• Anonym (Blomman)

    Nedstänmd

    Jag har en dotter på 8 månader och en sambo som jag älskar över allt annat. Ändå har jag så svårt att känna mig tacksam för allt jag har, har ju allt man kan önska sig ändå känner jag mig nedstämd och jag gråter lätt och ofta. Är rädd att min sambo ska tröttna och lämna mig på grund av min dåliga självkänsla. Alla uppfattar mig nog som glad och sprallig tjej, men inombords kan jag känna mig så osäker. Vill inte känna såhär längre..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-08 13:17
    Nedstämd ska det såklart stå

  • Svar på tråden Nedstänmd
  • Mental tränare

    Hej,

    Tack för ditt mail. Jag utgår ifrån att er lilla tjej är ert första barn och vill verkligen poängtera hur mycket det är som händer med oss kvinnor då, som både sambo och omgivning kan ha svårt att förstå men även vi själva. Erfarenhetsmässigt från de mammor som jag tränat i fysisk träning och även mig själv så är det första året tufft, det är inte bara hormonerna som kan spela oss ett spratt utan det är hela förändringen i sig att bli mamma. Från att ha varit en person som kan göra vad man vill till att sitta och amma och byta blöjor är en enorm skillnad (även om det är toppen också). Barnet är väldigt beroende av oss i början och det är både underbart och skrämmande. Nu vet jag inte om du fortfarande ammar eller om du gjort det överhuvudtaget, men det kan påverka oss också mycket hormonellt. Med det inte sagt att du ska sluta amma utan istället kan göra att det kännas lite bättre när man hittar en möjlig orsak.

    Om du mår dåligt tycker jag att du ska ta kontakt med någon på BVC så du kan få prata om det som gör dig ledsen. Det jag kan hjälpa dig med så här är att ge dig några tips på vad jag tycker du behöver öva på.

    Först och främst (och det här behöver de flesta av oss mammor träna på) är att öva på att tycka att du är en bra mamma, oavsett om du du gör något mindre bra. Varje gång du tänker något negativt om dig som mamma, säg då tex  "Jag är en toppenmamma, vilken tur X har som har mig som mamma".

    Självkänslan är ett stort problem i dag för många människor för vi lever i ett sådant prestationssamhälle som har med självförtroende att göra, dvs inte självkänslan. I dag har jag rena kurser som fokuserar på självkänslan just pga att människor inte tycker att de duger som de är.
    Som tur är så går det ganska så lätt att öka sin självkänsla, men det är en färskvara så du behöver träna på det kontinuerligt. Att välja ut tex 3 saker som du är (tex jag är omtänksam, jag är stark, jag är vacker) och sen säga de frukost, middag och kväll kommer att ge dig mycket. Du behöver inte tro på de i början utan det kommer att ge effekt ändå.

    Börja också fundera över vad du vill och vad du vill göra. Du är en toppenmamma, men du är inte bara mamma utan du är en kanontjej oavsett barn och man och det behöver vi mammor ofta jobba på. Vi glömmer ofta bort oss själv och våra behov. Ditt barn mår inte sämre för att du tänker på dig själv, snarare kommer ditt barn må bättre eftersom du mår bättre.

    Hör av dig om du har fler frågor annars kan du få mer övningar på min blogg:
    catharinalindstedt.blogspot.com/

    Mvh,
    Catharina

     

  • Anonym (Blomman)

    Tack så jättemycket för ditt svar. Känns redan lite bättre:)

Svar på tråden Nedstänmd