• Harling1985

    Lämnade en liten gåva "änglabarnlådan" på KSS Skövde...Till nästa familj som måste gå igenom det tragiska...

    Var idag till vårt sjukhus, och passade då på att lämna en "änglabarnlåda".

    Har gjort samma sak tidigare och kommer fortsätta med detta.

    Sonen var med och valde ut grejer till lådan idag,

    Och sa när vi gick och kikade i affärerna:

    Mamma, Tindra hjälper nog de andra barnen som måste bli änglar, å vi försöker hjälpa deras mammor och pappor...

    I dag valde vi en låda med fina röda rosor,
    där i la vi en digital kamera,
    En jätte mysig nalle.
    och ett kort med några rader från oss.

    Förra gången valde vi en gul låda,
    med gipsavtryckset,en filt,och en kamera
    och ett kort från oss...

    Tycker det känns skönt att veta att när det där som inte får hända händer, så finns våran"änglabarnlåda" där...


    Mamma till en Prins en Ängel och en Prinsessa
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 16:38
    Tack alla ni som vill hjälpa till!!

    Har nu på börjat en insamling på samlain.se får se hur det funkar.

    En tjej som också är änglamamma och bor här i närheten av mig ska nu hjälpa mig, ska försöka få igång en insamling,hemsida osv.

    Sen hoppas jag att vi kan få detta genomförbart.

    Har kommit fram till att det finns 48 förlossningar i Sverige.
    Och alla de kommer vi inte kunna besöka själv, så jätte snällt utav er som
    bor runt om i Sverige som skriver vilka förlossningar ni har tillgång till.

    Om och när material och så till lådorna finns så vill vi ju att de ska finnas på
    alla förlossningar...

    Ni änglaföräldrar som varit med om detta, vad känner ni att är det ni är tacksamma över att ni har,från er upplevelse.
    Och vad saknar ni??

    Kram Elin
  • Svar på tråden Lämnade en liten gåva "änglabarnlådan" på KSS Skövde...Till nästa familj som måste gå igenom det tragiska...
  • artax
    Camilla D skrev 2011-01-07 19:35:43 följande:
    Ja, men många sjukhus väljer att inte ta imot dom, trots att de är gratis. Väldigt synd!
    När jag fick halsbandet och tavlan av Melkers hans, så skrev jag i deras gästbok och tackade dom (för det fina minnet, för bra service, de ringde tex för att berätta att handavtrycket var bra behandlade ärendet extra fort i fall man skulle vara tvungen att ta ett nytt så jag hann det innan han kremerades tex) De frågade om mitt mail fick komma med i deras brochyr som de skickar till sjukhusen, så förhoppningsvis fler väljer att ta imot dom. Det var för mig ett ovärderligt minne.
    för mig var kontakten med just lifestone SUPER JOBBIG OCH DÅLIG! Gjorde avtrycken och när jag fick tillbaka dom jag valde ett glas hjärta liggande med en fot och ett handavtryck så hade dom gjort något misstag så handavtrcket var MYCKET större än foten, när jag ringde och förklarade fattade dom ingenting! :S dom tyckte att min ängel kanske hade större hand än fot men herregud! vem har det???? :S jag hade ju vanliga avtryck oxå så kunde visa svart på vitt! dom var riktigt oförstående och fattade inte varför jag ite kunde ta nya avtryck så jag fick säga igen och igen och igen att hon är ju för fan död och begraven! :( :( 

    Sen fick jag inkasso på att jag inte skickat tillbaka formarna som jag hade betalt! :S inte ens dom kunde jag få behålla dom slänger dom ju bara ändå!!!!!! :(

    Så jag tycker absolut inte att någon annan ska råka ut för dom!

    (detta hände iofs -08 tiden går.. :S kanske har dom blivit bättre nu men jag mår seriöst illa direkt jag ser en annons eller något fr dom)

    detta var off topic men kände att jag ville skriva detta för det ändå är relevant. 
  • violatricolor
    artax skrev 2011-03-30 15:40:07 följande:
    för mig var kontakten med just lifestone SUPER JOBBIG OCH DÅLIG! Gjorde avtrycken och när jag fick tillbaka dom jag valde ett glas hjärta liggande med en fot och ett handavtryck så hade dom gjort något misstag så handavtrcket var MYCKET större än foten, när jag ringde och förklarade fattade dom ingenting! :S dom tyckte att min ängel kanske hade större hand än fot men herregud! vem har det???? :S jag hade ju vanliga avtryck oxå så kunde visa svart på vitt! dom var riktigt oförstående och fattade inte varför jag ite kunde ta nya avtryck så jag fick säga igen och igen och igen att hon är ju för fan död och begraven! :( :( 

    Sen fick jag inkasso på att jag inte skickat tillbaka formarna som jag hade betalt! :S inte ens dom kunde jag få behålla dom slänger dom ju bara ändå!!!!!! :(

    Så jag tycker absolut inte att någon annan ska råka ut för dom!

    (detta hände iofs -08 tiden går.. :S kanske har dom blivit bättre nu men jag mår seriöst illa direkt jag ser en annons eller något fr dom)

    detta var off topic men kände att jag ville skriva detta för det ändå är relevant. 
    Åh det måste ha varit ett hemst jobbigt samtal Förstår att du blev både arg och mycket ledsen. Fy så dåligt bemötanfde. Fattar att du mår illa när du ser deras annonser. Väldigt konstigt att de bemötte dig så för de har ju mycket kontakt med föräldrar till döda barn och även med Spädbarnsfonden. Jag tror kanske att du hade otur och fick tala med fel person (finns idioter överallt...) men det är ju väldigt tråkigt ändå..
  • violatricolor
    violatricolor skrev 2011-03-31 10:55:37 följande:
    Åh det måste ha varit ett hemst jobbigt samtal Förstår att du blev både arg och mycket ledsen. Fy så dåligt bemötanfde. Fattar att du mår illa när du ser deras annonser. Väldigt konstigt att de bemötte dig så för de har ju mycket kontakt med föräldrar till döda barn och även med Spädbarnsfonden. Jag tror kanske att du hade otur och fick tala med fel person (finns idioter överallt...) men det är ju väldigt tråkigt ändå..
    hemskt inte hemst... Jag har lite problem med mitt tangentbord...
  • mammsilon

    Halmstads Sjukhus


    Varbergs Sjukhus (Camilla D)


    Kristianstads Sjukhus


    Universitetssjukhuset MAS   (littlepixiegrl)


    Universitetssjukhuset i Lund    (littlepixiegrl)


    Helsingborgs lasarett (Annkar78)


    Ystads lasarett


    Sahlgrenska Universitetssjukhuset SU (östra och Mölndals Sjukhus) (orkide82)


    NU-Sjukvården - NäL Trollhättan (jennyc)


    Sä-Sjukvården - Borås


    Skövde lasarett   (enbebisimagen)


    Länssjukhuset Ryhov


    Höglandssjukhuset, Eksjö  (Carina, alias Ina)


    Värnamo Sjukhus


    Växjö Lasarett


    Ljungby Lasarett


    Västerviks Sjukhus


    Länssjukhuset Kalmar


    Visby Lasarett


    Blekingesjukhuset f.d Karlskrona Lasarett


    Mälarsjukhuset, Eskilstuna (Alvaslarvans mamma Lisa)


    Nyköpings Sjukhus (Mammsilon)


    Universitetssjukhuset Linköping (Annkar78)


    Vrinnevisjukhuset (Minimalla)

     Motala Lasarett


     


    Södersjukhuset


    Karolinska Sjukhuset (Tida 77)


    Huddinge Sjukhus


    Danderyds Sjukhus (Tida 77)


    Södertälje Sjukhus (vampyria2)


    Akademiska Sjukhuset, Uppsala


    Karlstads Sjukhus (JeLoMa)


    örebro Regionsjukhus


    Karlskoga Lasarett


    Västerås Lasarett: (Odd)


    Falu Lasarett: Linda alias Ida Moa

    Mora Lasarett


    Länssjukhuset Gävle - Sandviken


    Hälsinglands Sjukhus - Hudiksvall


    Sundsvalls Sjukhus (Änglamamman), Ängeln Teo


    örnsköldviks Sjukhus


    Sollefteå Sjukhus


    östersunds Sjukhus (Tida 77)


    Norrlands Universitetssj, Umeå


    Skellefteå Lasarett


    Lycksele Lasarett


    Sunderbyns Sjukhus (katti77)


    Gällivare Lasarett (katti77) 

    jag tar på mig uppdraget med att fixa en låda till nyköping, såg att det redan fanns i södertälje redan...kommer kanske ta ett tag men det är på g håller bara på att fnular ihop vad jag själv skulle vilja ha i min låda. några förslag på vad ni lagt ner i dom ni lämnat? mvh sandra
  • Ängeln Teo

    Mammsilon: ta det när du orkar och känner dej redo: jag lå iaf i en filt, ett värmeljus i ljusstake, en engångskamera, RAM för handavtryck och foto, en nalle, en mössa och ett brev. Hittade korgar i form av hjärtan i vitt. Jättefina.


    Ängeln Teo
  • NICU

    Det är en JÄTTEBRA idé tycker jag!

    Nu har jag bara en fråga... jag jobbar på Neonatal och har inte hört talas om det här förut.

    Gäller de här lådorna "bara" de som föder på förlossningen eller också de som förlorar barn som levt i några dagar?

    Det skulle jag tycka var jättebra att ha på Neonatalavdelningar också.

  • kibefej

    Detta var bland det finaste initiativ jag hört talas om.
    Vilken värme och omtanke jag skulle ha känt om någon lämnat en sådan låda som vi hade fått när vår ängel föddes.
    Tror jag ska fixa en sådan låda och lämna på förlossningen i Hudiksvall där vår lilla ängel föddes.
    Vi fick ett jättefint bemötande och hjälp på förlossningen av all personal där, men en sådan här låda hade nog varit uppskattad ändå eftersom det är från någon som varit med om samma sak som en själv!!
    Ts: är du fortfarande aktiv med detta??

    Hur som helst så vill jag fixa en låda till Hudiksvall som sagt, jag ska ta tag i det så fort jag får tillfälle!!

  • NICU

    Jag hittar inte gruppen på Facebook? Är den fortfarande aktiv och finns?

    Det är en toppenbra idé tycker jag!

  • Lia och bäbisen

    Hej!

    Vilken underbar tråd att läsa! Jag har inte själv förlorat något barn, men skulle mer än gärna vilja hjälpa till.
    Hur långt är allt detta gånget?
    Fixar man låda+innehåll själv och lämnar eller ska det hela organiseras på något vis?
    Hur, var när liksom?

    Jag kan ta sjukhuset i kristianstad, men även halmstad då vi är där ganska ofta. Vet inte hur man gör för att skriva in sig på listan...kanske nån kan fixa det åt mig?

  • Lost child

    Hur gick det med detta projekt? Fantastisk idé! Jag blev änglamamma till min lille son i somras, han dog i samband med förlossningen på beräknat datum, 21/7 -13. Födde honom på Falu lasarett. Vi mottog ingen låda som beskrivs, kanske det blev en "engångshändelse" (2011?)? Känner att jag har många idéer om vad man hade varit hjälpt av att veta när det skedde.. Jag finns i alla fall i Falun och är beredd att förmedla en låda om det passar och om förlossningen tar emot.

  • duntoss
    Cecilia86 skrev 2013-10-21 02:09:16 följande:
    Måste man själv vara änglamamma för att dela ut en änglagåva?  

    Nej det behövde man inte :) jag lämnade in tre söta paket med engångskamera, fot o handavtryck med ram till, ett litet brev med gullig dikt i, sen en mysig filt i neutral färg. Visste inte vad mer man kunde lägga i men detta verkade passande speciellt kameran o avtrycken :)
  • Cecilia86

    Jag bor i sthlm och har ganska många förlossningsavdelningar i närheten.. närmast är dock sös och huddinge. Vill gärna hjälpa till! :)

  • Cecilia86

    Och jag håller verkligen med om att lådorna behövs på neo också.. Funderar dock på hur de på neo skulle tänka kring hygien och så? Särskilt nu under vinterhalvåret med de stora infektionsriskerna för restrerande barn på avdelningen.. Någon tanke kring det NICU? :)

  • Cecilia86
    Halmstads Sjukhus

    Varbergs Sjukhus (Camilla D)


    Kristianstads Sjukhus (Lia och bäbisen)


    Universitetssjukhuset MAS   (littlepixiegrl)


    Universitetssjukhuset i Lund    (littlepixiegrl)


    Helsingborgs lasarett (Annkar78)


    Ystads lasarett


    Sahlgrenska Universitetssjukhuset SU (östra och Mölndals Sjukhus) (orkide82)


    NU-Sjukvården - NäL Trollhättan (jennyc)


    Sä-Sjukvården - Borås


    Skövde lasarett   (enbebisimagen)


    Länssjukhuset Ryhov


    Höglandssjukhuset, Eksjö  (Carina, alias Ina)


    Värnamo Sjukhus


    Växjö Lasarett


    Ljungby Lasarett


    Västerviks Sjukhus


    Länssjukhuset Kalmar


    Visby Lasarett


    Blekingesjukhuset f.d Karlskrona Lasarett


    Mälarsjukhuset, Eskilstuna (Alvaslarvans mamma Lisa)


    Nyköpings Sjukhus (Mammsilon)


    Universitetssjukhuset Linköping (Annkar78)


    Vrinnevisjukhuset (Minimalla)

     Motala Lasarett


     


    Södersjukhuset (Cecilia86)


    Karolinska Sjukhuset (Tida 77)


    Huddinge Sjukhus (Cecilia86)


    Danderyds Sjukhus (Tida 77)


    Södertälje Sjukhus (vampyria2)


    Akademiska Sjukhuset, Uppsala


    Karlstads Sjukhus (JeLoMa)


    örebro Regionsjukhus


    Karlskoga Lasarett


    Västerås Lasarett: (Odd)


    Falu Lasarett: Linda alias Ida Moa

    Mora Lasarett


    Länssjukhuset Gävle - Sandviken


    Hälsinglands Sjukhus - Hudiksvall


    Sundsvalls Sjukhus (Änglamamman), Ängeln Teo


    örnsköldviks Sjukhus


    Sollefteå Sjukhus


    östersunds Sjukhus (Tida 77)


    Norrlands Universitetssj, Umeå


    Skellefteå Lasarett


    Lycksele Lasarett


    Sunderbyns Sjukhus (katti77)


    Gällivare Lasarett (katti77) 

    Hittar inte halmstad på denna lista, kan jag skriva till det? 
  • Lindsey Egot the only one

    Det finns även en förening som heter VSFB (vi som förlorat barn) där alla föräldrar är välkomna även de som inte fick med sig sina barn hem från bb. Ni kanske skulle kontakta dom om att få med deras lilla tidning fjärilen i dessa lådor, alt info broschyr om VSFB.

    www.vsfb.se

Svar på tråden Lämnade en liten gåva "änglabarnlådan" på KSS Skövde...Till nästa familj som måste gå igenom det tragiska...