• skattsessan

    Ny handbok - ny hemutredning

    Jag och min man ska förnya eller uppdatera vår hemutredning.

    Kontaktade vår utredare och i mailet skriver hon att det kommit en ny handbok som gör att utredningen kommer ha ett lite annorlunda utseende med några nya rubriker.

    Så jag undrar om det är nån mer här som har förnyat/uppdaterat sin hemutredning efter att den nya handboken kommit.

    Hon skriver även att det kommer att behövas nytt läkarintyg, utdrag ur försäkringskassan och kronofogden samt nya referentuppgifter.
    Jag har opererat mitt knä, ställer det till problem för försäkringskassa-utdraget?
    Referentuppgifter, tror ni hon menar nya referentbrev eller bara meddela om de flyttat, gift sig, fått barn m.m.??

    Hur många träffar hade ni på när ni förnyade utredningen?

  • Svar på tråden Ny handbok - ny hemutredning
  • en glad
    skattsessan skrev 2010-01-05 11:12:31 följande:
    Fick svar från utredaren att vi ska träffas 1 gång på familjerätten samt 1 gång hemma hos oss.Vi får välja nya referenter om vi vill annars välja samma som förut. Men de kommer att behöva skriva nya brev...Var ni tvugna att ta alla era papper till Notarius Publicus igen för att stämpla?
    Notarius publicus stämpeln har inte med medgivandeutredningen att göra. Det blir aktuellt då handlingarn går till landet ....
  • en glad
    skattsessan skrev 2010-01-05 11:15:09 följande:
    Det borde ju bara vara att ändra det nya som hänt och inte så mycket annat, det kan ju inte vara att gå igenom och skriva en helt ny utredning.Fick svar från vår utredare att hon skulle skicka hem den "gamla utredningen" så vi kunde läsa igenom och ändra det som behövdes och sen säger vi till henne vad som blivit ändrat.Så det borde bara vara för henne att skriva om det lite.Hoppas vår uppdatering går lika snabbt som eran
    men när medgivandet går ut efter två år så görs ju en ny ansökan = ny utredning pga det .... utredningen kan naturligtvis vila på uppgifterna i den gamla men per definition är det en ny utredning med nya registeruppgifter, kontakt med referenterna osv! Nu med nya handboken (som snart är två år!) skall utredningen skrivas med en ny blankett som försättsblad och med nya rubriker ... kolla länken till handboken ovan!
  • skattsessan
    en glad skrev 2010-01-05 22:25:02 följande:
    Notarius publicus stämpeln har inte med medgivandeutredningen att göra. Det blir aktuellt då handlingarn går till landet ....
    xena skrev 2010-01-05 13:32:26 följande:
    Vi behövde inte anlita NP utan bara översättare för aktualiseringsintyget. Det nya medgivandet fylldes i på engelska av vår utredare direkt.
    Ok, vi har våra handlingar i landet redan så det kanske är annorlunda då(?)
    För ni står väl i kö?
  • skattsessan
    en glad skrev 2010-01-05 22:29:07 följande:
    men när medgivandet går ut efter två år så görs ju en ny ansökan = ny utredning pga det .... utredningen kan naturligtvis vila på uppgifterna i den gamla men per definition är det en ny utredning med nya registeruppgifter, kontakt med referenterna osv! Nu med nya handboken (som snart är två år!) skall utredningen skrivas med en ny blankett som försättsblad och med nya rubriker ... kolla länken till handboken ovan!
    Ska kolla länken till handboken.

    Verkar som att vår utredare skickar hem kopia på den gamla hemutredningen och så ska vi läsa igenom allt, ändra det som ej stämmer nu, t.ex. ålder, boende m.m. så att allt stämmer. Efter det träffar vi vår utredare 1 gång på familjerätten och sedan en gång på ett hembesök. Efter det går det upp i nämnden. Men jag ska läsa igenom handboken så jag har lite koll på vad som blir nytt.
  • en glad

    Ja, du kan ju åtminstone titta på hur den nya utredningsblanketten ser ut nu (finns bland bilagorna) , jämfört med den gamla....

  • mammamys06
    skattsessan skrev 2010-01-05 10:17:54 följande:
    Jag och min man ska förnya eller uppdatera vår hemutredning.Kontaktade vår utredare och i mailet skriver hon att det kommit en ny handbok som gör att utredningen kommer ha ett lite annorlunda utseende med några nya rubriker.Så jag undrar om det är nån mer här som har förnyat/uppdaterat sin hemutredning efter att den nya handboken kommit.Hon skriver även att det kommer att behövas nytt läkarintyg, utdrag ur försäkringskassan och kronofogden samt nya referentuppgifter. Jag har opererat mitt knä, ställer det till problem för försäkringskassa-utdraget?Referentuppgifter, tror ni hon menar nya referentbrev eller bara meddela om de flyttat, gift sig, fått barn m.m.??Hur många träffar hade ni på när ni förnyade utredningen?
    Nej, att vara sjukskriven för ett opererat knä är en rimlig förklaring och jag antar att du kommer bli helt återställd i ditt knä efter du läkt? Det borde inte vara några bekymmer alls. Men berätta det för utredaren varför du varit sjukskriven så är det ju ingen fara
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • skattsessan
    mammamys06 skrev 2010-01-07 08:13:43 följande:
    Nej, att vara sjukskriven för ett opererat knä är en rimlig förklaring och jag antar att du kommer bli helt återställd i ditt knä efter du läkt? Det borde inte vara några bekymmer alls. Men berätta det för utredaren varför du varit sjukskriven så är det ju ingen fara
    Kommer bli helt återställd så jag kommer att kunna fungera som vanligt igen.
    Men som sagt, det är nog bäst att berätta så det inte kommer fram genom att hon kollar igenom nån läkarjournal eller nåt...
    Känns skönt att höra, har faktistk varit lite orolig för att det inte skulle var ok.
  • Hej och Hopp

    Det är nya blanketter för referenterna också så jag hade samma referenter men de fick skriva brevet enligt de nya blanketterna...
    Lycka till!

  • mammamys06
    skattsessan skrev 2010-01-07 18:22:38 följande:
    Kommer bli helt återställd så jag kommer att kunna fungera som vanligt igen.Men som sagt, det är nog bäst att berätta så det inte kommer fram genom att hon kollar igenom nån läkarjournal eller nåt...Känns skönt att höra, har faktistk varit lite orolig för att det inte skulle var ok.
    Ingen fara Men hon kan inte kolla igenom någon läkarjournal utan ditt medgivande, det hon ser i FK:s listor är att du i så fall har varit sjukskriven en tid, inte orsaken till varför, det är det du får berätta för henne och att ha opererat ett knä som kommer vad jag förstår få dig att må bättre när det läkt är inget som bör sätta käppar i hjulet för att adoptionen får fortsätta. Men berätta det innan som vanlig info vad som hänt sedan sist så blir det inga konstigheter. Lycka till
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • xena
    skattsessan skrev 2010-01-06 17:14:14 följande:
    Ok, vi har våra handlingar i landet redan så det kanske är annorlunda då(?) För ni står väl i kö?
    Vi har också handlingarna i landet och de för nyade medgivandet sändes inte dit, bara aktualiseringsintyget.
  • skattsessan
    mammamys06 skrev 2010-01-08 06:11:00 följande:
    Ingen fara Men hon kan inte kolla igenom någon läkarjournal utan ditt medgivande, det hon ser i FK:s listor är att du i så fall har varit sjukskriven en tid, inte orsaken till varför, det är det du får berätta för henne och att ha opererat ett knä som kommer vad jag förstår få dig att må bättre när det läkt är inget som bör sätta käppar i hjulet för att adoptionen får fortsätta. Men berätta det innan som vanlig info vad som hänt sedan sist så blir det inga konstigheter. Lycka till
    Tack!
    Nä hon kan antagligen inte kolla igenom journalen utan mitt samtycke...
    Men jag blir lite nojig ibland...vill ju inte att något ska komma emellan.
    Ska ta upp det nästa gång vi träffas.
  • skattsessan
    xena skrev 2010-01-08 06:53:23 följande:
    Vi har också handlingarna i landet och de för nyade medgivandet sändes inte dit, bara aktualiseringsintyget.
    Ok, missade helt att du hade handlingarna i landet. Sorry...

    Då vet jag att det bara är aktualiseringsintyget som skickas till landet, inget mer. Men läkarintyg och utdragen och sånt, vart tar det vägen då? Ska inte sånt översättas och skickas? Eller är det bara till organisationen?
  • skattsessan
    Hej och Hopp skrev 2010-01-07 19:12:57 följande:
    Det är nya blanketter för referenterna också så jag hade samma referenter men de fick skriva brevet enligt de nya blanketterna...Lycka till!
    Tack då vet jag. Ska höra med våra referenter så de är beredda på att ställa upp och skriva lite igen
Svar på tråden Ny handbok - ny hemutredning