• ViljaDrömma

    Personnummer, tropik undersökning och föräldrapenning???

    Hej!

    Har några saker som jag funderat över:

    *Hur/När får barnet sitt personnummer? Måste vi ringa någonstans när vi kommit hem och meddela att vi fått barn?

    *Om man är gift, får barnet automatiskt någon särskild förälders efternamn (om man har olika)?

    *När bokar man tropikundersökningen? Innan man åker? Ringer man BVC?

    *Hur gör man för att få föräldrapenning? Ska man ringa försäkringskassan innan man åker? Är det någon särskild blankett? Hur fort börjar man få pengarna?

    Många frågor blir det...

    //Vilja

  • Svar på tråden Personnummer, tropik undersökning och föräldrapenning???
  • Marie IE B

    Personnummer får man genom att ta med sig barnet till Skattekontoret och fylla i blanketter där. Ta med er alla papper ni fått vid adoptionen och se till att de tar kopior på rätt papper. I vårt fall tog det 2,5 vecka se'n ringde de från Folkbokföringen i Malmö och sa att de viktigaste dokumenten saknades och det tog ytterligare 2 veckor för A att få sitt personnummer.

    Jag TROR barnet automatiskt får mammans namn om man inte anmäler annat. Vi fick en blankett från folkbokföringen där vi fick fylla i barnets alla namn, inklusive efternamn.

    Vi bokade tropiken innan vi åkte, eftersom den ska/bör göras inom två veckor. Vi ringde vårt sjukhus som hänvisade till barnmottagningen på en större vårdcentral i kommunen. Vår vanliga bvc gör den inte.

    Vi ringde inte FK i förväg men jag tror det är bra att göra det. Dokumentet vi fick från familjerätten där datumet vi fick A i vår vård stod gjorde att vi fick FP fr o m den dagen trots att vi inte anmält innan. Enligt reglerna ska man anmäla senast samma dag som man vill ha ersättning för. Vi hade inte uppdaterade inkomstuppgifter hos FK så därför tog lite tid att få pengarna. Barnbidrag har vi ännu inte fått och det beror på att personnumret dröjde men jag vet att det är på gång. Adoptionsbidraget likaså, det betalas inte ut förrän allt är ok med barnbidraget.

  • ViljaDrömma

    Tack för alla svar Marie!

    Men står inte personnumret i passet? Eller det är kanske bara födelsedata förresten?

    Behövs personnumret för att kunna ansöka om föräldrapenning?

    Du skrev att jag ska se till att skatteverket tar rätt kopior. Hur ska JAG kunna veta det? Känner mig helt lost i denna djungel....

  • Cerdrica
    ViljaDrömma skrev 2010-01-05 17:54:26 följande:
    Tack för alla svar Marie!Men står inte personnumret i passet? Eller det är kanske bara födelsedata förresten?Behövs personnumret för att kunna ansöka om föräldrapenning?Du skrev att jag ska se till att skatteverket tar rätt kopior. Hur ska JAG kunna veta det? Känner mig helt lost i denna djungel....
    Från Kina reser barnen hem på kinesiskt pass. Där finns inte de svenska uppgifterna, de är ju inte registerade ännu vid hemresan.

    Vi ansökte om f-penning innan personnumret var klart, det gäller att tjata lite och inte ge sig.

    Fråga på skatteverket vad de vill ha för papper, det verkar var olika beroende på vilken handläggare man får.
    Den som lever får se
  • Marie IE B

    Vi fick ju åka en extra resa till Skattekontoret för att lämna kompletterande papper, en resa på nästan 10 mil. Jag skällde lite på dem men de försvarade sig med att det är så ovanligt med adoption.... i vårt fall var det dok med Haag-paragrafen som styrker stark adoption som saknades + ett annat dok.
    FP kan man ansöka om innan personnumret är klart, bio-barn får ju heller inte de fyra sista siffrorna direkt. Vid kontakt med sjukvården innan personnumret är klart får barnet ett sk A-nummer, tillfälliga fyra siffror.

  • mammamys06
    Marie IE B skrev 2010-01-05 18:22:32 följande:
    Vi fick ju åka en extra resa till Skattekontoret för att lämna kompletterande papper, en resa på nästan 10 mil. Jag skällde lite på dem men de försvarade sig med att det är så ovanligt med adoption.... i vårt fall var det dok med Haag-paragrafen som styrker stark adoption som saknades + ett annat dok. FP kan man ansöka om innan personnumret är klart, bio-barn får ju heller inte de fyra sista siffrorna direkt. Vid kontakt med sjukvården innan personnumret är klart får barnet ett sk A-nummer, tillfälliga fyra siffror.
    Nej, men gud så mycket enklare det är med att få personnumret vid biologiska barn, var klart på 2 dagar och det i julhelg!!!! Det är så mycket som sker per automatik när det är biologiska barn, skillnaden är enorm tycker jag. Synd att det ska vara så mycket olika beroende på vilken handläggare man har på te x FK och skatteverket vid adoption.
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • Penapöna

    Vilket land ska ni adoptera från? Vi adopterade från Sydafrika.

    Medans vi var i landet fick vi en namnändninringsblankett att fylla i, där vi fick skriva både det afrikanska namnet och exakt vad barnet skulle heta här i Sverige. Det namnet kom sedan in i passet. Blanketten lämnades av organisationen in till ambassaden.

    En av de första dagarna när vi var hemma åkte vi till Skattemyndighetens kontor, vi hade med oss ett intyg om att adoptionen var korrekt enligt Haag-konventionen och att det var vi som är föräldrarna. Det intyget fick vi av organisationen i Sydafrika dagen innan vi åkte hem. Vi behöve även visa det vid passkontrollen på flygplatsen innan vi fick åka hem. Inom en vecka fick vi papper hem med barnets personnummer, men det kan ta en månad sa de.

    Vi ringde till BUMM (barn- och ungdomsmedicinska mottagningen) på vår ort innan vi åkte, de kunde inte boka tid då men skrev oss på en väntelista. Min mamma ringde några veckor senare, när vi var i Sydafrika, och då fick vi en tid några veckor efter vi kommit hem.

    Föräldrapenning är ett helt gissel tycker jag, vi bokade tid för information med en handläggare någon månad innan vi åkte. Man kan även boka tid på deras hemsida då är man dock flera stycken som är med på informationen. Försäkringskassan har mycket bra information på sin hemsida men kan vara lite krångligt att förstå. Man behöver ha ett arbetsgivarintyg som visar vad man tjänar så de kan räkna ut SGI.
    Ring och prata med Försäkringskassan så får du korrekt information och får veta vad du kan göra innan ni åker. Man ska båda anmäla och begära föräldrapenning.
    När jag tyckte att jag lyckats skicka in alla blanketter korrekt så ringde jag och frågade om det var något mer som behövdes eller om allt var korrekt. Hon kollade då direkt och jag fick pengarna efter några dagar då. Vi kom hem 7 nov och redan innan jul hade jag fått både föräldrapenning och barnbidrag.

    BVC ringde jag när vi kommit hem, de kom på hembesök efter vi varit på BUMM. Kan dock vara bra att ringa redan innan man åker för att få lite råd och tips om man önskar.

  • ViljaDrömma
    Penapöna skrev 2010-01-06 14:04:49 följande:
    Vilket land ska ni adoptera från? Vi adopterade från Sydafrika. Medans vi var i landet fick vi en namnändninringsblankett att fylla i, där vi fick skriva både det afrikanska namnet och exakt vad barnet skulle heta här i Sverige. Det namnet kom sedan in i passet. Blanketten lämnades av organisationen in till ambassaden.En av de första dagarna när vi var hemma åkte vi till Skattemyndighetens kontor, vi hade med oss ett intyg om att adoptionen var korrekt enligt Haag-konventionen och att det var vi som är föräldrarna. Det intyget fick vi av organisationen i Sydafrika dagen innan vi åkte hem. Vi behöve även visa det vid passkontrollen på flygplatsen innan vi fick åka hem. Inom en vecka fick vi papper hem med barnets personnummer, men det kan ta en månad sa de.Vi ringde till BUMM (barn- och ungdomsmedicinska mottagningen) på vår ort innan vi åkte, de kunde inte boka tid då men skrev oss på en väntelista. Min mamma ringde några veckor senare, när vi var i Sydafrika, och då fick vi en tid några veckor efter vi kommit hem. Föräldrapenning är ett helt gissel tycker jag, vi bokade tid för information med en handläggare någon månad innan vi åkte. Man kan även boka tid på deras hemsida då är man dock flera stycken som är med på informationen. Försäkringskassan har mycket bra information på sin hemsida men kan vara lite krångligt att förstå. Man behöver ha ett arbetsgivarintyg som visar vad man tjänar så de kan räkna ut SGI.Ring och prata med Försäkringskassan så får du korrekt information och får veta vad du kan göra innan ni åker. Man ska båda anmäla och begära föräldrapenning. När jag tyckte att jag lyckats skicka in alla blanketter korrekt så ringde jag och frågade om det var något mer som behövdes eller om allt var korrekt. Hon kollade då direkt och jag fick pengarna efter några dagar då. Vi kom hem 7 nov och redan innan jul hade jag fått både föräldrapenning och barnbidrag. BVC ringde jag när vi kommit hem, de kom på hembesök efter vi varit på BUMM. Kan dock vara bra att ringa redan innan man åker för att få lite råd och tips om man önskar.
    Tack för all info! Vi väntar oxå barn från SA, så det borde ju gå till på samma sätt för oss!
  • sgt pepper

    Vi har oxå barn från SA. I det sista p.m som ni får från AC står det myckt bra och noggrant exakt hur ni kan gå tillväga kring allt med personummer, föräldrarpenning och tropikundersökning. Vi hade tex lite problem med försäkringskassan - de ville ha in vårt domstolsprotokoll från SA men i AC papper stod det tydlig att fk inte har någon rätt att kräva in det pappret. Fk gick på och sa att så var det i alla fall från kina så då borde det vara så från sydafrika också. Tyvärr så tog det lång tid för oss att få igång föräldrarpenning, barnbidrag för att inte tala om adoptionsbidraget.
    Så det var skönt att ha AC pm med tydliga instruktioner med sig. Oroa er inte allt är smidig efter sista pm.et.
    Lycka till. Alltid härligt att höra om fler sa familjer.

  • ViljaDrömma
    sgt pepper skrev 2010-01-06 21:10:17 följande:
    Vi har oxå barn från SA. I det sista p.m som ni får från AC står det myckt bra och noggrant exakt hur ni kan gå tillväga kring allt med personummer, föräldrarpenning och tropikundersökning. Vi hade tex lite problem med försäkringskassan - de ville ha in vårt domstolsprotokoll från SA men i AC papper stod det tydlig att fk inte har någon rätt att kräva in det pappret. Fk gick på och sa att så var det i alla fall från kina så då borde det vara så från sydafrika också. Tyvärr så tog det lång tid för oss att få igång föräldrarpenning, barnbidrag för att inte tala om adoptionsbidraget.Så det var skönt att ha AC pm med tydliga instruktioner med sig. Oroa er inte allt är smidig efter sista pm.et.Lycka till. Alltid härligt att höra om fler sa familjer.
    Hej!

    Åh, det låter ju super! I love PM´s! Kommer det sista i samband med barnbeskedet eller?

    Hur löste det sig då, när FK propsade på det där pappret?
  • sgt pepper

    Ja pm.et kommer i sammband med det underbara bb. Vad gällde domstolspappret så stod det klart och tydligt vad man skulle säga till f.k om de ville ha in det pappret. Det är ju bara det att man pratade med olika handläggare på f.k varje gång och därför blev det samma diskussion varje gång i början, barnbidag och föräldrapenning och adoptionsbidrg ligger under olika instanser på f.k därför blev det några diskussioner :), men det är bra att man glömmer alla sådana saker snabbt. Tror att vi hade lite extra otur och att det annars inte ska krångla så mycket.
    Lycka till med fösäkringskassan{#lang_emotions_wink}, men framförallt med er stora resa.

Svar på tråden Personnummer, tropik undersökning och föräldrapenning???