej blevberäknad att väga ca 5,5 vid födseln men hon var bara 4,5 när hon kom ut och då var hon ändå 2 veckor sen... kan starkt rekomendera kejsarsnitt, har gjorttvå med första blev det akutsnitt och medandra planerat, och jag kan ju säga attjag blev bättre snabbare än min vän som födde vaginalt.

  • 3 barns mamma84
    busgrodan skrev 2009-10-16 06:27:52 följande:
    först av allt så ta inte viktuppskattningen på allt för stort allvar,,, min ena lilltjej blevberäknad att väga ca 5,5 vid födseln men hon var bara 4,5 när hon kom ut och då var hon ändå 2 veckor sen... kan starkt rekomendera kejsarsnitt, har gjorttvå med första blev det akutsnitt och medandra planerat, och jag kan ju säga attjag blev bättre snabbare än min vän som födde vaginalt.
    Håller med och håller inte med
    Viktuppskattninga ja det är inte 100% hur stort eller litet barnet blir.
    Jag är själv liten 164cm och väger 65kg
    Jag vägde 55kg innan jag födde min dotter hon skulle väga 3,600g jag vägde 3,600g och var 49cm när jag föddes 1 mån förtidigt.
    Min dotter vägde 4140g och var 52cm
    Min son skulle väga 4885g med tillväxt ul v 41 och han fick jag inte föda vaginalt han var 5810g och 62cm!!
  • Eliva

    Tack för alla svar, fortsätt svara!

    Jag vet att man ska viktskattningar med en nypa salt, åtminstone om man bara gör en. Men eftersom jag har ett skenande SF-mått så har jag varit på UL med viktskattning 3 ggr nu, varje gång har han ökat ca 500 g. Så jag litar relativt på skattningen, sannolikheten att de mätt fel tre gånger på raken är ju ganska liten.

    Nu är jag på +12 och går fortfarande och väntar. På måndag ska jag på nytt UL, får vi se vad dom säger då.

  • Chlotta

    Hoppas allt har gått bra för dig! Vet inte om jag är för sen att svara, men...

    Jag födde min son på 4930 g och 56 cm vaginalt efter igångsättning 41+6. Läkaren som bedömde mig ville helst att det hela skulle starta av sig själv men samtidigt ville man inte låta mig gå alltför länge heller. När vi kom in till förlossningen var jag öppen 4 cm (utan värkar), därför gick igångsättningen ganska lätt. Fick sy va 10 stygn på olika ställen, men förlossningen gick väldigt bra om än ganska fort (från värkstart tog det fem timmar).

    Håller tummarna för att det går bra för dig!!

  • angel02

    För 4 år sen fick jag min stora pojke som vägde 5400g, 59 cm. Jag sa att jag ville föda vaginalt och det tyckte läkaren var bra men det hela slutade med akut snitt  pga havandeskaps förgiftning och att jag inte hade öppnat mig mer än 5 cm på ett dygn då dem satte igång mig, Väntar nu mitt 2:a barn och ska kolla tillväxten  om 1 vecka då dem tror att jag kommer få ett stort barn igen, är i vecka 34+6  så ev en igångsättning i vecka 38 el 39 då jag inte får gå över tiden den här gången. Kan tillägga att jag mådde inte så bra efter snittet fick feber och hade jätte ont kunde knappt gå så den här gången hoppas jag på en vanlig förlossning, men lycka till du ska se att det blir bra :)

  • IVFmamma

    Min syster har fött alla sina barn vaginalt(6 barn). De har vägt allt mellan 3800-5200(han var oxå 57cmlång)

Svar på tråden Stor bebis, rädd för snitt. Hur stort barn kan man föda vaginalt?