• Nallepuhmamma

    Någon som tog sitt körkort sent?

    Pga dålig ekonomipga husbygge,renovering osv så har jag inte haft råd förrens nu att ta körkort och hoppas få mitt kort nu till sommaren,men är rädd pengarna kommer skena iväg även där då jag inte kommer klara av teorin och uppkörningen flera ggr.
    Speciellt teorin pga jag har så svårt att lära in så mycket i min äörta till hjärna en hel tjock bok eller flera häften
    Är 28 år och folk tycker jag är gammal och konstigt jag inte skaffat körkort för andra i min ålder redan haft det flera herrans år

    Någon annan som tagit körkort senare som även ni haft lite svårt?
    Hur fort klarade ni det?
    Kan ni ge mig lite stöd och tips hur man underlättar detta så det går vägen?

  • Svar på tråden Någon som tog sitt körkort sent?
  • Tecken
    Dripknot skrev 2010-03-05 10:24:31 följande:
    Jag var nyss fyllda 28 när jag tog mitt körkort. Hade satt som mål att åtminstone har ett sådant när min bebis kom. Så körkortet tog jag i augusti -07 och ut kom bebis med buller & bång september -07. Puh!Har du möjlighet att övningsköra privat? Isåfall kanske 1-2 lektioner/vecka på bilskola räcker plus att du varvar och nöter privat. Ett tips är att du låter din bilskola boka din uppkörning. De kan på ett bra sätt avgöra när du är redo för en sådan. Teoriprov och halkan kan du boka privat. Det är rätt långa väntetider på teoriprovet så det är en god idé att boka den redan nu. Ett effektivt inlärningssätt är att du har ett datum att sikta på.Jag varvade min körning med lektioner på bilskola samt nöta läxorna hemma. Backa runt hörn, fickparkering, eco-driving, dragläge, start i backe. Landsväg och motorväg är de enklaste. Det svåra är stadskörning i 50km/h- och 30km/h-zon. Där måste du ha järnkoll på ALLT. Korsande/mötande trafik, cyklister som kan göra plötsliga och oförutsedda svängar, gående som räknat med att du sett dem och helt sonika kliver ut i gatan, bilar som startar från kanten utan att ge tecken, bildörrar som öppnas när du kommer körande, bussar som startar från hållplatser samt när de stannar. De har förkörsrätt på 50-sträckor. Ej på 70km/h-sträckor men där bör du också vara observant på att de kan starta från hållplats fastän du har förkörsrätt.Oj långt det blev. Ring runt till olika bilskolor i ditt område och jämför priser. Det varierar en hel del. Är alla papper klara med länsstyrelsen? Handledarutbildningen? Är den klar?Lycka till!!!
    Länsstyrelsen? Du menar Transportstyrelsen? Det är Transportstyrelsen som utfärdar körkortstillstånd.

    Kan man boka teori och uppkörning separat nu? Jag har för mig att man måste göra dem tätt, typ max två veckor emellan, men jag kan ju ha fel. Förr i tiden var ett godkänt teoriprov giltigt i 1 år, så är det inte nu. Jag tror giltighetstiden är 2 månader?
  • Dripknot
    Tecken skrev 2010-03-05 10:49:00 följande:
    Länsstyrelsen? Du menar Transportstyrelsen? Det är Transportstyrelsen som utfärdar körkortstillstånd. Kan man boka teori och uppkörning separat nu? Jag har för mig att man måste göra dem tätt, typ max två veckor emellan, men jag kan ju ha fel. Förr i tiden var ett godkänt teoriprov giltigt i 1 år, så är det inte nu. Jag tror giltighetstiden är 2 månader?
    Det är länsstyrelsen som utfärdar körkortstillstånd. Det kan har tillkommit nya bestämmelser sedan jag själv tog körkort. När jag själv ansökte om körkortstillstånd gjorde jag det till Länsstyrelsen.
  • Dripknot

    Tecken:

    Du hade rätt! Sedan jan 2010 är det Transportstyrelsen som har hand om Körkort. Vad jag förstod så har Länsstyrelsen numera endast hand om yrkestrafiken.

    www.korkortsportalen.se

    Där finns all info du behöver :)


    Det krävs inget för att bli pappa men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • stn01

    va själv 27 när jag tog körkortet och väldigt svårt med inlärning men klarade uppkörning och teoriprovet på första försöket och själv tyckte jag det kosta på tok för mycket. tog extra lektioner både i teorin och körning mot vad jag säkert behövde men det va värt det i slutändan när jag klarade det.  Spenderade även grymt mycket tid på körskolan för att nöta teorin där på deras datorer istället för hemma tyckte och tror det hjälpte massa. Idag skulle jag nog inte klara mig utan kan söka mer jobb om jag vill och det kommer bli lättare att båda har körkort när man får barn eller flyttar från bra lokaltrafik så man kan va lite friare man får faktiskt mer valmöjligheter av att ha det. {#lang_emotions_laughing} så kör på bara men kan va bra att ha en liten liten buffert på kontot ifall det far iväg mycket ekonomiskt med kortet

  • marskattan

    Jag har haft mitt körkort i lite mer än 3 månader, är 34 år. Hade ingen att övningsköra med privat då min man inte haft sitt kort i 5 år än. Det var dyrt men det gick bra. Teorin är inte så farlig om man pluggar ordentligt, jag tog inga teorilektioner på trafikskolan utan pluggade hemma med STRs teoriskola på datorn.. Jag klarade mig galant på uppskrivningen.
     Kuggade första uppkörningen pga nerver men klarade mig andra gången då jag bad om att ha min trafiklärare i baksätet, det lugnade mig att ha någon som jag kände mig trygg med där..
     Att ha körkort är det bästa som finns, älskar att köra bil. Det är en sån frihet!
    Sen detta med åldern. På den bilskola jag gick sa trafikläraren att genomsnitsåldern ligger runt 30 idag för att ta körkort. Folk tar det senare nu än förr.
     

  • Pelleping

    Min mamma var 45 när hon tog körkort, svärmor var 42. Skit i vad andra tycker, det är väl inte för deras skull du tar körkort?

  • Baronessan

    Jag tog körkortet sent (jag var 29 år), men uppfattade det aldrig som att folk såg snett på mig för det.

    Jag hade kört en del tio år tidigare, men fick aldrig avslutat körkortstagande den gången och sen blev det liggande i drygt tio år innan jag fick tummen ur igen (blev gravid och bestämde mig för att ha körkort innan bebis föddes).

    Jag tog ett startpaket (teorilektioner och 11 körlektioner) och klarade teorin på första försöket och uppkörningen på andra (tog en extralektion mellan de två uppkörningarna).


  • Sara25ma

    Jag tog mitt körkort 1 februari 2010, vid en ålder av 28 år.. Väntar barn nr 2 .. det va nu eller aldrig kändes det som.. =)

  • VärldensbästaH

    Jag tog körkortet nu i december, 31 år gammal.

    För min del handlade det bara om att bestämma sig. Jag gick på körskola, bokade in så det var lektioner varje vecka- det tog mig 4 månader.

  • Hemlighet

    Jag fyller 26 snart och har hållt på att tagit körkortet sen jag var 16 (skaffade mitt förtsa tillstånd då som har gått ut)
    Men nu har jag sökt tillstånd att få köra med min sambo. Lättare då vi åker överallt tillsammans och då kommer jag att få köra mer.
    Jag har inte tagit körkortet innan då ekonomin inte har tillåtit det. Men nu när min snälla far skall betala det ( han har ledsnat på att jag inget körkort har) så har man inget att skylla på längre

    Väntar nu bara på pappret där de står att sambon är godkänd handledare.
    Har väntat i 3 veckor nu*suck*
    Men det gör väl inte allt förmycket då jag inte gillar att köra när det är snö och halt ute.

  • Fru Gustavsson

    Är 34 och övningskörde mycket privat i Stockholms innerstad och ute på E4.an (under ett par år), gjorde Halkbanan och kuggade på "fel" frågor på teoriprovet, fick jobb på SJ = fria resor i landet= bidde inget nytt försök.

    Att bo i Sthlm (och i mitt fall resa gratis) var orsaken.

    Nu bor jag sedan 4 år tillbaka i en småländsk bruksort, och är totalt chanslös när det gäller anställning utan körkort. Till och med till demensboendet där jag går timmar krävs att man har kort, trots att man aldrig använder bil i arbetet där.

    Har separerat från sonens far dessutom, så NU är det på tiden att ta kortet.

    Funderar på att beta av lite smådryga krediter under sommaren, och sikta på intensivkurs i höst/vinter.

    Pengarna som går åt kommer att bi absolut välinvesterade, med tanke på att alternativet är att gå arbetslös för evig tid.

    Tragglar med min teoribok, som för tio år sen kändes hur lätt som helst, nu känner jag mig bara trög

    Men, skam den som ger sig...


    Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Eira78

    Jag tog körkort förra sommaren och då var jag 31.  Jag hade inte några jätte stora problem att ta det. Klarade både teori och uppkörning på första försöket. Det jag kan ge som råd är att göra de där dataskrivningarna mycket. Jag tror jag gjorde dem lite för lite. Skulle kunna ha övat mer. Det finns bilskolor som har så att man kan logga in hemifrån och öva, i stället för att behöva gå dit varje gång. Skriv gärna ner en del frågor och vrid och vänd på dem. Det är ju inte exakt samma frågor som kommer på provet.

    Ett annat råd jag kan ge är att verkligen fortsätta köra direkt efter du har tagit kortet. Där har jag gjort lite fel. Jag hade ingen bil så jag kunde inte underhålla det jag lärt mig. Hyrde bil ett par gånger men det blev ju så lite. Nu har jag bil men det har inte blivit jätte mycket körning ändå av olika omständigheter. Känns som man måste vänja sig lite successivt att köra bil igen. Det är ju liksom en färskvara, speciellt när man är alldeles ny på det.

    En liten kul grej kan ju vara att folk tror att man är yngre än man är när man övningskör. När jag körde halkbanan pratade jag med några tjejer på hemvägen som var i 18 års åldern. När jag sa hur gammal jag var så blev de aldeles förvånade. De trodde att jag var typ 22 eller nåt. :) De flesta var ju lite yngre så de antog väl att jag också var det.

  • Maggis

    Jag tog mitt när jag var 36. Det var ingen som häcklade mig för det utan tvärtom så fick jag massor av uppmuntran. Fick jag frågan (för det hände ju) så sa jag bara som det var; det hade inte blivit av och jag saknade inte körkort innan.

    Klarade teorin med glans (sonen hade hållit mig vaken större delen av natten så jag gick dit på rent vres och skrev; övertygad om att det skulle skita sig ) och fixade uppkörningen på första försöket. Jobbade en hel del med en CD-rom med interaktiva övningar och det hjälpte mig mycket. Särskilt roligt eftersom jag var livrädd innan och tog varje chans jag kunde att slippa öva körning. Och den första tiden var jättejobbigt; dock släppte allt på halkkörningen. Efter det har det varit hur kul som helst att köra bil.


    //Maggis
  • Coccolina

    Jag tog mitt körkort när jag var 25. Jag var orolig men lyckades faktiskt ta det på första försöket hela vägen. Började läsa och köra i slutet av augusti och hade kortet i början av november samma år! 

    Var chockad att jag klarade det.... men det gick och jag hade bara två fel på teorin vilket kändes som magi :-O


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Ensam hemma

    Jag tog det som 26-åring, hade inget behov av det tidigare. Övningskörde med sambon flera gånger varje vecka. Började i maj, semesterstängt 1 månad, fick lappen 1 september. 

    Inga problem med varken teorin eller uppkörningen.

    Du kommer att klara det galant!

Svar på tråden Någon som tog sitt körkort sent?