• småkakor

    Att flytta till Paris, hjälp!

    Hej!


    Min sambo har fått jobb i Paris och vi är väldigt sugna på att flytta ner familjen nu till sommaren. Självklart så skapar det en massa frågor och funderingar. Hur fungerar det i Frankrike med boende, skola, försäkringar, pension, träffa nya vänner plus allt annat som vi inte har kommit på än?
    Vi är en liten familj, mamma, pappa och en dotter som är 8 år, är det någon som har erfarenhet av att flytta med barn i den åldern? Till en början ska jag vara "hemmafru" och bara jobba för att lära mig språket och stötta vår dotter.
    Vad bör man tänka på? Alla tips och tricks är välkomna!
  • Svar på tråden Att flytta till Paris, hjälp!
  • Wagram
    Trollet05 skrev 2010-03-19 20:40:26 följande:
    Vill inte verka negativ, men...jag hade aldrig i livet flyttat till Paris med barn (inte utan heller för den delen). Sverige är sååå mycket barnvänligare, på många sätt. Där slår man sina barn öppet (inte alla såklart, men det är accepterat beteende). Skolan är hård och som nån så stan är inte barnvänlig. Trafiken är förfärlig och det är i stort sätt omöjligt att ta metron med barnvagn. Sen tycker jag fransmännen är svåra att lära känna, blev bara kompis med folk från andra låander, som flyttade hem en efter en. (Jag bodde i där i tre år.) Men om ni tar steget så hoppas jag att ni upplever det annorlunda.
    Trakigt att du inte trivdes! Sjalv ser jag verkligen fram emot att flytta dit och tror att det kommer att bli en fantastisk erfarenhet bade for vuxna och barn i familjen. Jag har lart mig under mina (manga) utlandsvistelser att det inte finns nagot perfekt land (inte ens Sverige! ) och att man far ta det onda med det goda.
  • småkakor

    Hej!


    Vi har nu fått ytterligare information om erbjudandet att flytta till Paris. Mim sambos jobb kommer att betala för Svenska Skolan, vilket känns toppen, samt för boende där månadsbudgeten ligger på 3000€. Vi vill bo centralt och gärna vid 8:e eller 17:e distriktet, nära min sambos jobb och Svenska Skolan. Tror ni att man kommer få något bra för oss 3 i familjen för den summan.
    Tanken är att jag kommer vara "hemmafru" och samtidigt lära mig franska. Kan ingen franska alls i dagsläget. Någon som har ett bra tips på franskalektioner/skola för en inte alltför dyr slant?
    Förresten, är det någon som har koll på hur det fungerar med pension? Jag kommer ju inte ha något jobb initialt och antagligen vara tjänstledig från mitt jobb här i Sverige. Kommer det bli jättedyrt att spara privat till en motsvarande summa? Eller hur funkar det?
    Efter avgifterna för boende samt Svenska Skolan så kommer vi få en lön, efter skatt, på runt 4.000 € att leva och ha kul för. Några reflektioner över det? Känns det rimligt och kommer det att räcka? Är Paris en väldigt dyr stad att bo i, jämfört med t. ex Stockholm? 
    Jättetacksam för svar! Och tack alla som redan svarat innan.
  • Wagram
    småkakor skrev 2010-04-28 22:34:13 följande:
    Hej! Vi har nu fått ytterligare information om erbjudandet att flytta till Paris. Mim sambos jobb kommer att betala för Svenska Skolan, vilket känns toppen, samt för boende där månadsbudgeten ligger på 3000€. Vi vill bo centralt och gärna vid 8:e eller 17:e distriktet, nära min sambos jobb och Svenska Skolan. Tror ni att man kommer få något bra för oss 3 i familjen för den summan. Tanken är att jag kommer vara "hemmafru" och samtidigt lära mig franska. Kan ingen franska alls i dagsläget. Någon som har ett bra tips på franskalektioner/skola för en inte alltför dyr slant? Förresten, är det någon som har koll på hur det fungerar med pension? Jag kommer ju inte ha något jobb initialt och antagligen vara tjänstledig från mitt jobb här i Sverige. Kommer det bli jättedyrt att spara privat till en motsvarande summa? Eller hur funkar det? Efter avgifterna för boende samt Svenska Skolan så kommer vi få en lön, efter skatt, på runt 4.000 € att leva och ha kul för. Några reflektioner över det? Känns det rimligt och kommer det att räcka? Är Paris en väldigt dyr stad att bo i, jämfört med t. ex Stockholm?  Jättetacksam för svar! Och tack alla som redan svarat innan.
    Hej! Kul att det blir av! Jag kan inte hjalpa dig med nagra fragor, men vi kommer ocksa att bo i 17e eller 8e (men det blir inte svenska skolan for var del eftersom vi vill att barnen skall lara sig franska). Vi skall aka dit nu i maj och titta runt lite. Foretaget hjalper oss med allt runt flytten samt att hitta lagenhet, sa det kanns valdigt lyxigt. Vi far se till att traffas nar vi ar dar allihopa! Dessutom vet jag nagon som skulle kunna ge privatlektioner i franska (hrm, hrm).
  • Laurentia

    Vad gäller er levnadsstandard i Paris med 4000 € i månaden, så behöver ni inte oroa er. Medelinkomsten per hushåll i Frankrike före skatt och utgifter för boende (största enskilda kostnaden för en fransk familj) ligger strax över 3000 €.

    För 3000 € hittar ni utan problem en trevlig och fräsch lägenhet i området ni letar i. Titta på sajten jag tipsat om tidigare (www.seloger.co.uk/immobilier/locations/) och fyll i 75008 och 75017 som postnummer för att få en uppfattning om vad som erbjuds.

    Om det är franskalektioner i grupp du är ute efter, så kan du kolla upp (googla) Sorbonne, Alliance Française, Accord, Institut Catholique, Institut de langue française, ... Jag har dock ingen egen erfarenhet av franskkurser, utan tipsar bara om de jag hört talas om.

  • Pistou

    Hej Småkakor,

    Jag läste en 5 månader lång intensivkurs på Sorbonne för en herrans massa år sedan och var väldigt nöjd med den. I den utbildningen ingick undervisning i grammatik och läs- och skrivförståelse, flera diktéer (skrivövningar) i veckan, samt läsövningar i fonetiklabb med individuell vägledning av fonetikläraren.

    Vi hade undervisning 7 timmar om dagen (om jag inte minns fel) må-fre, och i slutet av terminen var det slutprov och diplom till den som klarade proven.

    Detta var 1994, och det är ju ett antal år sedan, men om utbildningen håller lika hög nivå idag som för 16 år sedan är det något jag varmt rekommenderar. http://www.ccfs-sorbonne.fr/


    People don't care how much you know until they know how much you care.
  • småkakor

    Tack snälla alla för all info.


    Min mans (man och man vi är inte gifta) nya arbetsgivare kommer att presentera x-antal lägenheter som vi sedan får åka och titta på, antar att det är så det funkar, de kontaktar en agency som väljer ut efter den budget som angivits och våra behov som vi sedan får välja mellan..
    Jag träffas gärna när vi är på plats, kommer förmodligen vara lite ensamt i början eftersom min kille ska ut och göra karriären :)
    Är det något annat som vi ska tänka på nu när allt börjar dra ihop sig?!
  • Utlandsboende

    vi funderar också på att flytta till Paris, har 3 barn, 2 tjejer på 3 o 5 och en pojke på 4 mån. har ni flyttat dit än? vi har inte riktigt bestämt oss än, men antar att det isf skulle bli flytt efter sommaren. vi bor just nu på malta och innan dess london, så har inte bott i sverige på 10 år.

  • Wagram

    Vi har precis kommit tillbaka fran ett besok i Paris, da vi bla tittade pa algenheter. Vi hittade en fin lagenhet med tradgard (!) i 17e, sa nu ser jag verkligen fram emot att flytta dit!

  • Utlandsboende

    Kitty Shark - hur går det till när man kollar lägenheter? lägenhet med trädgård låter ju toppen!

  • Wagram
    Utlandsboende skrev 2010-05-22 20:38:46 följande:
    Kitty Shark - hur går det till när man kollar lägenheter? lägenhet med trädgård låter ju toppen!
    Vi hade fyllt i en blankett med onskemal om typen av lagenhet vi letade efter (storlek, lage, osv), och utifran det valde agenten ut sju lagenheter som stamde in pa vara kriterier. Sedan kom hon och hennes man och hamtade oss med bil pa hotellet och korde oss runt fran den ena lagenheten till den andra hela dagen. Jag tog bilder och gjorde lite anteckningar om varje lagnehet eftersom maken inte kunde folja med, och sedan tog vi ett beslut utifran det. I vart fall var det valdigt enkelt, eftersom vi valdigt garna ville ha en tradgard (men utan att riktigt vaga tro att det var mojligt i centrala Paris), och det bara var en lagenhet som hade det. Det storsta problemet med lagenheten vi valde ar att koket ar helt kalt, det finns inte ens koksskap, sa allt det maste vi kopa. Som tur ar far vi bidrag fran makens foretag!
  • Wagram

    Hej! Jag får väl tala om här också att vi åker till Paris på onsdag. Om någon befinner sig i närheten, så hör av er, speciellt om ni har barn eftersom barnen (2 och 5) söker lekkamrater!

  • småkakor

    Hej alla!
    Tack alla för alla svar och fint stöd, på torsdag går flyttlasset :)
    Vi kommer att bo i 8:e arr!
    Hör av er om någon känner för att ses.
    :)
     

  • LindaMamman
    Utlandsboende skrev 2010-05-22 10:44:44 följande:
    vi funderar också på att flytta till Paris, har 3 barn, 2 tjejer på 3 o 5 och en pojke på 4 mån. har ni flyttat dit än? vi har inte riktigt bestämt oss än, men antar att det isf skulle bli flytt efter sommaren. vi bor just nu på malta och innan dess london, så har inte bott i sverige på 10 år.
    Har ni lämnat Malta än?
    Vi bor på Malta sen lite mer än 3 år tillbaka men funderar på att lämna ön så småningom för nya äventyr. Vi vet bara inte riktigt vart... :)
  • Wagram

    Ar det nagon som kanner till vilka olika postorderforetag det finns i Frankrike for att kopa klader? Jag kanner till 3 suisses och la redoute, men finns det fler? Jag behover klader till sonen eftersom det bara far ha klader i tre farger i skolan och han knappt har nagot i de fargerna. Kanner inte for att dra runt hela stan for att hitta klader.

  • vi i paris

    hej Frankrike verkar som en bra ide!Glad vi har sen 10 år tillbaka bott i Paris det är en fin stad med många cafeer oftast är solen framme Solig  fråga gärna mig om råd!

Svar på tråden Att flytta till Paris, hjälp!