• myrstacken

    Är ni ännu hemma med era små pluttar?

    Jag blev mamma sommaren 2008 och det är verkligen det bästa som har hänt mig.

    Jag undrar om ni andra mammor har era barn på förskola nu eller är ni ännu hemma med era små pluttar?

  • Svar på tråden Är ni ännu hemma med era små pluttar?
  • MiisPiis
    Jenna82 skrev 2009-12-18 20:31:13 följande:
    Har en dotter född juni-08 och hon e hemma än och börjar inte dagis förrns till hösten 2010. Älskar att vara hemma me barnen, o tycker att vid 1år är de alldeles för små för dagis, småpluttar ju! Mina två äldre kids fick också vara hemma länge..sonen tills han va strax över 3år och dottern 2år..tätt mellan de, 16mån. Har aldrig ångrat det, utan bara sett det som födelar med ha varit hemma länge me dom och grymt mysigt att inte ha missat nåt.
    Ja, det är mysigt att vara hemma länge med barnen. Dock kan det vara olika för barn, en del passar att lämnas på dagis tidigt, andra inte. Vår dagispersonal föredrar tidigt, för ju äldre de är desto mer medvetna är de om att man lämnar dem. Och det kan medfölja stor separationsångest.
    Detta gäller såklart för en del, men de anser att merpartern fördelaktigt lämnas på dagis innan 2 års ålder.
  • myrstacken

    Jenna82, har du något jobb att gå tillbaka till eller studier? Isåfall vad? Jagvet inte riktigt hur jag ska göra men extrainkomst kan behövas.


    Jenna82 skrev 2009-12-18 20:31:13 följande:
    Har en dotter född juni-08 och hon e hemma än och börjar inte dagis förrns till hösten 2010. Älskar att vara hemma me barnen, o tycker att vid 1år är de alldeles för små för dagis, småpluttar ju! Mina två äldre kids fick också vara hemma länge..sonen tills han va strax över 3år och dottern 2år..tätt mellan de, 16mån. Har aldrig ångrat det, utan bara sett det som födelar med ha varit hemma länge me dom och grymt mysigt att inte ha missat nåt.
  • Ronjas mamma

    Jag har tjejen från juni 08 hemma fortfarnde och har fått en liten till här september 09, överväger för tillfälligt att bli hemma med dem till de är tre eller längre.
    Känns konstigt att lämna bort dem för att bli passade hela dagarna och ska vi ha dagis plats finns det bara hel tid att välja på och det är så dyrt här i danmark att då är jag tvungen att jobba heltid..

  • myrstacken

    Jag håller med dig men så vet jag många som är för dagis säger att det är viktit för barnen att lära sig socialt samspel vilket kan vara svårt om man är hemma med sin mamma hela dagarna.

    Ronjas mamma skrev 2009-12-18 22:33:26 följande:


    Jag har tjejen från juni 08 hemma fortfarnde och har fått en liten till här september 09, överväger för tillfälligt att bli hemma med dem till de är tre eller längre.Känns konstigt att lämna bort dem för att bli passade hela dagarna och ska vi ha dagis plats finns det bara hel tid att välja på och det är så dyrt här i danmark att då är jag tvungen att jobba heltid..
  • evita

    min minsting föddes i maj 2008 och jag är ff hemma med honom... han börjar på dagis i januari..

  • Ronjas mamma

    myrstacken forskning visar att barn upp till tre år får hvad de har behov för även hemma hos mamma..
    Men väljer man att gå hemma får man ju se till att man kommer ut med barnen till olika öppet hus och så.
    Själv var jag hemma hoss min mamma till jag började skolan och har inte haft några sociala problem.
    Vet man inte kan föra statisstik på ett barn men jag kommer ihåg den tiden som jättemysig..

  • Anki85

    jag fick tvillingar i juli 08 och är hemma ännu med dem, de fick en lillebror i slutet av oktober så jag ser ingen nöje i att sätta dem på dagis än när jag är hemma i alla fall
    har även storebror född april 07 hemma fortfarande

  • Noretstar

    Min son är född juli-08 och jag är fortfarande hemma med honom. Dock inte så länge till, han ska skolas in from 11 jan, för jag ska börja plugga.

  • Ronjas mamma

    Så fick vi dagis plats från den 1/1 så nu får vi se hur det blir får prata om det imorgon.
    Tycker inte alls det känns bra att skulla skicka iväg min äldsta(18 mån) på dagis när jag nu är hemma hela nästa år också som minimum..

  • Primrose
    Anki85 skrev 2009-12-19 11:01:55 följande:
    jag fick tvillingar i juli 08 och är hemma ännu med dem, de fick en lillebror i slutet av oktober så jag ser ingen nöje i att sätta dem på dagis än när jag är hemma i alla fall har även storebror född april 07 hemma fortfarande
    Oj, fyra barn på 2 1/2 år - fullt upp!

    Min pojke är född i oktober -08 och han kommer att börja på dagis tidigast i augusti -10, men det kan bli januari -11 också. Jag skulle egentligen vilja att han är minst två år när han börjar. När han väl börjar vill jag helst att han går max 15-25 timmar i veckan ett tag, så jag hoppas på en deltidstjänst i början. Jag går en universitetsutbildning där jag har en stor uppsats kvar att skriva. Jag har inte studiemedel. Jag har just bytt från föräldrapenning till vårdnadsbidrag och jobbar litet hemifrån nu i december. Min man jobbar heltid. I mars/april är han föräldraledig i fem veckor (då jag skriver min uppsats) och då har jag inte vårdnadsbidrag. I vår kommer vi att fortsätta att gå på öppna förskolan ett par gånger i veckan och jag funderar även på andra aktiviteter som barnrytmik och sagostunder. Och lekparken förstås! Han har även en "bästa kompis" som han träffar några gånger i veckan och som inte börjar dagis förrän i höst.
  • myrstacken

    Vad spännande planer ni har. Vad jobbar du extra med hemma undrar jag som är jobbsökande?
    Hur kommer det sig att du inte har studiemedel?


    Primrose skrev 2009-12-19 21:51:17 följande:
    Oj, fyra barn på 2 1/2 år - fullt upp! Min pojke är född i oktober -08 och han kommer att börja på dagis tidigast i augusti -10, men det kan bli januari -11 också. Jag skulle egentligen vilja att han är minst två år när han börjar. När han väl börjar vill jag helst att han går max 15-25 timmar i veckan ett tag, så jag hoppas på en deltidstjänst i början. Jag går en universitetsutbildning där jag har en stor uppsats kvar att skriva. Jag har inte studiemedel. Jag har just bytt från föräldrapenning till vårdnadsbidrag och jobbar litet hemifrån nu i december. Min man jobbar heltid. I mars/april är han föräldraledig i fem veckor (då jag skriver min uppsats) och då har jag inte vårdnadsbidrag. I vår kommer vi att fortsätta att gå på öppna förskolan ett par gånger i veckan och jag funderar även på andra aktiviteter som barnrytmik och sagostunder. Och lekparken förstås! Han har även en "bästa kompis" som han träffar några gånger i veckan och som inte börjar dagis förrän i höst.
  • Ronjas mamma

    Vårdnadsbidrag? är det baserat på var man bor eller var man jobbar?

    JO Anki jag har skrivit det tidigare till dig men jag är så imponerad av att du klarar fyra små hemma,
    i början tog det mig en timme att komma ut ur dorren med två förstår inte hur du klara det med fyra. respekt

  • Primrose
    myrstacken skrev 2009-12-19 21:55:40 följande:
    Vad spännande planer ni har. Vad jobbar du extra med hemma undrar jag som är jobbsökande? Hur kommer det sig att du inte har studiemedel?
    Mitt jobb är relaterat till tidigare högre studier och har med textarbete att göra. Jag har redan tagit ut max studiemedel i ett "tidigare liv".
  • Primrose

    Ronjas mamma skrev 2009-12-19 21:55:55 följande:
    [citat]
    Vårdnadsbidrag? är det baserat på var man bor eller var man jobbar? JO
    [/citat

    Det är relaterat till var man bor, vad jag vet.

  • Ronjas mamma
    Primrose skrev 2009-12-19 23:02:57 följande:
    Ronjas mamma skrev 2009-12-19 21:55:55 följande: [citat] Vårdnadsbidrag? är det baserat på var man bor eller var man jobbar? JO [/citat Det är relaterat till var man bor, vad jag vet.
    Det är det också här i Danmark men eftersom jag är anstäld i Sverige tänkte jag det var kanske en chans..
    I min komune har de tagit bort det
  • myrstacken

    Jaha,vad har du läst till? :)


    Primrose skrev 2009-12-19 23:01:51 följande:
    Mitt jobb är relaterat till tidigare högre studier och har med textarbete att göra. Jag har redan tagit ut max studiemedel i ett "tidigare liv".
  • Primrose
    myrstacken skrev 2009-12-20 00:24:10 följande:
    Jaha,vad har du läst till? :)
    Det vill jag inte gå in på. Jag vill vara litet anonym här på FL, om du förstår.
  • jackrusselltok
    myrstacken skrev 2009-12-17 21:45:31 följande:
    Jaha, vad har du jobbat med?
    Jag jobbar som djursjukvårdare på ett djursjukhus. Var jätteroligt att jobba en månad heltid och känna lugn över att pojken var hemma med pappa. Kommer kännas konstigt att lämna han till dagis till främmande människor. Har sista månaden sett framemot dagis då sonen är ganska intensiv och envis och jag e gravid och trött. Men nu när vi fått inskolnings tider och datum så känns det väldigt skrämmande....
Svar på tråden Är ni ännu hemma med era små pluttar?