• DreamBear

    Kan man ta en alvedon?

    Jag vaccinerade mig i onsdags 16:30, fick feber och blev illamående.
    Detta satt i under kvällen och hela dagen igår.
    Idag är febern nästan helt borta, illamåendet har lättat men
    jag har fått en rejäl huvudvärk.
    Den kan bero på att jag satt/låg hela gårdagen.

    Vet någon om det är okej att ta en alvedon mot huvudvärken?

    Har hört att man inte ska ta värktabletter i samband med vaccineringen,
    vet ej varför, men nu kan det väl inte vara någon fara. Eller?

  • Svar på tråden Kan man ta en alvedon?
  • DreamBear

    Förtydligande, jag har läst att man ska inte ta alvedon i samband med vaccineringen då det kan försämras vaccinet.
    Men hur länge ska man undvika alvedon??
    Någon som vet?

  • carola1977

    Tror det är närmsta dygnet bara men vet fler som gjort det ändå då de fått väldig värk. Tror inte det är någon fara nu.

  • adijen

    Till mig sa de på vårdcentralen att jag skulle ta alvedon om dt blev jobbigt, likadant till sonen! men dt kommer ju så mycket nytt hela tiden så dt kan ju ha ändrats, vi tog för två veckor sen.

  • Mesakura

    Hej min sköterska sa att man fick ta panodil och alvedon men inte ipren. För ipren är mot inflammationer. Kram

  • DreamBear

    Chatt med frågor och svar om vaccin mot svininfluensa med Henrik Almkvist, chefläkare HSN förvaltningen, Stockholms läns landsting
    :


    evaJag vaccinerades igår och har idag fått feber (drygt 38 grader) och värk i kroppen. Kan jag ta Ipren eller Alvedon mot detta eller försämrar jag vaccinets verkan då?
    Henrik Almkvist: Hej Eva! Det går bra att ta Ipren mot värk och feber efter vaccinationen. en studie antyder att Alvedon (Paracetamol) eventuellt skulle kunna ge lite sämre immunsvar/effekt av vaccinationen, men flera av de experter jag talat med tror inte att det har någon större betydelse.
    --------------------------------------------------------------------------------------------------Finns flera sidor på nätet som säger att Alvedon kan ge sämre effekt av vaccinet.

    Men som med allt som har med detta att göra, alla säger olika.

Svar på tråden Kan man ta en alvedon?