• smulis 87

    TV- problem, HJÄLP!!!!!

    förlåt att de blev så långt..men hoppas ni har något bra råd..orkar inte med denna situation längre..bara att fråga om de är något som ni inte förstår av de ja skrivit..

    Min sambo har ett barn sedan tidigare som är i tonåren nu..(14 år)
    vi köpte henne en platt Tv för 2 år sen på sommaren och sa att hon fick den som en present när hon skulle fylla år i december
    ( vi hade precis flyttat in i ny lgh, och hon ville ha en ny tv)
    och när vi köpte den så sa vi att den är till för att vara hos oss och inte mamma..och du kmr inte kunna få så mck mer när du fyller år sen..och de va OK sa hon..
    (TV:n kost 7000 kr)
    de va inga problem..tills vi nu har flyttat igen till ny lägenhet och hon har fått ett till syskon och vi har bara en 3:a och då har min son de ena rummet och vi de andra..men vi har en bäddsoffa i rummet hos sonen..
    (har jätte bra relation med sambons dotter vill ja tillägga)
    dottern kommer och går som hon vill hos oss..har egen nyckel och så..fast hon bor hos sin mamma..men kommer väl ca 1-2 gånger i veckan och sover hos oss..vi vill inget annat än att bo större men pengarna räcker inte till just nu när inte jag har fast jobb, men så fort pengarna finns så ska vi leta större så hon får eget rum..men tycker att de är rätt att våran son ska ha rummet eftersom att hon inte är hos oss så ofta..
    då vet ni familje situationen lite..så nu till saken:
    hon skickade sms till sin pappa och fråga om hon fick ta hem tv:n till mamma..
    men han skrev nej och hon fortsatte och skrev att vem TV är de egentligen..osv..och han skrev nej..och att de är ok att du är besviken men de hjälper inte..tv stannar här (vi har den inte uppsatt än, utan den ligger åt sidan) då så säger hon igen men de är ju min tv..men vi står på oss och säger nej..och då säger hon att aa men vi tar tillbaka tvn när jag får eget rum..men känner att vi inte vill krångla med de..och sa då att vi sätter upp den här om hon vill..men de ville hon inte..och då skriver hon: hädan efter SKA jag ha pengar som jag kan ta med vart jag vill!!
    och då blir min sambo tokig och ringer upp henne och säger att du ska vara tacksam att du fått en tv ens..när du var 12 år för den summan...sen så har jag sagt nej jätte många gånger och tycker du ska förstå att nej är nej..och hon säger att de är ju hennes osv..och då säger handu ska inte tro att jag köper grejer för 7000 till dig...och då la hon på i örat på honom..

    så då skriver han att ber du inte om ursäkt för ditt beteende i morgon så kan du glömma allt va skjuts och pengar heter..sen så behöver du inte följa med på någon spinning heller ( hon är med mig på spinning på tis & tors) och så blev de..men hon hörde aldrig av sig..

    så nu är dom ovänner..
    men hon är vän med mig..
    och har precis fått börja följa med på spinning igen..och de har väl varit ovänner nu i ca 6 veckor eller nått..

    så nu undrar jag..
    var de fel av oss att säga så?

    (uppenbart enligt henne)
    vilket jag kan förstå hennes besvikelse...

    hon säger till mig att de inte handlar om tvn längre utan vad han sa..
    att han skulleinte köpta nått till henne för 7000
    och att han tog ifrån henne pengar och skjuts och spinning..
    så därför känner hon inte för att bli vänn med han igen..

    han skickar meddelande till henne att han saknar henne och älskar henne mest över allt annat..men han får inget svar..

    hur ska ja kunna hjälpa henne och honom att finna tillbaka till varandra..för hon känner sig ju uppenbart VÄLDIGT sviken..
    men hon är inte så villig till att de ska bli bra..men så himla farligt va ju inte allt tycker jag..

  • Svar på tråden TV- problem, HJÄLP!!!!!
  • Hannah76
    smulis 87 skrev 2009-12-06 21:45:00 följande:
    han sover mck bättre sen han fick eget rum..annars hade jag gärna haft honom i vårat rum för att underlätta nätterna =D men tv kommer att åka upp på väggen så fort situationen är löst oavsett vems rum vi kallar att de är..
    Men det är helt ok att hon tittar på tv där inne när han sover? Och han störs inte av att sova i samma rum som henne?
  • smulis 87
    Men det är helt ok att hon tittar på tv där inne när han sover? Och han störs inte av att sova i samma rum som henne?
    men jag skrev ju att när hon kommer så får han sova hos oss dom gångerna..då de bara är 1 -2 ggr i veckan ibland mer ibland mindre..men oftast onsdag till torsdag..
  • smulis 87
    Hannah76 skrev 2009-12-06 22:39:25 följande:
    Om hon hade ett rum - skulle hon då vara hos er oftare?
    hon hade ju eget rum innan då vi bodde på den andra adressen men hon är faktiskt mer här än lägenmheten innan..konstigt nog..
  • Hannah76
    smulis 87 skrev 2009-12-06 22:40:47 följande:
    hon hade ju eget rum innan då vi bodde på den andra adressen men hon är faktiskt mer här än lägenmheten innan..konstigt nog..
    Ok. Det är ju bra.
  • smulis 87
    Hannah76 skrev 2009-12-06 22:39:25 följande:
    Om hon hade ett rum - skulle hon då vara hos er oftare?
    jag tror inte hon ser på de så konstigt att hon inte har eget rum då hon har en styvsyster som har eget rum nu hos dom men som inte heller kommer att ha eget rum sen när dom kommer att sälja huset de har nu..och den flickan är där ungefär lika mck som hon är hos oss..och då frågade jag om de en kväll när hon var här..hur systern såg på de.,men de tyckte inte de hade någon betydelse eftersom att de inte var deras "riktiga" adress..utan att de funkar ändå..

    och min sambos dotter har sagt att de inte behövs ett eget rum till henne..men då har jag sagt att de är klart du ska ha..och då säger hon att de inte spelar någon roll..
  • arkeologitjejen

    Vet ju inte alls hur det ser ut hemma hos er, men en lösning kan som sagt vara att tex sätta upp en list i taket som ni kan hänga ett drapperi ifrån. Det kan hon dra för när hon vill vara för sig själv i sin hörna så att säga och så på sätt har hon sitt eget samtidigt som ni kan omvandla den delen till en del i ert vardagsrum när hon inte är där. För några hundra kan man även köpa ett par trådlösa hörlurar som ni kan koppla till hennes tv. Det hade jag och min sambo när vi fortfarande bodde i vår förra etta på 27 kvadrat för att inte störa varandra då vi jobbade skift. Superbra lösning för en billig penning.

    Samma sak med ommålningen. Det är hennes rum, om hon vill att pappan skall vara med och måla rummet svart så skall han få vara det oavsett vad mamman säger. Det är hennes rum och det får även mamman respektera. Verkar som att båda föräldrarna drar in dottern i sin privata konflikt vilket är både orättvist och barnsligt.


    Linnea 080310
  • arkeologitjejen
    smulis 87 skrev 2009-12-06 22:44:28 följande:
    jag tror inte hon ser på de så konstigt att hon inte har eget rum då hon har en styvsyster som har eget rum nu hos dom men som inte heller kommer att ha eget rum sen när dom kommer att sälja huset de har nu..och den flickan är där ungefär lika mck som hon är hos oss..och då frågade jag om de en kväll när hon var här..hur systern såg på de.,men de tyckte inte de hade någon betydelse eftersom att de inte var deras "riktiga" adress..utan att de funkar ändå.. och min sambos dotter har sagt att de inte behövs ett eget rum till henne..men då har jag sagt att de är klart du ska ha..och då säger hon att de inte spelar någon roll..
    Fast att det inte spelar någon roll är ju något man säger i tonåren. Tror nog hon skulle bli riktigt glad om det gick att ordna. Alla vill ju känna sig hemma och ha något eget, eller? Däremot får man ju anpassa det efter de förutsättningar man har och ni ska ju inte behöva flytta till något ni inte har råd med, utan lös problemet och prata med henne som en vuxen. Det kommer hon nog själv växa med.
    Linnea 080310
  • smulis 87
    arkeologitjejen skrev 2009-12-06 22:51:25 följande:
    Vet ju inte alls hur det ser ut hemma hos er, men en lösning kan som sagt vara att tex sätta upp en list i taket som ni kan hänga ett drapperi ifrån. Det kan hon dra för när hon vill vara för sig själv i sin hörna så att säga och så på sätt har hon sitt eget samtidigt som ni kan omvandla den delen till en del i ert vardagsrum när hon inte är där. För några hundra kan man även köpa ett par trådlösa hörlurar som ni kan koppla till hennes tv. Det hade jag och min sambo när vi fortfarande bodde i vår förra etta på 27 kvadrat för att inte störa varandra då vi jobbade skift. Superbra lösning för en billig penning.Samma sak med ommålningen. Det är hennes rum, om hon vill att pappan skall vara med och måla rummet svart så skall han få vara det oavsett vad mamman säger. Det är hennes rum och det får även mamman respektera. Verkar som att båda föräldrarna drar in dottern i sin privata konflikt vilket är både orättvist och barnsligt.
    tack för tipset om uppdelningen!!!!
    super smart och att vi inte tänkt på de?..
    tack verkligen..ska prata med min sambo om de..
    ja de är väl lite så att de är avundsjuka mellan parterna..
    mamman har pengar-pengar är makt..hoin kan köpa saker som inte han kan osv.
    pappan (sambon)-hittar på saker..bio ,bowling ,nöje skjuts sena kvällar osv.
    och detta stör väl från båda sidor..
  • Duncan

    Då va det jag igen..... arkeologitjejen kommer med jättebra idéer till dig, smulan87, MEN, fortfarande kvarstår väl huvudproblemet med att flickan inte svarar när pappan försöker få kontakt? När de fått kontakt och bett varandra om ursäkt osv det är då alla dessa idéer ska komma på tal, så att flickan själv kan få vara med och utforma utrymmet i vardagsrummet, eller vad det nu blir. Som framkommit nu i slutet på tråden så verkar hon vara en bricka i deras rävspel mot varandra och det är såklart inte ok. Låt henne va med och utforma sin plats är mitt råd

  • arkeologitjejen
    smulis 87 skrev 2009-12-06 23:00:39 följande:
    tack för tipset om uppdelningen!!!! super smart och att vi inte tänkt på de?.. tack verkligen..ska prata med min sambo om de.. ja de är väl lite så att de är avundsjuka mellan parterna.. mamman har pengar-pengar är makt..hoin kan köpa saker som inte han kan osv. pappan (sambon)-hittar på saker..bio ,bowling ,nöje skjuts sena kvällar osv. och detta stör väl från båda sidor..
    Kan tänka mig det. Minns även att när mina föräldrar var skilda och jag var runt 12 (nu är hon ju lite äldre, men ändå) så tog jag alltid på mig allt av att de grälade och liksom skämdes över att jag ville träffa den andra parten osv. Det var skitjobbigt.

    Lösningar med att dela av lägenhet och liknande har jag 1000 olika på efter alla planer jag och sambon försökt lägga upp för att hitta en lösning till vår lägenhet som alltså är stor, men bara en tvåa.

    Listen hittar ni på Ikea, den heter Kvartal och finns i massor med olika delar från böjda till raka och som ni kan klippa till för att anpassa efter behov. Hon skulle ju kunna sova i en tältsäng de där en till två nätterna i veckan, så kan ni ställa undan den resten av veckan, eller bäddsoffa. Sedan ger ni henne en hylla eller ett skåp med dörrar som är hennes. Öppnar man dörrarna (alltså tex Billy med dörrar) kan ni ha tvn monterad och en massa av hennes prylar. Kolla bara att det är brandsäkert att göra så. Annars får kanske tvn sitta bredvid skåpet. Då har ni en diskret lösning där ni snabbt kan omvandla ett hörn till ett tonårsrum. Sätter ni dubbla draperier i Kvartal så kan ni ha en mer diskret utåt mot resten av rummet och så en som hon väljer inåt. Det är billigt och går enkelt att byta ut om man skulle tröttna. Lägger förresten till dig i min adressbok så kan du inboxa om du vill prata mer. Jag går och lägger mig snart. Hoppas verkligen att det löser sig för er alla. Man behöver sina föräldrar, men det är svårt att vara tonåring med alla känslor och hormoner som vevar i kroppen.
    Linnea 080310
  • smulis 87
    Duncan skrev 2009-12-06 23:11:15 följande:
    Då va det jag igen..... arkeologitjejen kommer med jättebra idéer till dig, smulan87, MEN, fortfarande kvarstår väl huvudproblemet med att flickan inte svarar när pappan försöker få kontakt? När de fått kontakt och bett varandra om ursäkt osv det är då alla dessa idéer ska komma på tal, så att flickan själv kan få vara med och utforma utrymmet i vardagsrummet, eller vad det nu blir. Som framkommit nu i slutet på tråden så verkar hon vara en bricka i deras rävspel mot varandra och det är såklart inte ok. Låt henne va med och utforma sin plats är mitt råd
    ja problemet finns fortfarande kvar men av dig lär ja knappast få nått bra svar av.. eftersom att du anser att jag inte lyssnar på dig..
    och du diskuterar ju också planlösningen så..
    ja, hon kom med en toppen idé, då jag inte vill ha leksakerna överallt eller i våras sovrum där dom knappast skulle få plats. =)
  • smulis 87
    arkeologitjejen skrev 2009-12-06 23:17:14 följande:
    Kan tänka mig det. Minns även att när mina föräldrar var skilda och jag var runt 12 (nu är hon ju lite äldre, men ändå) så tog jag alltid på mig allt av att de grälade och liksom skämdes över att jag ville träffa den andra parten osv. Det var skitjobbigt.Lösningar med att dela av lägenhet och liknande har jag 1000 olika på efter alla planer jag och sambon försökt lägga upp för att hitta en lösning till vår lägenhet som alltså är stor, men bara en tvåa.Listen hittar ni på Ikea, den heter Kvartal och finns i massor med olika delar från böjda till raka och som ni kan klippa till för att anpassa efter behov. Hon skulle ju kunna sova i en tältsäng de där en till två nätterna i veckan, så kan ni ställa undan den resten av veckan, eller bäddsoffa. Sedan ger ni henne en hylla eller ett skåp med dörrar som är hennes. Öppnar man dörrarna (alltså tex Billy med dörrar) kan ni ha tvn monterad och en massa av hennes prylar. Kolla bara att det är brandsäkert att göra så. Annars får kanske tvn sitta bredvid skåpet. Då har ni en diskret lösning där ni snabbt kan omvandla ett hörn till ett tonårsrum. Sätter ni dubbla draperier i Kvartal så kan ni ha en mer diskret utåt mot resten av rummet och så en som hon väljer inåt. Det är billigt och går enkelt att byta ut om man skulle tröttna. Lägger förresten till dig i min adressbok så kan du inboxa om du vill prata mer. Jag går och lägger mig snart. Hoppas verkligen att det löser sig för er alla. Man behöver sina föräldrar, men det är svårt att vara tonåring med alla känslor och hormoner som vevar i kroppen.
    jätte snällt av dig ..hari nboxat dig så vi kan skriva där om du vill =) ska ta och titta på skåpet du pratar om..
    kanske skulle de kanske kunna lösas med en bäddfotölj, istället för tältsäng..har du några erfarenheter av dom?
  • Duncan
    smulis 87 skrev 2009-12-06 23:34:10 följande:
    ja problemet finns fortfarande kvar men av dig lär ja knappast få nått bra svar av.. eftersom att du anser att jag inte lyssnar på dig.. och du diskuterar ju också planlösningen så.. ja, hon kom med en toppen idé, då jag inte vill ha leksakerna överallt eller i våras sovrum där dom knappast skulle få plats. =)
    Jag har väl aldrig skrivit att du inte lyssnar på mej - bara skrivit att du försöker förklara och rättfärdiga ert beteende, det är skillnad? Säg nu till pappan att be om ursäkt först - det är allt jag försökt säga - sen tar du alla bra idéer från inboxandet med arkeologitjejen, så kommer det lösa sig (bara flickan blir inblandad oxå). Det var precis nåt sånt här jag menade förut med en uppmuntrande sak/gest - men ursäkten måste komma först. Jag har varit ganska tjatig och envis i denna tråd, men tro mig, jag har erfarenhet av sånt här - det är därför jag försöker understryka vikten av att pappan tar kommandot till första ursäkten, de måste få kontakt oavsett vad mamman säger. Så, nu kan jag inte säga det på fler sätt.
    Ta ert ansvar som vuxna och lycka till.
  • smulis 87
    Jag har väl aldrig skrivit att du inte lyssnar på mej - bara skrivit att du försöker förklara och rättfärdiga ert beteende, det är skillnad? Säg nu till pappan att be om ursäkt först - det är allt jag försökt säga - sen tar du alla bra idéer från inboxandet med arkeologitjejen, så kommer det lösa sig (bara flickan blir inblandad oxå). Det var precis nåt sånt här jag menade förut med en uppmuntrande sak/gest - men ursäkten måste komma först. Jag har varit ganska tjatig och envis i denna tråd, men tro mig, jag har erfarenhet av sånt här - det är därför jag försöker understryka vikten av att pappan tar kommandot till första ursäkten, de måste få kontakt oavsett vad mamman säger. Så, nu kan jag inte säga det på fler sätt. Ta ert ansvar som vuxna och lycka till.
    ja jag har försökt att säga till dig att han försöker verkligen få kontakt med henne men de verkar som enda sättet är via mig..eftersom att hon inte svarar på annat sätt..och han vill ju be om ursäkt om han får chansen..sen är valet upp till henne..om hon godtar den eller inte..därefterkan han inte göra mer än att få henne att förstå att han finns här för henne..
    och om han får tag på henne eller kontakt på nått sätt så är de bara att hoppas att hon inser att han menar de och att även han kan göra/bete sig fel..och att de är en gåva att kunna förlåta! =)
  • arkeologitjejen

    Verkar vara något fel med inboxen eller så är det en fördröjning för jag har inte fått något från dig. Skumt.

    Håller med Duncan om att flickan måste få vara med och bestämma och att den akuta situationen mellan henne och pappan måste lösas först. Fast det betyder ju inte att man kan börja planera en sådan här sak för det är rätt mycket att mäta, se på olika lösningar osv.

    Bäddfotölj låter smart och är nog inte sämre att sova på än en tältsäng. Det man bör titta på är att det är en bra madrass i den. Ikea har en jättebra kundtjänst när det gäller den typen av frågor. När jag ett tag fick för mig att kasta ut min säng när jag bodde i min lilla etta och istället skaffa bäddsoffa sa de till mig att INTE köpa bäddsoffan hos dem då deras soffor är avsedda främst som gästsängar och alltså inte som permanentsängar. Sedan får ni väl fråga flickan lite vad hon tycker och tänker om det hela fast en fotölj som går att bädda ut kan ju vara en bra grej för då har hon den att sitta i när hon tittar på tv och kan bädda ut när hon vill sova i. Köp till en pall (tex Ektorp) med förvaring som ni kan lägga sängkläderna i på dagarna så har ni det ur vägen.

    När det gäller bokhyllan Billy så passa på att köpa barnsäkringshaspar så hon får ha sina grejer ifred för lillebror.


    Linnea 080310
  • smulis 87
    arkeologitjejen skrev 2009-12-07 00:33:47 följande:
    Verkar vara något fel med inboxen eller så är det en fördröjning för jag har inte fått något från dig. Skumt. Håller med Duncan om att flickan måste få vara med och bestämma och att den akuta situationen mellan henne och pappan måste lösas först. Fast det betyder ju inte att man kan börja planera en sådan här sak för det är rätt mycket att mäta, se på olika lösningar osv. Bäddfotölj låter smart och är nog inte sämre att sova på än en tältsäng. Det man bör titta på är att det är en bra madrass i den. Ikea har en jättebra kundtjänst när det gäller den typen av frågor. När jag ett tag fick för mig att kasta ut min säng när jag bodde i min lilla etta och istället skaffa bäddsoffa sa de till mig att INTE köpa bäddsoffan hos dem då deras soffor är avsedda främst som gästsängar och alltså inte som permanentsängar. Sedan får ni väl fråga flickan lite vad hon tycker och tänker om det hela fast en fotölj som går att bädda ut kan ju vara en bra grej för då har hon den att sitta i när hon tittar på tv och kan bädda ut när hon vill sova i. Köp till en pall (tex Ektorp) med förvaring som ni kan lägga sängkläderna i på dagarna så har ni det ur vägen. När det gäller bokhyllan Billy så passa på att köpa barnsäkringshaspar så hon får ha sina grejer ifred för lillebror.
    absolut ska hon få vara med att bestämma, men som du skriver så kräver de ju en del planering med detta också =)
    ja de var en sån bäddsoffa från ikea som ja mena eller en sån där ODDA säng med förvaringslåda under som man bäddar ut..och där ingår madrass + att vi har extra madrasser redan som hon har tillbäddsoffan..

    konstigt att du inte fått nått..ska se efter så jag skicka rätt då..
Svar på tråden TV- problem, HJÄLP!!!!!