• moosen

    Barn med språkstörning/hörselnedsättning

    Hej!

    Vi har en dotter på 2½ år som inte pratar. Hon kan säga vissa ord, men de låter inte som de ska. Det är som om man håller för öronen och lyssnar på någon som pratar, så låter det. Hon säger bara ett ord åt gången och visar ingen tendens till att vilja sätta ihop fler ord.
    Hon träffar specialpedagog på förskolan och de ska nu införa stödtecken och andra saker för att underlätta för henne. Har också kollat öronen på henne och då upptäcktes vätska i vänstra örat, men vi vet inte hur länge detta varit där och om detta då kan vara orsaken till hennes sena tal.
    Vi har blivit remitterade till ÖNH och väntar efter lite bråk på en tidigare tid. Sedan ska det skickas en tid till logoped och förmodligen blir talpedagog inkopplad.

    Jag undrar om det finns fler som har det som vi. Det känns som att det inte finns så många med samma problem, men här kanske man kan hitta någon i alla fall. Någon som satt in rör och märkt någon skillnad?

  • Svar på tråden Barn med språkstörning/hörselnedsättning
  • förskollärarmamman

    Hej.
    Vi  är i en liknande situation som ni. Har en son som fyller 3 år nu i maj. Vår son har en kraftig språkförsvagning (-försening) pga av alla öroninflammationer som har drabbat honom. Han har under perioder inte hört någonting alls på ena örat. Har opererat in rör 3 gånger! Rören har tyvärr ramlat ut på honom därav flertalet operationer. Efter varje operation har han uppenbart hört bättre. Vi har märkt det genom hans sätt att reagera på tilltal osv. Vår son har dock fortfarande en ganska stötande monoton språkmelodi. Mycket sällan får vi höra riktiga ord. På förskolan har man reagerat och ska nu ta in talpedagog samt logoped vilket känns bra. Vill tillägga att vi inte har haft någon anledning att tro att det finns andra svårigheter bakom hans språkutveckling. När jag läste ditt inlägg blev jag ändå glad över att din dotter inte ska behöva vänta mer på att få hjälp. Bra att stödinsatsen sätts in redan nu. Kanske kan vi följas åt o peppa varandra! Kram

  • jordgubbe0812

    Hej.
    Under Barn/funktionshinder i "Förälder" mappen finns det två trådar som handlar om språkstörningar ifall ni inte upptäckt dem.

  • Familjen01
    Kör teckenstöd med mitt barn.
    OBS!!! GRAFT SYNFEL!!! RESPEKTERA!!!
  • crazy hannah

    hej. jag har en pojke som är 3 år (i augusti) och han säger nu bara enstaka ord men ljudar välddigt mycket. han har kollat hörseln flera ggr utan anmärkning och förstår väldigt bra, han är även utredd av barnpsykolog.

    vi håller nu på med TAKK hemma men det är frustrerande för oss föräldrar eftersom vi inte får nån hjälp från logoped pågrund av för få logopeder.

    är det nån som vet om man kan söka ekonomiskt stöd nånstand för att köpa en ipad. vi har märkt at det är ett utmärkt hjälpmdelel för honom. men det är ju jätte dyrt...

    va har ni för erfarenheter, tips m.m ?

    mvh hannah 


    Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Nelly02

    Asperger, Autism, Utvecklingstörning m.m. Hos vuxna  - Mötesplatsen!
    Hej!
    Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med Asperger, Autism, Uyvecklingstörning m.m. som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, bok tips o.s.v. Hur utvecklar man de positiva sidorna? Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte För att diskutera symptom på Asperger, Autism, Utvecklingstörning hänvisar jag till den här tråden:

Svar på tråden Barn med språkstörning/hörselnedsättning