• Frippe78

    Är fortkörning hinder för adoption

    Hej
    Har varit på informationsträff idag angående vår blivande adoptsionsprocess.
    Vi vet ju sedan tidigare att utdrag från polisregistret krävs. Har totalt glömt bort att jag åkt fast för fortkörning en gång. Fick räkning hem och jag betalade.
    Sätter detta hinder för adoptionen i adoptionslandet?
    Vilken blankett är det jag ska ha utdrag med. Den allmänna för enskild person eller den för utlandet. Står inget om adoption på den. Tänkte köra ett utdrag så jag ser hur det står till. Kommer inte ihåg när det var heller, men 5 år har det inte gått.
    Man blir ju nojjig av allt, så det är bäst jag frågar. Tänker fråga vid nästa möte också.

  • Svar på tråden Är fortkörning hinder för adoption
  • Mimab

    Hej!

    Jag tror inte det är några problem. När man begär intyg för ärende i utlandet (det gäller inte bara adoption, även om man kanske ska arbeta i utlandet osv), ses DOMAR man kan ha fått. Om du fick böter av polisen som stoppade dig så tror jag inte det finns med. Däremot om du åkt dit för rattfylla och kommit till rättegång och fått en dom, då hade den stått med.


    Om du begär ett utdrag ur deras register så kan boten stå med, men som sagt, det är ingen DOM.


    Förstår om du oroas, man kan oroas för det mesta när det gäller att bli godkänd för adoption, tro mig!!

  • Namaste72

    Fortkörning är inte med i utdraget för adoption


    { Mamma till världens finaste dotter }
  • chatnoir
    Namaste72 skrev 2010-02-11 13:30:59 följande:
    Fortkörning är inte med i utdraget för adoption
    Vilken tur! Har funderat på det, hur tufft det vore om man åkte fast för att ha kört 10 km för fort och så stupar adoptionsplanerna på det...
  • Namaste72
    chatnoir skrev 2010-02-11 13:46:31 följande:
    Vilken tur! Har funderat på det, hur tufft det vore om man åkte fast för att ha kört 10 km för fort och så stupar adoptionsplanerna på det...
     Jo du, tanken slog mig också i somras {#lang_emotions_dreamer}.
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Pulkåkarn

    Va, är fortkörninging inget hinder! Och jag som körde notoriskt lagligt {#lang_emotions_innocent}under hela processen i rädsla att vår adoption skulle bli stoppad om jag fick fortkörningsböter..... helt i onödan... {#lang_emotions_dreamer}.
    Lycka till TS med ert adoptionsäventyr.

  • Frippe78

    Tack alla för dessa svar. Då är jag lugn nu! ha det bra alla och lycka till med adoptioner.

  • Camarogirl

    Vi har ju haft samma funderingar här då... Undrar dock om det kan spela roll HUR MYCKET för fort man kört. Blir man av med körkortet kanske det står med i registerutdraget? Nån som vet?

    Sen försvinner väl saker efter ett visst antal år också?

    Inget har dock stått med i våra utdrag fast jag har en make som gillar snabba bilar.

  • Frippe78

    Jag har inte blivit av med körkortet ngn gång. Körde 63 på 50-väg för typ 3 år sedan.

  • Längtande mamma

    Jag har för mig att jag läst här tidigare att kör man så fort att körkortet ryker så står det med, annars inte. Så nu tjatar jag inte lika mycket på maken längre när han kör, vilket han är glad för!

  • Längtande mamma

    Å andra sidan så övar jag mig på att köra helt lagligt, för jag vill inte köra för fort och råka ut för en olycka sen när jag har småttingar i bilen

  • Mace

    Väcker liv i den här tråden eftersom jag är nyfiken efter en diskussion nyligen...

    Är det någon som vet vad som gäller kring värre trafikbrott? Dvs de som faktiskt har resulterat i en dom och inte bara indraget körkort?

    Är det alltid kört om någon har någonting i brottsregistret eller beror det på? Tas saker bort från registret efter en viss tid? 

Svar på tråden Är fortkörning hinder för adoption