• tjenixen

    Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?

    Vår 5åring har "alltid" varit allergisk mot olika födoämnen men nu finns även misstankar mot laktosen. Vi ska nu köra laktosfri kost i ett par veckors tid.
    Sitter nu på jobbet och ska skriva nota inför kvällens handling och kom då att tänka på några saker som jag inte har en aning om de innehåller laktos eller ej. Kanske någon här vet?
    Det jag undrar över är om Kellogs Coco Pops, O´boy eller Ostbågar innehåller laktos? Finns ju så många olika livsmedel som innehåller det man inte trodde så jag tänkte vara lite före nu och fråga några experter här:)

  • Svar på tråden Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?
  • Vickan
    Nalle Puh73 skrev 2010-02-19 14:30:44 följande:
    Du läste som jag läste först
    Ja för det räcker ju inte att läsa innehållsförteckningen en gång utan man får ju läsa en två tre.. 

    1:a gången.  Hmmm ingen mjölk nä jag måste missat det
    2:a gången. Nä det är nog ingen mjölk i eller så står det under någon annat
    3:e gången. Nä det är ingen mjölk i då kan jag köpa den och lägger den i korgen..

    Folk tror väl man är koko som läser på en paket i 5 min
  • Nalle Puh73
    Vickan skrev 2010-02-19 14:33:25 följande:
    Ja för det räcker ju inte att läsa innehållsförteckningen en gång utan man får ju läsa en två tre..  1:a gången.  Hmmm ingen mjölk nä jag måste missat det2:a gången. Nä det är nog ingen mjölk i eller så står det under någon annat3:e gången. Nä det är ingen mjölk i då kan jag köpa den och lägger den i korgen..Folk tror väl man är koko som läser på en paket i 5 min
    Precis. Jag känner mig som en gammal tant utan glasögon där jag står och vrider och vänder på paketen för att hitta en micro text där det står innehåll på. Sen när man läst så läser man en gång till för man kan ju ge sig sjutton på att det står en ännu mindre text att där finns mjölk ändå.
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Stargirl
    Vickan skrev 2010-02-19 14:33:25 följande:
    Ja för det räcker ju inte att läsa innehållsförteckningen en gång utan man får ju läsa en två tre..  1:a gången.  Hmmm ingen mjölk nä jag måste missat det2:a gången. Nä det är nog ingen mjölk i eller så står det under någon annat3:e gången. Nä det är ingen mjölk i då kan jag köpa den och lägger den i korgen..Folk tror väl man är koko som läser på en paket i 5 min
    Ja det är oftast "gömt" som vassle eller liknande....
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Tygtiiger

    Skilj på laktosfritt och mjölkfritt!

    Den som är laktosintolerant saknar en receptor i tarmen som bryter ner mjölksocker, laktos. Då blir mjölksockret kvar i tarmen och dels fungerar det laxerande (man blir lös i magen!) och dels ger det massor av mat till tarmens bakterier så det bildas rejält med gaser. Ont i magen och illaluktande fisar! Om man är laktosintolerant kan man snaska hur mycket mjölkprodukter som helst sålänge som de är behandlade med enzym så att mjölksockret har brutits ner till andra sorters socker.

    Den som är intolerant mot mjölkprotein reagerar på själva proteinet i mjölken. Då måste man utesluta alla former av mjölkprodukter, oavsett om de innehåller laktos eller ej. Här finns bra tips för den som måste undvika mjölkprotein:
    http://www.helsingborgslasarett.se/patienterochnarstaende/sjukdomarochradgivning/dietistbarnungdomsmedicin/mjolkallergi/allmanariktlinjermjolkfritt.4.7671d7bb110e3dcb1fd800028695.html

  • Dr Mupp

    Laktosfritt är lättare att hantera än mjölkfritt. Vi har gått från mjölkfritt till laktosfritt och som tur är vår laktosintolerante son inte så jättekänslig. Han kan äta en kexchoklad, vanligt smör (som innehåller väldigt lite laktos förövrigt) så länge resten är laktosfritt. Så vi kör laktosfri mjölk, grädde, gräddfil osv. Valio har massor med bra laktosfria produkter.

    www.valio.se/valio/smpage.fwx

  • Signa tur

    Men, innehåller verkligen inte ostbågar laktos?

    Ost innehåller mjölk/grädde/vassle.

    Men jag kanske bara är obotligt korkad som tror att ostbågar skulle innehålla någon som helst ost? ;) Får skylla på att hemma hos mig äter ingen ostbågar.

  • Snutten

    Jag funderar lite över om din son har andra allergier som du säger att det verkligen är laktosfritt han ska äta och inte mjölkfritt? Laktos är som sagt en intolerans  som ofta felaktigt blandas ihop med mjölkallergi.

  • Dr Mupp
    Signa tur skrev 2010-02-19 22:37:10 följande:
    Men, innehåller verkligen inte ostbågar laktos? Ost innehåller mjölk/grädde/vassle. Men jag kanske bara är obotligt korkad som tror att ostbågar skulle innehålla någon som helst ost? ;) Får skylla på att hemma hos mig äter ingen ostbågar.
    Lagrad ost innehåller inte laktos. Ostbågar innehåller laktos (och spår av jordnötter så vi äter aldrig det hemma).

    www.olw.se/webb.asp&smenu=1&umenu=1&page=prod_cheeze2
  • nostalgi

    Min dotter är vegan, så därför köps det ju väldigt mycket produker som är mjölkfria. I stället är de baserat på soja, havre eler ris. Det finns en uppsjö.

    Vill också tillägga att det kanske inte är alla som vet vad "spår av mjölk" innebär? Det menas somregel att produkten som innehåller "spår av", är tillverkat på en fabrik där man också gör produkter som innehåller tx. mjölk, eller vad det nu kan vara. Och för att vara på den 100% säkra sidan har man satt en övre gräns på
    <0,5% av varan.

  • tru

    Nu har jag inte läst hela tråden- Men enligt dietisten som jag var till när dottern fick testsvar att hon var laktosintolerant sa att i maten kan de flesa laktosintoleranta äta mjölkprodukter som inte är laktosfria. Men jag använder alltid laktosprodukter i matlagningen likaså dagis. Är vi på kalas kan hon få men oftast får hon lite ont i magen. Men får hon får mycket laktos  då gallskriker hon i flera timmar för att de gör så ont och magen är alldeles uppspänd och det blir diaree. Så de gäller att vara försiktigt. Men en liten glass efter badet kan hon oxå få en gång i veckan.

    Men i korv och i andra färdigrätter som vi sällan äter kollar jag inte. Men ibland köper jag lithells korv. Även om de nu kommit flera sorter som är mjölkfria.

  • tjenixen
    Snutten skrev 2010-02-19 22:41:47 följande:
    Jag funderar lite över om din son har andra allergier som du säger att det verkligen är laktosfritt han ska äta och inte mjölkfritt? Laktos är som sagt en intolerans  som ofta felaktigt blandas ihop med mjölkallergi.
    Ja i och med att han går hos allergiläkare så litar vi på att om de säger att vi ska prova att utesluta laktos så är det det vi ska göra. Vi är i det stadiet där vi provar oss fram vad hans bråkiga mage kan reagera på så nu kör vi ett par veckor laktosfritt. Ger det inget så blir det förmodligen mjölkfritt en period eller vad vi kan tänkas komma fram till.
  • VeganMaria

    Hej!


    Jag är vegan och laktosintolerant och dricker själv Oboy gjort på pulver utan problem, verkar bara innehålla en massa socker och kakao, om det var pulvret du menade?
    Ostbågar däremot går bort eftersom de innehåller ost. Coco Pops borde också vara grönt enligt deras innehållsförteckning som inte innehåller nån laktos alls.
  • Snutten
    tjenixen skrev 2010-02-20 07:45:29 följande:
    Ja i och med att han går hos allergiläkare så litar vi på att om de säger att vi ska prova att utesluta laktos så är det det vi ska göra. Vi är i det stadiet där vi provar oss fram vad hans bråkiga mage kan reagera på så nu kör vi ett par veckor laktosfritt. Ger det inget så blir det förmodligen mjölkfritt en period eller vad vi kan tänkas komma fram till.
    Jo men det vanligaste är att man tar bort mjölk helt och sedan försöker inför laktos efter ett par veckor, om man blir bra dvs. Kör man mjölkfritt blir det ju automatiskt laktosfritt och då kan man introducera laktosfritt för att se hur man reagerar. Vi har utrett vår dotter på korsen och tvärsen och går hos allergiläkare.
Svar på tråden Laktosfri kost? Innehåller detta laktos?