• eviz08

    Kejsarsnitt pga sätesbjudning

    Gjorde idag ett vändningsförsök då det i tisdags på ett tillväxtultraljud visade sig att barnet ligger i säte. Det gick tyvärr inte att vända den lilla. Så då blir det tydligen planerat kejsarsnitt. Något jag inte alls är beredd på, känner mig smått chockad. Är i v 37+2 så de på sjukhuset sa att jag borde få en tid för kejsarsnitt inom 1-2 veckor.

    Min fråga är nu om någon har haft ett barn som legat i säte och inte lyckats med vändningsförsöket men där den vänt sig av sig själv innan kejsarsnittet? Skulle vara så skönt om det hände och jag kunde få föda "normalt". Känner mig nästan lite lurad på allt som det är nu. Och är dessutom väldigt rädd för kejsarsnitt

  • Svar på tråden Kejsarsnitt pga sätesbjudning
  • Kajak

    Du har rätt att vägra snitta, du kan begära höft/bäcknet röntgen för att kolla om det finns plats för bebisen då du kan välja vaginalt förlossning.

    Lycka till.

  • eviz08

    Tack för ditt svar. Men fick höra att som förstagångsföderska är det mycket större risker att föda i säte än att göra snitt. Så går helt och hållet på vad de säger på sjukhuset och kommer göra snitt så länge den lilla inte får ett ryck och vänder sig av sig själv.
    Ingen som det har hänt för?

  • Gondola

    Hej!
    Jag kände precis som du och övervägde t.o.m att föda i säte.....men det var för stora risker tyckte läkaren. Om du läser i min blogg så tror jag att du får svar på det mesta av det du undrar.
    Tyvärr är det ovanligt att bebisen vänder sig rätt precis innan förlossning,min son fixerade sig med rumpan så han satt som berget.

  • eviz08
    Gondola skrev 2009-11-20 08:53:50 följande:
    Hej! Jag kände precis som du och övervägde t.o.m att föda i säte.....men det var för stora risker tyckte läkaren. Om du läser i min blogg så tror jag att du får svar på det mesta av det du undrar. Tyvärr är det ovanligt att bebisen vänder sig rätt precis innan förlossning,min son fixerade sig med rumpan så han satt som berget.
    Tack snälla för ditt svar!

    Läste din blogg och det kom en och annan tår. Ska se till så att min man läser också. Känns skönt att läsa om någon som gått igenom samma sak.
  • bunny75

    Jag vet att det är ingen tröst men.... I have a story. Jag nekades tillväxtUL (Solna KS gör inte sånt) och fick veta att min dam sitter i sätesbjudning vid 7cm öppning- efter igångsättning!!! Tack. Och nu snackar vi om ångest och panik... jag vågade inte föda själv utan fick göra snitt, en akut sånt.
    Jag var inte alls beredd att snitta mig men hade funderat innan att om mitt barn skulle sitta upp och ner då finns det anledning varför (särskilt om det inte går att vända på den). Och jag är bara tacksam att det finns möjlighet att få ut barnet på ett annat sätt. Se possitivt på det hela! Kejsarsnitt gör dig inte till en sämre kvinna. Tro på att ditt barn är tillräckligt smart för att välja sitt sätt att födas ;)

  • eviz08
    bunny75 skrev 2009-11-20 13:57:31 följande:
    Jag vet att det är ingen tröst men.... I have a story. Jag nekades tillväxtUL (Solna KS gör inte sånt) och fick veta att min dam sitter i sätesbjudning vid 7cm öppning- efter igångsättning!!! Tack. Och nu snackar vi om ångest och panik... jag vågade inte föda själv utan fick göra snitt, en akut sånt. Jag var inte alls beredd att snitta mig men hade funderat innan att om mitt barn skulle sitta upp och ner då finns det anledning varför (särskilt om det inte går att vända på den). Och jag är bara tacksam att det finns möjlighet att få ut barnet på ett annat sätt. Se possitivt på det hela! Kejsarsnitt gör dig inte till en sämre kvinna. Tro på att ditt barn är tillräckligt smart för att välja sitt sätt att födas ;)
    Jo jag är ju faktiskt väldigt glad att det upptäcktes att den ligger i säte, kan inte vara någon rolig upplevelse att få veta det som en liten överraskning när man håller på att föda.
    Jag försöker också vara glad över att den lill* mår bra och att allt ser bra ut, det är ju ändå det viktiga!
  • Fjärilsblomman

    Samma sak hände mej för 3 månader sedan. var på en vanlig kontroll i v37 och då upptäcktes det att min son var fixerad i säte. 5 dagar senare fick jag snitt tid, ganska ckokad, var inte beredd på det och att jag så snart skulle bli mamma. nu kan jag inte jämföra med en "vanlig" förlossning, men jag har bara possitivt att säga om mitt snitt, det var en stark upplevelse och jag tycker inte att jag missat nåt. strax efteråt kunde jag tycka att det hela hade tagit en snabb vändning som jag inte alls varit beredd på. men jag skulle nog föredra att göra om det igen. det gör ont efterår, men det är absolut hanterbart. lycka till!{#lang_emotions_smile}

  • Gondola
    eviz08 skrev 2009-11-20 09:05:14 följande:
    Tack snälla för ditt svar! Läste din blogg och det kom en och annan tår. Ska se till så att min man läser också. Känns skönt att läsa om någon som gått igenom samma sak.
    Bara glad att jag kan hjälpa till
    Hoppas verkligen att ni får det så bra som möjligt ändå. Kika gärna in till mig igen när bebisen har kommit Lycka till*kram*
  • eviz08
    Fjärilsblomman skrev 2009-11-20 21:02:39 följande:
    Samma sak hände mej för 3 månader sedan. var på en vanlig kontroll i v37 och då upptäcktes det att min son var fixerad i säte. 5 dagar senare fick jag snitt tid, ganska ckokad, var inte beredd på det och att jag så snart skulle bli mamma. nu kan jag inte jämföra med en "vanlig" förlossning, men jag har bara possitivt att säga om mitt snitt, det var en stark upplevelse och jag tycker inte att jag missat nåt. strax efteråt kunde jag tycka att det hela hade tagit en snabb vändning som jag inte alls varit beredd på. men jag skulle nog föredra att göra om det igen. det gör ont efterår, men det är absolut hanterbart. lycka till!
    Tack. Känns skönt att flera "råkat" ut för samma sak och reagerat på samma sätt. Också roligt att höra att allt gick bra!
    Försöker peppa mig till att inte vara rädd för snittet, men går väl inte så jättebra än så länge. Hoppas på att inte få en snittid förens tidigast 1 december så jag hinner vänja mig vid tanken lite. Men vi får se.
  • lovely storm

    min dotter satt i säte i v37... jag ville ha snitt, jag sa det till bm men hon sa det inte till läkaren i sin tur! (har fått reda på det nu i efterhand)
    så läkaren sa att vi skulle avvakta 1 vecka... tyvärr vände hon sig själv i v38!
    min förlossning slutade i katastrofsnitt och förlossningsskada!

    KÄNNER MIG SÅ LURAD AV SYSTEMET!! (känns som bm har sista ordet när det kommer till kejsarsnitt)

  • Glädjefrö

    Jag gjorde ett vändningsförsök idag. Är i v. 37 och det lyckades!!! Jag blev så glad men nu är man rädd att den vänder sig varje gång den rör sig. Ska dit och kolla på UL nästa vecka så att den ligger kvar. Om den rullat runt igen så blir det inget mer försök utan då blir det snitt.

  • elinville

    lovely storm skrev 2009-12-05 19:24:34 följande:


    min dotter satt i säte i v37... jag ville ha snitt, jag sa det till bm men hon sa det inte till läkaren i sin tur! (har fått reda på det nu i efterhand) så läkaren sa att vi skulle avvakta 1 vecka... tyvärr vände hon sig själv i v38! min förlossning slutade i katastrofsnitt och förlossningsskada! KÄNNER MIG SÅ LURAD AV SYSTEMET!! (känns som bm har sista ordet när det kommer till kejsarsnitt)
    Usch vad tråkigt! Födde du i säte då? Eller du ville ha ks oavsett?
  • eviz08
    elinville skrev 2009-12-11 05:44:52 följande:
    TS: Hur gick det? Antar bebisen är här nu?
    Jag fick tid för planerat snitt den 27 november. Kl 11.11 kom lilla Amanda ut, hon vägde 3050g och var 48cm.
    Jag var verkligen livrädd, skakade i hela kroppen och kunde knappt föra ett samtal med min man. Men allt gick väldigt bra! Och när hon väl var ute så glömde jag bort all min rädsla. Vi fick vara tillsammans alla 3 på uppvaket och det kändes väldigt bra!

    Allt som allt så var inte kejsarsnitt så hemskt som jag hade trott, men om jag skaffar fler barn så hoppas jag ändå på en vaginal förlossning då jag kan känna mig lite snuvad på det ibland när jag tänker på det. Men jag skulle inte vara livrädd inför ett kejsarsnitt igen, då allt gick så himla bra! Och ut kom ju världen finaste lilla tjej :)
  • ica003

    Såg nu att du redan fått din lilla guldklimp. Grattis!

    Men jag vill ändå berätta vad som hände oss. Mitt andra barn låg på tvären och vändningsförsöket misslyckades, eftersom jag var snittad med första var det inte tal på att försöka vaginalt. Kom till inskrivning för snittet på en fredag, då hade han vänt sig med rumpan nedåt.

    På måndagen var det dags för snitt, då hade busungen snurrat helt runt!! Det upptäcktes när jag redan var duschad och operationsklädd. Eftersom jag helst velat slippa snitt från början så var det bara att åka hem igen och vänta ytterligare 2 veckor. Han kom ut vaginalt. Det är nog ganska ovanligt, men tydligen kan det hända.

  • epiphany7
    ica003 skrev 2009-12-21 17:36:24 följande:

    Såg nu att du redan fått din lilla guldklimp. Grattis!

    Men jag vill ändå berätta vad som hände oss. Mitt andra barn låg på tvären och vändningsförsöket misslyckades, eftersom jag var snittad med första var det inte tal på att försöka vaginalt. Kom till inskrivning för snittet på en fredag, då hade han vänt sig med rumpan nedåt.

    På måndagen var det dags för snitt, då hade busungen snurrat helt runt!! Det upptäcktes när jag redan var duschad och operationsklädd. Eftersom jag helst velat slippa snitt från början så var det bara att åka hem igen och vänta ytterligare 2 veckor. Han kom ut vaginalt. Det är nog ganska ovanligt, men tydligen kan det hända.


    Fick du kanske något svar på hur ofta det händer? Har letat som en tok efter info, så man vet hur stor chansen är ungefär... :)
Svar på tråden Kejsarsnitt pga sätesbjudning