• Karamellan

    Vem är stackaren som har det allra värst?

    Man brukar ju säga att det alltid finns någon som har det värre. Ett sådant tänkande låter som att det finns en linjär skala där folks lidande hamnar på olika platser. Men vem är då stackaren som har det allra värst?


    I gotta have more cowbell, baby!
  • Svar på tråden Vem är stackaren som har det allra värst?
  • lövet2
    Karamellan skrev 2010-01-29 17:25:09 följande:
    Man brukar ju säga att det alltid finns någon som har det värre. Ett sådant tänkande låter som att det finns en linjär skala där folks lidande hamnar på olika platser. Men vem är då stackaren som har det allra värst?
    Det är det som är så skönt; att det alltid finns någon som har det värre! Eftersom det där är något väldigt subjektivt, så kan jag trösta mig med att min granne har det värre än jag för att ...... och hon kan trösta sig med att jag har det värre än hon av någon annan anledning ...


  • Clobberella

    Det undrar jag också! Har tex en gammal kompis som vägrade gå och prata med kuratorn på skolan, trots att hon verkligen behövde det, med motiveringen: det finns ju andra som har det värre! Eh, ja men det hindrar ju inte att DU mår dåligt!

  • Eisa

    Ja det kan man undra...

    Jag brukar tänka att bergsklättrare som håller på att frysa ihjäl uppe på typ K2 har det värst. Det verkar för jävligt.

  • Mornie Alantie
    Eisa skrev 2010-01-29 17:35:46 följande:
    Ja det kan man undra... Jag brukar tänka att bergsklättrare som håller på att frysa ihjäl uppe på typ K2 har det värst. Det verkar för jävligt.
    Men bergsklättraren på K2 har ju valt det själv, det är en risk man tar i sådana extremsporter. Tycker inte det minsta synd om folk som råkar illa ut på sådana sätt.

    Jag har också tänkt samma tanke som TS, det måste finnas en stackars sate som har det VÄLDIGT jobbigt.
  • John D

    Knivig fråga.
    Rent logiskt så måste någon ha det värst, men å andra sidan beror det lite på från hur många dimensioner man belyser problemet i fråga.

    Låt säga att jag har ont i huvudet, men min granne har mer ont i huvudet än mig. Då kan jag trösta mig med att någon annan har det värre.
    Men samtidigt kanske min granne har ont om pengar, och jag i min tur är fattig som en kyrkråtta. Då kan grannen trösta sig med att jag har det värre än honom.
    På så sätt tröstar vi varann, och båda har det värre än den andra, men inom olika områden.

    Så visst finns det linjäritet, men det finns flera linjära skalor, inte bara en. :)

Svar på tråden Vem är stackaren som har det allra värst?