• long distance runner

    Samma donator trots olika bio-mammor

    Hej alla!

    Ville bara dela med mig av en trevlig upptäckt, som kanske kan glädja andra av er också. Bor i Stockholm och är så smått i färd med att försöka skaffa ett syskon till vår son. Han är gjord på Huddinge och det var min fru som bar honom. Nu har vi tänkt att det skall bli jag som behandlas. Som Stockholms Läns Landstings praxis ser ut för tillfället behandlar man ju bara samma kvinna vid syskonförsök, så vi har ställt oss i kö i Umeå där fertilitetskliniken drivs privat.

    Väl medveten om Huddinges lätt rigida hållning till det mesta tänkte jag att det var omöjligt få använda samma anonyma donator. Men där hade jag fel! Ett telefonsamtal tog det. "Självklart kan det ordnas, förutsatt att de vanliga reglerna för syskonbehandlig uppfyllts." Och de gjorde det, så nu budar de upp lite prima donatorsperma till Umeå när det är dax! Helt galet!

    Kan inte säga att syskonbehandlig stod och föll med att barnen isf blir halvsyskon, men lite kul ändå att möjligheten finns. Dessutom flaggade barnmorskan på Huddinge för att en förändring av praxis som tillåter att den "andra mamman" behandlas ligger i pipeline, dock svårt att avgöra hur lång den är, med valår och allt.

  • Svar på tråden Samma donator trots olika bio-mammor
  • hughelund

    Det är ju superbra och tack för att ni delar med er av infon ldr!! Hoppas det går som ni önskar med syskonplanerna =)

  • H o p e

    Grattis, kul att det gick att ordna. Båda våra barn är gjorda i Umeå med samma donator. Vi bor i sthlm men valde Umeå av två anledningar, kortare/ingen kö samt möjligthet till samma donator. Hoppas verkligen dom ändrar praxis i Stockholm och alla andra landsting åxå för den delen.


    .?:*¨¨*:?. Gustav född 070730.?:*¨¨*:?. Ebba född 090120.?:*¨¨*:?.
  • Jondin

    Vad härligt att någon gång få bli positivt överraskad i denna annars så otroligt snåriga och stenhårda göra-barn-värld! ;)

    Har själv bara positiva erfarenheter av Umeå. Efter fem misslyckade inseminationer i Danmark (under tiden vi köade till Umeå) ringde vi upp och sa att vi önskade att göra IVF på en gång istället för att börja med inseminationer igen. Det var inga problem och vi fick dessutom hoppa fram i kön eftersom vi redan gjort fler än tre inseminationer. (Vi var i och för sig nästan redan framme i kön, men ändå.)

    Första IVF-försöket lyckades och nu väntar vi en bebis i januari!

  • NEllY 85

    I Uppsala e de helt ok att byta "mamma" jag var gravid förra gången och denna gång är de min fru, och de är samma donator denna gång som de va till dottern Häftigt tycker jag!
     

  • Gaytjej
    Jondin skrev 2010-07-11 10:20:48 följande:
    Vad härligt att någon gång få bli positivt överraskad i denna annars så otroligt snåriga och stenhårda göra-barn-värld! ;)

    Har själv bara positiva erfarenheter av Umeå. Efter fem misslyckade inseminationer i Danmark (under tiden vi köade till Umeå) ringde vi upp och sa att vi önskade att göra IVF på en gång istället för att börja med inseminationer igen. Det var inga problem och vi fick dessutom hoppa fram i kön eftersom vi redan gjort fler än tre inseminationer. (Vi var i och för sig nästan redan framme i kön, men ändå.)

    Första IVF-försöket lyckades och nu väntar vi en bebis i januari!
    Jondin, fick ni betala för ert IVF-försök då? För är det inte i Umeå man först betalar typ 10 000 kr/st för 2 inseminationer innan man går över på landstingsfinansierade IVF:er?

    Grattis (igen) förresten! =D Måste vara otroligt skönt att slippa åka hela vägen till Danmark och tillbaka igen! 
  • Jondin

    Gaytjej: Eftersom vi redan gjort inseminationer som vi finaniserat själva (även fast det var i Danmark) så fick vi ett landstingsfinansierat IVF-försök. Detta var en positiv överraskning, eftersom vi först trodde att vi skulle behöva betala för flera nya inseminationer först. (Som förövrigt kostar 12000 kr per försök för lesbiska i Umeå...)

Svar på tråden Samma donator trots olika bio-mammor