• Sencha

    Bra böcker för att förklara evolution för intresserad sexåring?

    Vår snart-sex-åring är en smart och intresserad grabb.
    Med jämna mellanrum hamnar vi i olika diskussioner in på evolutionen och livets uppkomst - senast nu ikväll när han vald att fortsätta att titta på Vetenskapens värld svt.se/2.107868/vetenskapens_varld&lpos=SVT2_0000_sitelink&from=tabla istället för att få godnattsaga läst

    Jag känner behov av något att läsa för honom i ämnet. Visst, jag kan förklara fritt ur hjärtat, men det blir förmodligen lättare för honom att följa om vi har en bra stomme att utgå ifrån Jag vill alltså ha en bra bok att läsa för honom. Det behöver inte nödvändigtvis vara på vad som anses vara sexåringsnivå - det är inget som hindrar att vi stannar upp och jag förklarar på annat sätt när det blir för komplicera - men jag vill ju ändå ha något som inte är allt för komplicerat. Däremot känner jag att det är bra om det är något som åtminstone bitvis bygger på kronologi - inte något som bara i allmänna ordalag tar upp mutationer och urval och utveckling, utan där det är möjligt att följa utvecklingen även tidsmässigt. Utifrån de diskussioner vi hittills haft känns det som att det är rätt väg att gå, för att greppa det hela.

    Och nej, jag har inga illussioner om att han ska greppa evolutionen fullständigt Men han är nyfiken, och jag vill gärna hänga på och bjuda in honom i detta spännande ämne

    Jag har funderat på den här: www.adlibris.com/se/product.aspx - är den bra?
    Eller är det någon som kan tipsa om andra bra böcker?

    /biologmamman

  • Svar på tråden Bra böcker för att förklara evolution för intresserad sexåring?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

    Jag skulle påpeka att det är viktigt att man skiljer på livets tillkomst och evolutionen för det är ju som du vet egentligen två skiljda saker. Livets uppkomst är ju lite höljd i dunkel medan vi har en ganska bra koll på evolution så att separera dessa är nog inte dumt.

    Annars kan jag bara föreslå dig att använda funktionen "provläs" (under bilden) på adlibris hemsida för att själv bedöma kvaliteten. Efter en snabb koll på boken så tycker jag att den borde passa utmärkt och jag ska nog själv kolla lite mer noggrant och inhandla den till mina syskonbarn.

  • Sencha
    Mayoranya skrev 2009-11-10 14:57:44 följande:
    Jag skulle påpeka att det är viktigt att man skiljer på livets tillkomst och evolutionen för det är ju som du vet egentligen två skiljda saker. Livets uppkomst är ju lite höljd i dunkel medan vi har en ganska bra koll på evolution så att separera dessa är nog inte dumt.
    Jo, självklart är det två olika saker. Samtidigt, om jag ska hålla någon sorts kronologi (vilket jag som sagt var tror är en poäng) så måste man ju, åtminstone i vaga termer, börja med att liv uppstod. De behöver ju inte för den skull innebära att man går in på det i detalj, men man kan inte heller helt hoppa över det.
  • R Franklin

    Böcker för barn är det nog si och så med. En rekommendation är ju dock den fantastiska dokumentärserien Planet Earth www.discshop.se/shop/ds_produkt.php&id=62673&lang=se&subsite=bluray&&ref=

    Handlar inte direkt om evolutionen men den ger en bra överblick över mångfalden på jorden.

  • lennartsdotter

    Ett tips till dig är The Selfish Gene av Richard Dawkins. Läs den inte för 6-åringen men läs den själv. Jag är helt övertygad om att den kommer vara ett bra redskap för att förklara evolution och naturlig urval.

  • Tygtiiger

    Vi har en rolig bok som heter "Allt från början".

    Den handlar om hur jorden kom till, och så går de över i evolution för barn. Naturligtvis är den inte hundra procent felfri, för det är svårt att göra det fattbart för små barn, men det enda direkta felet i den är att vi kommer från apor. Och det är rätt lätt att förklara. Den är kul iallafall! Min kusins yngste son, som är sju, skrattade sig fördärvad över den sidan som förklarar hur snoppen kom till, och min snart femårige son älskar den. Han har järnkoll på hela förloppet och INGEN kommer att kunna slå i honom någon skapelseberättelse förrän han blir gammal och lättledd.

    www.adlibris.com/se/product.aspx

  • peter200

    Nice, skall köpa 'Allt från början'. Gav med mig och lät lillan börja på kyrkans barntimme, för att alla andra barn gick. Tänkte att de coolat ner sig lite sedan man själv var liten.. nix. Behöver moteld.

  • primusbarn

    Oj oj oj! Jag ser att det här är en gammal tråd, men jag måste bara puffa.
    Boken som ts länkade till är faktiskt skriven av min man. Så jag måste så klart rekommendera den också. Målgruppen var kanske inte så små barn, men tillsammans med en vuxen så funkar det säkert. Den är inte så lång och väldigt lättläst.

    Illustrationerna gör sig tyvärr inte så bra i det formatet, men på den här sidan finns bokens innehåll i en komprimerad form och där kan man också se bilderna lite bättre:
    www.fladdermus.net/livetsuppkomst.htm

    'Allt från början' har vi också köpt, jättebra bok. Vår 4,5-åring tycker att urmasken som bajsade ur munnen är väldigt rolig. Samma författare har också skrivit 'Allt om universom', den rekommenderar jag också starkt.

  • Sencha
    primusbarn skrev 2010-02-04 10:25:29 följande:
    Oj oj oj! Jag ser att det här är en gammal tråd, men jag måste bara puffa. Boken som ts länkade till är faktiskt skriven av min man. Så jag måste så klart rekommendera den också. Målgruppen var kanske inte så små barn, men tillsammans med en vuxen så funkar det säkert. Den är inte så lång och väldigt lättläst.Illustrationerna gör sig tyvärr inte så bra i det formatet, men på den här sidan finns bokens innehåll i en komprimerad form och där kan man också se bilderna lite bättre:www.fladdermus.net/livetsuppkomst.htm'Allt från början' har vi också köpt, jättebra bok. Vår 4,5-åring tycker att urmasken som bajsade ur munnen är väldigt rolig. Samma författare har också skrivit 'Allt om universom', den rekommenderar jag också starkt.
    Han fick "Allt från början" och "Djurens evolution" i julklapp. Den senare var nog lite för svår än så länge, men vi får väl återkomma till den senare
    0401 & 0807
Svar på tråden Bra böcker för att förklara evolution för intresserad sexåring?