• Eldrin

    Svärmor och maken bråkar jämt

    Orkar snart inte mer, min man har världens längsta tålamod med både mig och vår son, men med hans mamma blir det alltid hemska bråk för småsaker. Han har haft en uppväxt som han inte är nöjd med och säger att det bara slår slint när de bråkar, allt gammalt kommer till ytan och han kan inte hejda sig själv.

    Han har lovat mig många gånger att inte brusa upp på det sättet, men det blir alltid likadant förr eller senare och nu har vår son börjat bli så stor att han gråter när de skriker åt varandra och han säger elaka saker till henne. Känns så hopplöst, jag vill så gärna att vår son ska ha en fin kontakt med svärmor för bådas skull. Hur hon än var mot min man när han var liten så är hon världens gulligaste mot vår son nu. Jag kan förstå att min man blir irriterad/arg för vissa saker, men inte att han blir så arg som han blir.

  • Svar på tråden Svärmor och maken bråkar jämt
  • Ninnis75

    Hej.

    En svår situation och det finns ibland ingen enkel lösning.
    Det är bra att hon är en bra farmor åt er son. Det är viktigt. Den relationen måste ni gemensamt arbeta för att bevara även om din man och pojkens pappa inte är nöjd med den uppväxt han fick.

    Att din man haft en ,som han tycker, dålig uppväxt är något mellan han och hans mamma. Det kanske inte finns någon lösning, men det är ju dåligt att skrika och bråka inför ett litet barn. Antingen får dom skärpa sig eller så får din man på ett rakt och tydligt sätt också prata med sin mamma att det kanske är välbehövligt med en kontakt enbart för er sons skull. Att hela tiden dra upp gamla saker, gamla minnen verkar inte konstruktivt direkt.

    Ibland kanske det behövs proffessionell hjälp utan att man för den skull inte bär skuld till vad som hänt tidigare i livet. Det kan ju vara väldigt viktigt inför framtiden nu när ni också har en liten son som ska växa upp och känna sig trygg.

    Jag vet inte om du kan prata med din man. Ibland är det väldigt svårt. Jag har själv en man som har en dålig kontakt med sin mamma av olika orsaker men dom skriker inte åt varann,däremot pratar dom sällan. Även om det är svårt så måste hon få vara farmor åt vår dotter hur än deras relation har varit. Hon älskar sitt lilla barnbarn men hon är tyvärr dålig på att ta initiativ till att ta kontakt med oss för att träffa henne. Jag hoppas tiden ska visa vad som kommer bli bäst. Vår dotter ska i alla fall ha chans att prata med sin farmor och träffa henne om hon vill det kan inte vi hindra henne ifrån även om jag och min man känner att vi kan vara utan den kontakten helt.

    Lycka till & hoppas ni kommer fram till någon lösning :)

  • Eldrin

    Tack för ditt svar Ninnis! Du har rätt i att det inte finns någon enkel lösning, just nu känner jag mig tveksam till om det ens finns någon lösning. Min man säger att han vill tänka på det som är här och nu och inte gräva i det förflutna, men det lyckas ju uppenbarligen inte. När de ses så slutar det förr eller senare på detta sätt, vill inte att sonen ska behöva vara med om det. Nu har vi även en till på väg och det här grumlar hela tiden min lycka. Annars har vi det väldigt harmoniskt och bra i vår familj.

    Det tråkiga är också att svärmor menar att det är mitt fel att maken och hon bråkar, att jag fått honom att känna att han ska vara missnöjd med sin uppväxt, vilket jag inte har. Hon är även en väldigt komplicerad kvinna för övrigt.

  • Iwixen

    Men kan det inte vara så att din man känner sig mer sviken av henne när hon kan vara en så go farmor åt er son när hon inte kunde vara en god mor åt honom?
    För även om man har den mest logiska av resonemang så kan det inte styra hur kan känner. 

Svar på tråden Svärmor och maken bråkar jämt