• Callina

    17-åring och öl

    Skulle precis dammsuga och hittade en fullproppad påse med starköl under 17-åringens säng. Vet att han ska på fest i morgon eller så är det kanske till nyår.. Just nu känner jag inte riktigt att jag har orken att ta den här diskussionen/bråket. Jag vill bara ha juuuul och lugn och ro. Ska väl flytta på påsen nu och så får vi se om han frågar efter den.

    Låter ni era 17-åringar dricka?

  • Svar på tråden 17-åring och öl
  • Callina
    PCO20 skrev 2009-12-18 19:15:42 följande:
    Nu är jag inte mycket äldre själv (20 år) men snälla, han är ju snart 18 år! Det är du som är mamman!
    Menar du att jag är mamman och ska bestämma eller att han snart är 18 år och faktiskt ska få dricka? (jag är lite trött nu som sagt så ursäkta om jag fattar långsamt)
  • Danitra

    Hmm...


    Det hade berott på hur min son var. Hade jag litat på honom generellt och känt att vi hade en bra relation så hade jag nog inte låtsas som någonting. Ja, det är fel att en 17-åring dricker men bara nätt och jämt. Jag drack själv i den åldern och lyckades hålla det på en måttlig nivå - något jag hoppas på att min son tagit över.
  • beccagranen

    Jag tycker ni gör en way för stor sak av det hela. Killen är 17 år, mindre en ett år skvar innan han helt lagligt kan supa skallen av sig på krogen. Vill ungdomar få tag på alkohol så kan dom sorgligt nog det, oavsätt vad föräldrarna tycker eller gör åt saken. Hade jag vart i TS situation hade jag tagit ölen och ifrågasatt vart han fått tag på det och förklarat att han inte har åldern inne att bruka alkohol. Men han hade fått gå på festen, efter upprepade gånger talat om att jag har förtorende för att han inte kommer dricka på festen. Sen är det upp till killen att bevisa om man kan lite på honom eller inte.

  • PCO20
    Callina skrev 2009-12-18 20:18:52 följande:
    Menar du att jag är mamman och ska bestämma eller att han snart är 18 år och faktiskt ska få dricka? (jag är lite trött nu som sagt så ursäkta om jag fattar långsamt)
    Ja. Alltså, du är ju hans mamma och det är bara du som kan bestämma detta och inte vi andra

    Snart får han ju dricka ändå, så jag vet inte vad som blir bättre av att du hindrar honom nu. Men det är ju min åsikt! Jag "fick" dricka när jag var 17, mina föräldrar sa det inte rakt ut och jag sa inte heller "hej då mamma och pappa, nu ska jag ut och supa" men dom litade på mig och jag kom alltid hem på stående ben och dom förstod nog att jag inte varit helt nykter. Annars var jag rätt lugn, det var inte så ofta jag var ute och festade så dom vad nog ganska nöjda
  • Callina

    Danitrass: Han är som sagt 17, har varit ordentligt berusad en enda gång för ett år sedan. Två gånger har vi misstänkt att han kanske har druckit någon enstaka öl under kvällen. Han har jättebra betyg i skolan, satsar mycket på sin träning. Sover alltid hemma, vi ser hellre att han kommer hem sent än att han sover borta och att vi inte vet i vilket skick han somnar. Med andra ord är vi alltid vakna när han ska lägga sig så man kan se att han är ok och i bra skick. Och jag anser att vi har både bra kontakt och att jag litar på honom. Därför blir detta jobbigt.. samtidigt som det inte är onormalt på något sätt. Men som förälder får man ju kluvna känslor. Man förstår honom samtidigt som man känner att förtroendet är sviket. Men tonåringar och föräldrar ska ju inte gå jämt ihop hela tiden och det är ju faktiskt normalt att tonåringar döljer vissa saker, det är jag väldigt medveten om (har ju själv varit tonåring)

  • Callina
    beccagranen skrev 2009-12-18 20:22:54 följande:
    Jag tycker ni gör en way för stor sak av det hela. Killen är 17 år, mindre en ett år skvar innan han helt lagligt kan supa skallen av sig på krogen. Vill ungdomar få tag på alkohol så kan dom sorgligt nog det, oavsätt vad föräldrarna tycker eller gör åt saken. Hade jag vart i TS situation hade jag tagit ölen och ifrågasatt vart han fått tag på det och förklarat att han inte har åldern inne att bruka alkohol. Men han hade fått gå på festen, efter upprepade gånger talat om att jag har förtorende för att han inte kommer dricka på festen. Sen är det upp till killen att bevisa om man kan lite på honom eller inte.
    Det är precis detta jag har bestämt mig för!
  • BELLAm2
    Doriath skrev 2009-12-18 18:37:30 följande:
    Jag skulle göra det "enkelt" för mig, förbjuda att gå på festen efter man gjort det där beslaget. Hellre en sur unge än en full unge. Så länge man bor hemma får man leva efter föräldrarnas regler.
    Nä, och det är ju inte helelr föräldrarnas regler utan reglerat i lag som sagt.
  • beccagranen

    Helt ärligt, hur många drack alkohol innan man hade åldern inne?

    Som förälder ska man inte uppmuntra till det, men det går helt enkelt inte att förbjuda. Så länge barnet inte kommer hem stupfull så kan man blunda lite..

  • Danitra

    Callina: Utifrån din beskrivning så skulle jag låta det hela passera. Jag skulle inte heller ta upp det, varken förbjuda eller tillåta det. 


    Men förmodligen skulle jag prata lite extra mycket om hur försiktig han borde vara och betona vikten av ömsesidigt förtroende innan han åker iväg på festen.
  • Mrs Winter
    gnuttenn skrev 2009-12-18 19:13:31 följande:
    Får jag fråga er en sak, när började ni dricka??
    Tar du för givet att man dricker alkohol alla här?


  • HemmaHosSofi

    Har bara läst ts, och jag hade inte lagt någon större energi på det.

    Kan bara gå tillbaka till mig själv ett par år och kommer inte bli någon moraltant till mina barn. Så länge dom hör av sig, ringer när dom vill komma hem ect så tror jag man kommer långt. Iaf har det funkat bra för mig och mina föräldrar.

  • Guldrosen

    Nej, min 17-åring får inte dricka. Om jag hade hittat en kasse med öl inne hos min son hade jag tagit hand om den. Finns inte på kartan att jag skulle låta honom behålla ölen. Jag skulle där efter ha ett samtal med honom där jag förklarar mitt agerande.

  • isvinter

    Skulle nog tagit påsen men inte förbjudit honom att gå på festen. Då har du ifall visat att du inte tycker det är ok. Han lär väl skaffa nya men kanske är smart nog att inte förvara dem hemma haha. Klart han festar, vem gjorde inte det när man var 17 år...?

  • Majsan70

    Jag skulle inte gilla om sonen skulle ut o dricka öl eller annat alkoholhaltigt. Jag hade heller aldrig köpt ut åt honom om han frågat. Däremot skulle jag inte bli arg om han hade druckit eller skulle sagt till mig att han skulle ut o dricka.
    Jag hade tagit diskussionen med honom direkt om jag hittat öl i hans rum...vad sjutton nu jag skulle gå in där för?
    Jag hade sagt min åsikt o vad jag tyckt, men samtidigt bett honom att höra av sig till mig för skjuts hem eller vad det nu hade gällt.

    Kan säga att jag har en son som snart blir 18 och vi har diskuterat det här o han själv väljer att vänta med öl o annat tills sin 18 års dag.

  • 17årig Ungdomsgrabb

    Mina föräldrar var väldigt hårda på alkoholfronten fram tills jag var 5-6 månader ifrån att fylla 18, då visste dom att jag förr eller senare skulle få handla lagligt ändå.
    Vi 15-17åringar får tag på alkohol förr eller senare i vilket fall som helst, finns alla möjliga knep; Öltaxi, 18-20åriga systrar och bröder, Föräldrars barskåp, Utlandsresor osv. Se bara till att ta SPRIT ifrån era ungdomar såfort ni ser något sånt stående på hyllan eller under sängen, sprit har en tendens att sluta värre än öl.

Svar på tråden 17-åring och öl