• Hannis28

    Svininfluensa i badhus??

    Hade tänkt att gå och bada med familjen idag. Vi är inte vaccinerade mot "svinet" och jag är gravid i v.38 vågar man gå och bada i badhus....har hört att det kan vara ett av de stora smittoställena nån som vet?? Vet att detta är ett uttjatat ämne, men måste bara fråga!

  • Svar på tråden Svininfluensa i badhus??
  • Ruggugglan

    Det är lika stor risk att smittas där som på alla andra allmänna platser. Tyvärr. Ta med handsprit och sprita händerna (eller tvätta de extra noga med tvål). Undvik att vara nära personer som verkar förkylda och hostiga.

    Sedan får ni hoppas att de som är sjuka inte väljer att bada idag. Hade jag varit färkyld så hade inte simhallen varit ett alternativ


    BF 24 januari.
  • Cremo

    Viruspartiklarna är väldigt lätta och sprids därför lättast i kall, torr luft. I en simhall är luften varm och fuktig, vilket gör att viruset inte kan färdas lika långt och t.o.m. kan falla till marken.

    Det var vad som sas i ett TV-program jag såg. I programmet pratade de om anledningen till att smittspridningen gått så långsamt i Sverige under den första (regniga, fuktiga) delen av hösten och att spridningen skulle komma att kicka igång när det blev kallare och torrare ute. Vilket var precis vad som hände, om jag inte missminner mig.

    En simhall borde inte vara farligare att besöka än något annat ställe. Rent spontant känner jag att det borde vara tvärtom, men det är min egen ovetenskapliga uppfattning.

  • Cremo
    Cremo skrev 2009-12-06 10:41:04 följande:
    En simhall borde inte vara farligare att besöka än något annat ställe. Rent spontant känner jag att det borde vara tvärtom, men det är min egen ovetenskapliga uppfattning.
    Det här blev kluddigt skrivet. Det jag menar är att eftersom miljön i ett badhus bör jobba "mot viruset" vad gäller både fukt och värme, så bör det vara säkrare att vara där än på många andra ställen.
  • Hannis28

    tack för era svar. Man kan ju i för sig inte vara "rädd" hela tiden, men då jag har försökt att undvika många offentliga platser känns det väldigt onödigt om man skulle bli smittad så här i slutspurten.

Svar på tråden Svininfluensa i badhus??