• Svar på tråden Hörselskadade och döva barn del 4
  • Bubbelbebis

    Hej!

    Jo jag tror också på en omgivning som ger mer och är utvecklande runt barnet. Men frågan är om barnet verkligen alltid får det stöd det lagligen har rätt till i skolan i form av assistent, hörselhjälp eller annat? Måste man alltid kämpa som en galning för att ens barn ska få leva det liv det har rätt till.?   Jag kan mycket väl förstå att det är svårt för lärare att vara så pedagogiska som de ska när de inte har någon utbildning i barn med olika funktionshinder.  Man vill ju att sitt barn skall få det bästa möjliga som någonsin går att få och då vill jag ju att det också ska innebära en lärare som förstår mitt barn.

    Detta är verkligen svårt tycker jag - hur ska man göra? Örebro var bra sa du anne h? På vilket sätt? :) 

  • anne h
    Bubbelbebis skrev 2011-06-20 08:31:45 följande:
    Hej!

    Jo jag tror också på en omgivning som ger mer och är utvecklande runt barnet. Men frågan är om barnet verkligen alltid får det stöd det lagligen har rätt till i skolan i form av assistent, hörselhjälp eller annat? Måste man alltid kämpa som en galning för att ens barn ska få leva det liv det har rätt till.?   Jag kan mycket väl förstå att det är svårt för lärare att vara så pedagogiska som de ska när de inte har någon utbildning i barn med olika funktionshinder.  Man vill ju att sitt barn skall få det bästa möjliga som någonsin går att få och då vill jag ju att det också ska innebära en lärare som förstår mitt barn.

    Detta är verkligen svårt tycker jag - hur ska man göra? Örebro var bra sa du anne h? På vilket sätt? :) 
    Om barnet får det stöd det behöver? Det fick inte ens min högbegåvade dotter, så nej, det är aldrig säkert.
    Däremot har det alltid varit lättare att motivera varför han som har sin utv st behöver mer hjälp och stöd  än hon som kunde en massa redan före skolstart, varför hon skulle ha mer hjälp.. för det behövde hon, istf att bara sitta och ha tråkigt på lektionerna behöver man ju större utmaningar, säg vilken lågstadielärare som fattar sånt.. eller vilken "vanlig" mellanstadielärare klarar av att ge eleven matteuppgifter på gymnasiemivå..? Här fanns det ingen, inte förrän på högstadiet fick mitt barn den hjälp hon behövde, det stöd hon faktiskt hade behövt från början men som ingen fattat före det började en ny lärare som jobbat på gymnasie tidigare..

    Så oavsett förutsättningar kan man ha svårt att få det stöd man behöver.. Men jag har alltid fått gehör för sonens behov i skolan, inga problem med det åtminstone.

    Örebro; jag kan inte säga något närmare om det, det vore enbart hörsägen då jag inte har barn som gått där, dremot torde det väl finnas några här i tråden som har barn där, förmodar jag?  

    Svårt val, jag vet. Men det är ERT val,  ingen annan känner ert barn så väl som ni, även om andra  kanske har mer erfarenhet av skolan än så länge.. men ni kommer snart ikapp
    JAG skulle välja den skola som ger mitt barn det stöd och ställer de krav som krävs för att mitt barn ska utvecklas, en skola som _tillåter_ mitt barn att utvecklas och som itne sätter några ribbor för vad hen får lära sig.  Därtill måste det vara en skola där mitt barn trivs och har/får kamrater, där hen är accepterad precis så som hen är. -men som sagt; det är jag det.. och alla har vi olika krav, olika syn på saker.
    Du/ni måste lyssna runt och läsa och sålla ut det NI anser är viktigt för er/ert barn. Plocka russinen ur kakan  
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Zessan84

    Jag behöver er hjälp!!


    Håller på att skriva en överklagan till kammarrätten ang högre vårdbidrag för Viggo. På en punkt står: ange de skäl som klaganden anger till stöd för begäran av prövningstillstånd. Vad ska jag skriva här? Självklart ät vår kurator på semester och det finns ingen annan som är där och kan svara på min fråga..suck!


     


    Någon annan som fått nej i förvaltningsrätten och begärt prövningstillstånd hos kammarrätten?


  • anne h

    Precis varit 2 veckor på Västanvik, där fanns flera barn med CI i varierande åldrar. Helt underbart att se dessa barns språk- och talutveckling!

    En liten tjej hade förresten snygga dalahästar på sina magneter, DET gillade jag.


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • små räkorna

    nu var det länge sedan jag var inne här.

    efter en massa bråkande och ett flertal möten med skolan så verkar det som om dem har fattat vad det är för problem vår son har.....så nu har han fått en egen assistent,som vi ska träffa första ggn imorgon när skolan börjar igen. känns så himla bra. 

    tjat lönar sig ibland!!!!!!!!!!!!!Tungan ute    


    ♥stolt tvillingmamma♥ när är det våran tur att få en liten till????
  • Lycka 1

    Hej!
    Länge sen jag var inne här.
    Ville bara berätta att det FINNS vattentäta hörapparater. Såg att du efterlyste det Anne h.
    Novali fick dom på försök i våras i en månad. Hon är den enda inom Uppsala landsting som har dom än så länge. Både vi och Novali är supernöjda med dom så kanske blir det så att fler barn kommer få dom.
    Det bästa med dom är att Novali hör mycket bättre i dom än dom gamla. Hon började prata mer och tydligare direkt hon fick dom .

  • anne h
    Lycka 1 skrev 2011-08-24 08:03:24 följande:
    Hej!
    Länge sen jag var inne här.
    Ville bara berätta att det FINNS vattentäta hörapparater. Såg att du efterlyste det Anne h.
    Novali fick dom på försök i våras i en månad. Hon är den enda inom Uppsala landsting som har dom än så länge. Både vi och Novali är supernöjda med dom så kanske blir det så att fler barn kommer få dom.
    Det bästa med dom är att Novali hör mycket bättre i dom än dom gamla. Hon började prata mer och tydligare direkt hon fick dom .
    åhå, vad krävs för att man ska få såna? Tror många vill ha det, med tanke på alla toaletter som happar besöker..

    Vad är det för märke? Kan man koppla på en microlink/FM-system på dem? 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • kittel

    Hej! Finns det någon ny tråd för Hörselskadade och döva barn nånstans? Eller vart tog ni alla vägen?



  • zannahh

    Är det någon som har Widex Clear440 (Fusion-familjen) till sitt barn? Vi ska få den, under förutsättning att den passar till sonen, och jag längtar! Just nu har vi Oticon Safari 600 och jag är inte alls nöjd med de. Sonen är 2 år.

  • ErikaFika

    Tror många började hänga på facebookgruppen Hörselskadade barn istället..

  • Sevis77

    Halloj,

    Jag har en dotter på 10 som är helt döv - hon har inga höreslnerver och kunde därmed inte få CI. Men vi har tragglat teckenspråk sen hon var 1,5 och det funkar fint. Enda problemet är att hon är bättre på tsp än vad vi är... Vi bor i Sthlm och hon går på Manillaskolan.

    Om nån undrar ngt eller vill veta ngt om hur vi gör i vardagen eller annat är det bara att fråga.

    Teckenspråk är ett vansinnigt vackert språk  

    / AnnaHjärta 

  • Alund

    Hej. Har just startat ett forum för hörselskadade/anhöriga. Där kan diskuteras allt från hur påverka media till tips och råd om hjälpmedel.

    lyssna.forum24.se

    Mvh Anders Piteå    

Svar på tråden Hörselskadade och döva barn del 4