• underverket 06

    Ni som fått barn på naturlig väg efter 40, hur lång tid tog det för er att bli gravida?

    Som sagt ni om är 40 eller äldre och fått barn på naturlig väg, hur många månader tog det för er att bli gravida? Chansen att bli gravid ligger ju på runt 5% varje månad vid 40 års åldern har jag läst, så då måste det ju i genomsnitt ta mer än 1 år för oss i 40- års åldern att bli gravida. Samtidigt läser man ju om folk här på FL i 40- års ålderb som blir gravida efter kanske 6- 7 månader, så en del lyckas ju rätt snabbt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-07 16:24
    Det låter ju lovande att många blivit gravida så snabbt ändå.Själv "orkar" vi inte vänta längre. Vi har försökt 9 mån nu o vi har 2 frytsta ägg sedan våra IVF försök, så det blir att ta ett av de äggen nu snart. Glömde skriva att jag har en son på 1,5 år som blivit till genom IVF. Jag skulle säkert bli gravid på naturlig väg tids nog, men det kanske dröjer 1 år till om jag har otur, så vi försöker snabba på processen med FET istället,

  • Svar på tråden Ni som fått barn på naturlig väg efter 40, hur lång tid tog det för er att bli gravida?
  • Pimpinellan

    Kom på en till som det gick snabbt för. Min ena svägerska var 41 när de gifte sig och 42 när hon fick barn. Tog långt under året!

  • Sesam09

    Första försöket vid 40,5 års ålder! Det tog sig på tredje vid 34 år, på andra vid 36 och på första vid 40 så jag är ett levande exempel på att inte fertiliteten behöver gå ner med åldern ; )

  • Alm

    Försökte i 12 år att bli gravid med mitt X Var på utedningar osv osv inget fel på någon av oss (han har barn sen tidigare också)
    Träffade min nuvarande när jag var 41 blev gravid efter 1½ månad tillsammans
    Inte planerat alls, men jag hade inte en tanke på preventivmedel eftersom jag "inte kunde bli gravid"
     Sitter här nu med min ljuvliga lilla docka. Lycka
    Men märkligt är det. Varför blev jag inte gravid med mitt X? Som jag ehum kn....de med tusentals gånger utan med nuvarande efter 2a gången?

  • annbom

    Vid 40 så blev ag gravid på första försöket. Vi 44 blev jag oplanerat gravid men det blev ma. 6månader därefter blev jag planerat gravid som slutade i ma. 5 månader senare så blev jag planerat gravid och sitter just nu 46 år gammal med min dotter på 5 månader i famnen

  • felia67

    Blev oplanerat gravid när jag var 41, hann fylla 42 innan underverket (mitt 3:e föddes).

  • Primrose

    Det beror på hur man räknar. Vi försökte i c:a tio år, men det visade sig vara ganska hopplösa försök, de flesta av dem, eftersom jag hade ett hypofysfel som behövde medicineras för att jag skulle bli fertil. Jag fick tillbaka normala cykler vid 39 års ålder och blev gravid första gången vid 41 års ålder och fick mf, sedan fick jag två mf till och gjorde två misslyckade IVF-försök. Vid 43 års ålder blev jag gravid igen och födde en pojke två månader innan jag fyllde 44. Jag hade också immunförsvarsproblematik och medicinerade mot det under min lyckade graviditet. Jag är nu 45 år och skulle gärna vilja få en liten till. Men fungerar det inte är vi otroligt nöjda och lyckliga ändå.

  • Aquilia

    Vi började juni 2007, vår dotter är född nov 2009. Under denna tid lyckades vi bli gravida 3 ggr = 2 ma/mf och en lyckad graviditet. Vår dotter är frisk, pigg och superglad - värd all möda. Vi avstod från alkohol, kaffe och valde att lägga om vår kost i enl med TCM och boken "The infertility cure" samt att jag gick på akupunktur i 8 mån. Huruvida allt detta hjälpte eller ej vet vi naturligtvis inte, bara att vi har vårt efterlängtade barn hos oss och det är det som är det väsentliga. Önskar dig all lycka till.

  • Lyckoprinsessan
    Aquilia skrev 2010-06-28 14:40:25 följande:
    Vi började juni 2007, vår dotter är född nov 2009. Under denna tid lyckades vi bli gravida 3 ggr = 2 ma/mf och en lyckad graviditet. Vår dotter är frisk, pigg och superglad - värd all möda. Vi avstod från alkohol, kaffe och valde att lägga om vår kost i enl med TCM och boken "The infertility cure" samt att jag gick på akupunktur i 8 mån. Huruvida allt detta hjälpte eller ej vet vi naturligtvis inte, bara att vi har vårt efterlängtade barn hos oss och det är det som är det väsentliga. Önskar dig all lycka till.

    Så gjorde jag också, la om kosten och gick på akupunktur, för mig tog det 2,5 år.
  • greta2

    Jag blev gravid på 3, 4 resp 6 månader vid 39-41 års ålder. Använde ägglossningsstickor och hade regelbunden mens. Jag hade i och för sig två missfall innan det tog sig men vid 41 födde jag en dotter.

    5% chans vid varje menscykel stämmer inte för alla, jag hade bättre ods i alla fall.
     
    Jag tycker inte att man skall hänga upp sig på statistik alltför mycket. Är ju inte individanpassat. Många 40+ kvinnor vill kanske inte heller ha fler barn om de redan har barn i tonåren.  De hade kanske mycket väl kunnat bli gravida om de försökt.

  • Primrose
    Primrose skrev 2010-06-22 02:28:48 följande:
    Det beror på hur man räknar. Vi försökte i c:a tio år, men det visade sig vara ganska hopplösa försök, de flesta av dem, eftersom jag hade ett hypofysfel som behövde medicineras för att jag skulle bli fertil. Jag fick tillbaka normala cykler vid 39 års ålder och blev gravid första gången vid 41 års ålder och fick mf, sedan fick jag två mf till och gjorde två misslyckade IVF-försök. Vid 43 års ålder blev jag gravid igen och födde en pojke två månader innan jag fyllde 44. Jag hade också immunförsvarsproblematik och medicinerade mot det under min lyckade graviditet. Jag är nu 45 år och skulle gärna vilja få en liten till. Men fungerar det inte är vi otroligt nöjda och lyckliga ändå.
    Liten  updatering. Jag plussade i mitten av juli. Och den här gången har vi haft "bebisverkstad" vid 6-8 tillfällen sedan jag fick tillbaka min mens efter sonens födelse. Jag slutade amma helt för knappt fyra månader sedan så alla tillfällena kan nog inte riktigt räknas, eftersom jag kan tänka mig att min livmoderslemhinna har varit väldigt tunn under amningen. Så vi har gjort 2-3 seriösa försök sedan avslutad amning.

    Jag är nu "gravid" i c:a v. 7-8. Jag skriver inom citattecken, för att det, tyvärr, kan vara en sk. ofostrig graviditet. Jag gjorde VUL i måndags och då fanns där bara hinnsäcken och början till gulesäcken (?). Det blir nytt VUL på måndag. Tyvärr är det ju så att det inte bara är att bli gravid som gäller utan att äggen är av bra kvalitet. Kvaliteten försämras betydligt ju äldre man blir.
  • Zakopane

    Gammal tråd det här men skriver för att det säkert är många som googlar och då hamnar här.

    Jag är född 1977 och har i dagsläget tre barn födda 2006, 2008 och 2018. Alla tre blev till på första försöket.

    Slutade amma sladdisen vid 5-6 månaders ålder nu i juli 2018, fick mens i mitten av augusti, och nu är jag gravid igen... även denna gång på första försöket. Jag fyller 41 år om en månad.

    Har ej haft missfall nån gång. Ta i trä...

    Min syrra, som är född 1974, var hos gynekolog för ett tag sen för att kolla lite grejer. Då såg gyn att hon hade ägglossning på gång, med fyra (!) ägg. Gyn sa åt henne att "du är ung i kroppen".

  • nypan78
    Zakopane skrev 2018-09-24 12:47:38 följande:

    Gammal tråd det här men skriver för att det säkert är många som googlar och då hamnar här.

    Jag är född 1977 och har i dagsläget tre barn födda 2006, 2008 och 2018. Alla tre blev till på första försöket.

    Slutade amma sladdisen vid 5-6 månaders ålder nu i juli 2018, fick mens i mitten av augusti, och nu är jag gravid igen... även denna gång på första försöket. Jag fyller 41 år om en månad.

    Har ej haft missfall nån gång. Ta i trä...

    Min syrra, som är född 1974, var hos gynekolog för ett tag sen för att kolla lite grejer. Då såg gyn att hon hade ägglossning på gång, med fyra (!) ägg. Gyn sa åt henne att "du är ung i kroppen".


    Helt otroligt!
    Hoppas graviditeten fortlöper och bebisen mår fint. Ni måste vara otrolig fertila, både du och din syster  
    Är född 1978 och hoppas på en nr 4 nu men vi håller på med ivf...
  • Zakopane
    nypan78 skrev 2018-12-14 22:02:28 följande:
    Helt otroligt!
    Hoppas graviditeten fortlöper och bebisen mår fint. Ni måste vara otrolig fertila, både du och din syster  
    Är född 1978 och hoppas på en nr 4 nu men vi håller på med ivf...
    Ja, det verkar som att vi är väldigt fertila! Känner mig väldigt tacksam. Eftersom mina barn är uppdelade i två kullar med tio års glapp emellan så känns det väldigt roligt att det var möjligt att få en andra chans.

    Det var mycket mer stress i livet i stort kring 30-årsåldern och jag fattade inte hur fort småbarnstiden går, så jag kände mig lite låst. Nu är det bara roligt och sån glädje.
Svar på tråden Ni som fått barn på naturlig väg efter 40, hur lång tid tog det för er att bli gravida?