• Full av förhoppning

    Goungar o deras fina familjer nr 7

    Här fortsätter vi som hållt ihop ett tag nu och delar erfarenheter, skratt och tårar på NEO i Lund. De små har blivit stora härliga individer.

    Vi som hänger här

    Valter                       född 080407 med bf 080720     25+0
    Arvid &Rasmus          födda 080408 med bf 080612   30+4
    Elias                         född 080412 med bf 080622     29+5
    Elin                          född 080422 med bf 080802      25+2
    Astrid                       född 080426 med bf 080810      25+0
    Gabriel                     född 080429 med bf 080806      25+5
    Gustav                     född 080509 med bf 080802      27+5
    Simon                      född 080618 med bf 080910      27+6
    Oskar                      född 080909  med bf  081209     27+0
     
    Lite andra kompisar som vi håller kontakt med

    Isabella
    Emma
    "Tvillingarna F o A"
    Klara

    Ser fram emot ännu mer tid tillsammans!!

    Är en del småkompisar som kommer in ibland o uppdaterar oss o hälsar på o det är alltid lika kul!

    Alla som halkar in här av en eller annan anledning är mer än välkommen att skriva!

    Små änglar i våra tankar..


    Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
  • Svar på tråden Goungar o deras fina familjer nr 7
  • BebisVagga

    Full av förhoppning skrev 2009-11-13 15:37:52 följande:


    Ok för jag vill bara poängtera att om de så mkt som ens misstänker ett uns att Gabriel far illa så har de anmälningsplikt (även om det är helt felaktigt)Minsta misstanke om att ni inte skulle tillgodose hans grundläggande behov, är grund för en soc-anmälan så du är beredd på det.Då blir det iofs det du kan tänka dig... en hemma hos person som kollar er i er hemmiljö.... fast så långt kan jag inte tänka mig att du skulle vilja att det går.Och nej de ser det inte som vad du vill är viktigast alls... de ser enbart till Gabriel och hans välfärd.Lycka till hur ni än väljer att göra.
    jag har bett dem komma hit..
    då får dem se hans rätta jag.. men det kunde dem inte..

    jag har iaf ringt dagis idag.. om en skriftlig redogöelse om hur gabriel är o hur han äter o hur han leker.. O jag ska göra en från hemmaplan med.. men lägga in honom i en främmande värld där han itne kommer vara sej själv.. kommer intve att ge dem rättvisa svar..

    hon sa att inläggningen var frivillig så det e ju inget tvång.. o att planera en sådan sak utan att vi vet om det tyckte jag var jävligt fel.. o dessutom bara få lappen en 4 dagar innan..
  • Jodli

    Har läst igenom diskussionen nu och kan inte mer än att hålla med att dom gör det för G:s bästa.
    Jag är med glad att få komma till neo och visa upp våra stora tjej och allt vad hon kan. Hjälpen man får därifrån är jag mer än tacksamm över.

  • BebisVagga

    jag har fått mail från NIKLAS..

    Hej! Jo jag kan stolt meddela att vi närmar oss slutet. Nu återstår endast en del justeringar. Som det ser ut just nu kommer filmen att visas på svt i första kvartalet 2010. Ha det gott och vi hörs!

  • Jessica1

    BV: Susanne de vill ju bara Gabriels bästa, och för att förstå vad som är problemet så behöver de få observera honom. Neo läkare har bättre kunskaper för vad som kan vara problemet för prematurer än vanliga barnläkare. Det är ungefär som att säga att en allmänläkare är bättre på att genomföra en blindtarmsoperation än en kirurg, de har olika specialiteter. Tyvärr får prematurer problem med att maten, näringsupptag etc. och för att de små liven inte ska fara illa behöver de undersöka vad som är felet. Inte ska väl lilla underbara gabriel få en sämre start i livet än han behöver?

    Men du bestämmer givetvis vad du tror är rätt för Gabriel men jag skulle nog som alla andra på tråden råda dig till att göra som de säger.


    ~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • Jessica1

    Hej mammor!
    hur är det med er? har barnen klarat sig ifrån förkylningar?

    G mår bra och växer. Några förkylningar får man räkna med, men det har alltid varit i samband med någon liten tand. Han innehar 11 st nu! Förstår inte att tiden går så fort när man har börjat jobba igen, hinner ju inte med någonting... Tycker att jag jobbar, är på tjänseresor, leker, nattar och dagarna bara smiter iväg på något sätt... konstigt det där.

    G har fått en liten kusin som vi var och tittade på förr 2 veckor sedan.... Det var märkligt, jag funderade på om G någonsin hade varit så liten (4kg) men insåg snabbt att han hade varit mycket mindre och när han vägde 4 kg så tyckte jag att han var enorm. När BVC tanten var och hällsade på så vägde han 3 och halvsatt i mitt knä och hängde med i samtalet och tittade på alla.... hmmm han var nog lite före sin tid då... Men det begrep inte jag

    Min svägerska såg vad hon tyckte var ett andra leende (som jag såg), men jag tyckte det mer såg ut som ett halvt gasleende... Hade nog lite större krav också

    Hoppas som sagt att livet är bra med er kram!


    ~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • BebisVagga

    Gabriel har klarat sej bra från förkylningar jätte bra. tror han har haft 3 st sen vi blev utskrivna förra året..
    han har oxå 11 tänder o han säger ca 15 ord spontant, men härmar många andra ord..

    han säger yss yss när jag lämnar honom på dagis o det e puss..

    Jag har iaf pratat mer med dietisten ang gabriels inläggning o vi har nu kommit överrens om en ny tid. så på måndag läggs han in..
    det kommer finnas med en från lekterapin vid mattillfällena för att hjäölpa mej med råd när gabriel tröttnar på att äta o vill busa istället.. hon har ju en del erfarenhet så hon kanske kan få upp något intresse som gör att han äter mer..
    jag fick dock inte reda på hur många dagar det ska gälla så jag har sakt att tills på onsdagen har vi tagit oss ledigt från dagis o jobb..

    ska bli intressant hur dem löser något eventuellt problem.. för jag tror inte problemet e att han äter för lite utan att han busar för mycket.. o vad ska man göra åt det??

    då dem inte ville göra testerna om ämnesomsättningen på neo så gick jag till läkaren via bvc o fick det gjort.. nu väntar jag bara på svar..

  • Jodli

    Hej!

    Här är det förkylt! E:s näsa rinner konstant känns det som. Har haft henne hemma från dagis nu ett tag för att det inte ska bli värre och för att hon inte ska smitta J.

    E pratar med massor nu och vi kallar henne för dagens eko. Men det är så härligt att få lite gensvar i diskussionen ibland. Hon har långa utläggningar och man kan inte annat än att skratta.

    Annars är allt bra här. Har varit iväg med jobbet ikväll och ätit italiensk buffe. Det kändes att man har varit hemma ett bra tag för det var inte mycket man hängde med i diskussionerna.

    Susanne: Hoppas att det löser sig med G.

    Nu kallar sängen för min del!

    Ha det gott alla!
    Kram

  • vejj

    Hej!

    Här är det bra med oss. Vi var på 18 månaderskoll på neo idag. De kunde inte annat än förundras över hur stabil, klättrig och nyfiken V är! Jättenöjda med hans utveckling motoriskt och i övrigt, vilket ju är väldigt skönt. Ingen oro för hyperaktivitet eller koncentrationssvårigheter. Vikten var bättre än när vi var på BVC i okt, då han hade gått upp 20 gram på 2 mån. Nu hade han gått upp 300 gram på 1½ mån, så det var ju jätteskönt! Hans pappa har kämpat på bra med maten där hemma! Kurvan har planat lite, men det är ju helt normalt när de börjar gå. Vi diskuterade att börja ge honom näringslösningar men läk tyckte inte det behövdes nu. Vi har samma problem som ni bebisvagga - V tappar intresset för att äta efter en liten stund och man kan ju inte tvinga i mat. Han har vuxit bra på längden. Väger 8695 g nu och är 79 cm. Det som inte var så bra är hans hosta och läk konstaterade att han var rosslig. Vi ska få tid till lungröntgen och så fick vi recept på Airomir och Pulmicort och ska börja inhalera honom två gånger/dag i sex veckor, till att börja med. Sen får vi se...

    Bebisvagga- lycka till på inläggningen. Jättebra att ni gör det nu så de får se hur han äter och bedöma om han behöver ytterligare hjälp på något sätt, för att ha en bra viktökning. Jättebra att få tips från en professionell som möter barn och föräldrar hela dagarna. Vi diskuterade också träff med dietist på neo idag, men vi ska i alla fall avvakta med det. Kul att G pratar så mycket och har så många ord!

    Jodli - hoppas E kryar på sig snart! Härligt att höra att hon pratar så mycket! V pratar också oavbrutet men det är inte ord som vi förstår. Men hans tonfall är ju precis som vårt! Han förstår bara ett par ord ännu så länge, som det verkar. Förutom mamma, pappa och storasysters namn.

    Jessika - Ja visst går tiden när man jobbar! Ibland får jag panik för att jag bara träffar barnen 3 timmar vaken tid per dag. Skönt att höra att det är bra med G. Många tänder! V har också fått mer tänder, de kom ut i förra veckan. Han har också 11 st nu, men alla är inte riktigt ute ännu.

    Sköt om er och era små.

  • Jessica1

    BV: hoppas att det har gått bra med Gabriel, alla vill ju hans väl!

    I går vad G på 18-månaders koll 10,4 och sådär 82,5 cm (ville inte riktigt bli måttad ). Allt är bra och livet knallar på... Snart jul och julstöket är i full gång... Är hemma ensam för en gång skull och tänkte skriva lite julkort i lugn och ro utan att någon ska sno pennan från mig

    Tänker på er tjejer och hoppas att vi kanske kan träffas efter jul...


    ~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • BebisVagga
    Jessica1 skrev 2009-12-08 19:04:41 följande:
    BV: hoppas att det har gått bra med Gabriel, alla vill ju hans väl!I går vad G på 18-månaders koll 10,4 och sådär 82,5 cm (ville inte riktigt bli måttad ). Allt är bra och livet knallar på... Snart jul och julstöket är i full gång... Är hemma ensam för en gång skull och tänkte skriva lite julkort i lugn och ro utan att någon ska sno pennan från mig Tänker på er tjejer och hoppas att vi kanske kan träffas efter jul...
    det gick kanon första dagen.. dem tyckte att hans intresse för mat kändes helt normalt.. o att han åt bra, men kanske itne tillräckligt mycket.. han blir mätt snabbt.. dock kunde vi inte fullfölja observationen för han blev ganska sjuk under natten.. nästan 40 graders feber o svår andning,, så dem avbröt observationen o vi fick åka hem..

    dem konstaterade att han hade förkylningsastma och vi fick inhalator o mediciner med oss hem...

    tur han itne e förkyld så ofta..

    men han fick vaccinationen i söndags så tror förkylningen beror på den..
  • Jessica1

    BV det var ju skönt att höra att de än så länge inte fann något fel med ätningen... även om det var tråkigt med förkylningen så är det ju bra att han fick medicinerna han behövde


    ~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • BebisVagga
    Jessica1 skrev 2009-12-10 21:48:15 följande:
    BV det var ju skönt att höra att de än så länge inte fann något fel med ätningen... även om det var tråkigt med förkylningen så är det ju bra att han fick medicinerna han behövde
    ja han var smart som blev sjuk när han var på rätt ställe iaf
  • maxmix

    Hej alla mammor!

    Evigheter sedan jag var här inne o kollade till er! Verkar var lite blandat ....

    Med mina killar är det ganska bra. De har börjat på dagis och är nu inne på sin tredje vecka sedan inskolningen. Arvid accepterar läget Rasmus är inte lika förtjust (skriker och är arg när vi närmar oss grinden till dagis).

    Bablar gör de båda oändligt mycket....både dagtid och i sömnen. Härom kvällen höll vi på och fixa lite och förde väsen när killarna hade lagt sig. Då hör man från sovrummet högt och tydligt "BANKA!" Dagispersonalen kommenterade igår att de har många ord redan, vilket man blir glad över att höra.

    Klättrar gör de på allt! Vet inte hur många gånger under dagen jag lyfter ner dem från köksbordet. Ibland får bordet i vardagsrummet ligga på högkant när jag blir för trött på att tjata på dem eller lyfta ned dem.....

    Arvid har långa armar o ben = lång räckvid. Konstaterade igår att han nu når upp till ytterdörrens handtag. Så nu blir det till att låsa dörren!!

    Eftersom jag inte är en så flitig besökare så passar jag på att önska er alla en God Jul och ett Riktigt Gott Nytt År!

    Kramar Pia

  • Full av förhoppning

    Så härligt att höra från dig Pia Låter verkligen som du har fullt upp
    Ja att killarna pratar bra märkte vi ju redan i kristianstad... stort ordförråd redan där
    Klättringen känner jag verkligen igen. Elias klättrar på ALLT ALLT ALLT ALLT!!!!!!
    Vi har inga köksstolar när de inte används för han är också på köksbordet hela tiden. Han puttar runt fotpallen till fåtöljen för att nå allt han vill och saker går i kras dagarna i ända.

    NU Har han börjat babbla och det är skitkul. Han säger en massa nya ord nu men favoriterna är Katt, boll, bil, macka, kaka. Allt som är gott är Kaka eller namna.
    Han har redan vält julgranen en gång trots att vi inte tog in den förrän han sov på lille julafton. Nu är den fasthäftad med häftpistol i väggen och med presentsnöre i garndinstången

    Tomten var här med många många många paket....
    Många fina o bra saker vi inte heller får plats med. Längtar tills ovanvåningen är färdig

    Hur går det med ert byggprojekt Pia??

    Kul att det går bra i förskolan för grabbarna men synd att Rasmus inte riktigt köper läget. Hoppas det blir bättre efter nyår och att han upptäcker att det är jättekul som brorsan.

    Jag kopierar detta och skriver i ett mail till dig också Pia för annars hinner du nog inte läsa det före nästa jul hehehe

    Kram på er alla


    folk behöver inte ha influensa för att bete sig som svin
  • pernurs

    Dokumentären "Den sköra tråden" som nämns ovan i tråden sänds den 17 januari i SVT2 kl 20.00. Vi följer tre olika familjer på Neonatal i Lund under 2009. Tack även till alla familjer som filmats men inte finns med i den slutliga dokumentären.


    Mvh Erik
  • Jessica1

    God fortsättning på er!

    Vi kom hem igår efter en lång rundtur uppe i norrland. Skönt att vara borta men nog är det skönare att komma hem. En liten pojke som håller på att upptäcka världen i nya hus hela tiden är inte det lättaste . Nu vet han definitivt vad paket är för någonting och att tomten är lite skrämmande.

    I morgon ska vi på inskolningssamtal och på måndag är det dags för inskolning. tänk vad tiden går. Minns som igår att man fick honom och nu snackar han massor, springer hoppar och sjunger... helt otroligt. Jag är så glad för honom!

    erik: det ska bli jättespänande att se filmen! Det måste ha varit svårt att välja material till den...


    ~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
Svar på tråden Goungar o deras fina familjer nr 7