• Andersson1

    Vilken är den bästa åldern för att skaffa barn??

    Jag undrar vilken ålder du tycker är den mest lämpliga att skaffa barn.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-29 20:26
    Jag vill bara tillägga att jag förstår att så mycket annat spelar in förutom ålder. Förhållande, jobb, pengar osv. Men om du bortser från det så vill jag bara spontant ha svar på vad du tycker är den perfekta ålder för att inleda en familj.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken är den bästa åldern för att skaffa barn??
  • Gulsåpa

    Jag tycker att man är redo när man är fullkomligt mätt på festande och egentid dvs redo för att sätta sig själv åtsidan ett par år och vara beredd på att offra sömn, egentid, nöjen och hobbys för att ge barnet allt de behöver för att växa upp och bli en trygg individ.

    Kan vara allt från 20-40 år mao.

  • dortkey

    April Mamma skrev 2009-12-30 13:02:49 följande:


    Info från nätet... Sannolikheten att barnet skall få Downs syndrom ökar mycket kraftigt med tilltagande ålder hos modern. Ett av 100 barn till 40 år gamla mödrar får Downs syndrom, medan sannolikheten bara är 1 på 1500 för mödrar som är 20-24 år. Äldre mödrar erbjuds numera alltid fosterdiagnostik, vilket leder till att foster med sjukdomsanlag ofta aborteras. De flesta barn med Downs syndrom föds av mödrar som är mellan 27 och 32 år gamla, vilka dock inte rutinmässigt genomgår fosterdiagnostik för denna sjukdom.
    Något som dock har glömts bort i dessa undersökningar är dock de par som har försökt att få barn en längre tid men haft flera missfall. När dessa personer väl lyckas få barn har dessa mycket ofta diverse skador vilket gör att prevalensen av Downs syndrom blir mycket högre. Om man skulle gallra ut de som försökt länge att få barn skulle risken för övriga att få barn med Downs syndrom minska kraftigt.
  • Flickan90
    dortkey skrev 2009-12-30 16:02:01 följande:
    April Mamma skrev 2009-12-30 13:02:49 följande: Något som dock har glömts bort i dessa undersökningar är dock de par som har försökt att få barn en längre tid men haft flera missfall. När dessa personer väl lyckas få barn har dessa mycket ofta diverse skador vilket gör att prevalensen av Downs syndrom blir mycket högre. Om man skulle gallra ut de som försökt länge att få barn skulle risken för övriga att få barn med Downs syndrom minska kraftigt.
    Vad är du för en människa egentligen!?
  • LINO

    Jag var 19 när dotterna kom. Just när jag blev gravid var det väl inte så ultimalt, vi kände knappt varandra, bodde inte ihop, jag gick i skolan mm. Men vart efter graviditeten löpte på skaffade vi oss allt det där som man behöver - vi blev sambos, köpte bil, jag gick klart skolan, han fick fast tjänst mm. så när barnet kom var allt perfekt, och så känns det än idag! Vi hade bestämt oss för att det var detta vi ville, att vi var redo, och såg därför till att fixa det.

    Jag kanske inte hade planerat barn i den åldern, men nu i efterhand är jag himla glad att hon kom. Nu är jag 21 och hade gärna haft en liten till för länge sen, men det får väl tiden utvisa när det blir!

    Det beror så mycket på situation. I vårat fall var det situationen som gjorde att det inte var den bästa valda tiden kanske, men psykiskt var vi båda redo och visste vad vi ville. Därför har det också funkat så bra som det gör!

  • LINO
    dortkey skrev 2009-12-30 16:02:01 följande:
    April Mamma skrev 2009-12-30 13:02:49 följande: Något som dock har glömts bort i dessa undersökningar är dock de par som har försökt att få barn en längre tid men haft flera missfall. När dessa personer väl lyckas få barn har dessa mycket ofta diverse skador vilket gör att prevalensen av Downs syndrom blir mycket högre. Om man skulle gallra ut de som försökt länge att få barn skulle risken för övriga att få barn med Downs syndrom minska kraftigt.
    Förstår inte varför antal år som man försökt få barn skulle påverka? Vi lyckades blir gravida på första försöket och fick ett barn med kromosomavvikelser..
  • April Mamma
    dortkey skrev 2009-12-30 16:02:01 följande:
    April Mamma skrev 2009-12-30 13:02:49 följande: Något som dock har glömts bort i dessa undersökningar är dock de par som har försökt att få barn en längre tid men haft flera missfall. När dessa personer väl lyckas få barn har dessa mycket ofta diverse skador vilket gör att prevalensen av Downs syndrom blir mycket högre. Om man skulle gallra ut de som försökt länge att få barn skulle risken för övriga att få barn med Downs syndrom minska kraftigt.
    Har jag aldrig hört talas om......
  • avocadomacka
    Smulan87 skrev 2009-12-30 12:57:50 följande:
    fast nej där har du fel, dom över 30 har större risk för barn med DS!! inte under de! dom erbjuder bara äldre 30+ att föra FVP pga av DS risken och andra kromosomavikelser.

    Så här stor är chansen för att fostret har Downs syndrom beroende på kvinnans ålder: 


    20 år 1 på 1.667 25 år 1 på 1.250 30 år 1 på 952 35 år 1 på 388 40 år 1 på 106

    Det många inte känner till är att det också finns en större chans bland mycket unga kvinnor för att föda barn med Downs syndrom.


  • avocadomacka

    taget från barntotal. Unga mödrar löper visst större risk att föda barn med DS...


    Klart är dock att det finns ett samband mellan mammans ålder och risken att få ett barn med Downs syndrom. Av mammor yngre än 35 år föds mindre än ett barn med Downs syndrom på 1000 födslar (undantaget mycket unga mödrar, där antalet är något högre). Då mamman är i 35-årsåldern ligger antalet födda barn med Downs syndrom omkring 2 barn per 1000 födda.I 45-årsåldern har antalet ökat till ca 10 per 1000 födda och i slutet av perioden för barnafödandet (48-50 år) föds, rent statistiskt, ca 100 barn med Downs syndrom per 1000 födda. 

     (FUB)

    Havandeskapsförgiftning är vanligast hos förstföderskor. De som drabbas mest är mycket unga och äldre kvinnor. Sjukdomen har en viss ärftlighet. Om någon i familjen haft havandeskapsförgiftning ökar risken att drabbas. 

    Jag tror inte att det är det bästa egentligen att föda barn innan man är 18-20...
  • Astarte
    LINO skrev 2009-12-30 20:37:54 följande:
    Förstår inte varför antal år som man försökt få barn skulle påverka? Vi lyckades blir gravida på första försöket och fick ett barn med kromosomavvikelser..
    Jag tycker det lät riktigt logiskt. De flesta missfall beror på att något var fel med barnet, har man då högre risk att få barn med DS är det troligt att det krävs fler försök innan graviditeten lyckas och man hinner då bli äldre. Det var inte mamman ålder som var orsaken, det var generna, men de blir överrepresenterade bland de äldre förstföderskorna.
  • Iwixen

    spelar ingen roll hur gammal du är om du inte är mentalt "mogen" för det, du kan vara 47 och uppföra dig som om du vore 16.
    jag skulle ju kanske säga när båda parterna känner sig redo för att offra sömn, egentid och har ekonomi och utrymme för det.

    men skulle jag ge en ålder så tycker jag kanske första barnet borde komma någonstans mellan 26-32.
    beror ju på vad man vill prioritera inom familjelivet 

  • Henke81

    Har funderat ganska mycket på frågan och själv var jag äldre. Men hade velat få mina barn mallen 26 & 31 på ett ungefär. INTE innan 25 och inte efter 35.

Svar på tråden Vilken är den bästa åldern för att skaffa barn??