• funfactory

    Rökning på balkong

    Nu kommer jag antagligen starta en tråd som kommer göra många irriterade...


    Jag har tidigare varit rökare. Jag har alltid sagt att om folk har problem med min rökning när jag röker på en balkong så kan de väl stänga dörren. - och att de bara är larviga som tycker det är ett problem.
    Detta var för ett par år sedan. Nu är jag icke rökare och har varit det i snart 1,5år. Jag har ett helt annat liv som jag tycker bättre om. Jag och min sambo köpte en bostadsrätt för ett halvår sedan som har en underbart mysig balkong. Nu när det är fint väder så försöker vi sitta där så mycket som möjligt för att njuta medan man kan. 

    DOCK så har vi grannar som röker. Första gången jag kände det så försökte jag bara ignorera det, men det gick inte. Jag mådde illa och kunde inte längre njuta av att vara ute. När jag kom in så luktade hela sovrummet rök! Fruktansvärt äckligt (balkongen är i sovrummet)
    Jag brukar vädra vår balkong eftersom det är fruktansvärt varmt här inne så fort solen ligger på. Men har fått sluta med det nu eftersom hela sovrummet luktar cigarettrök!
    Jag vet att det är lagligt att röka på balkongen osv. Jag vill bara säga att jag förstår nu hur alla de jag tjafsade emot för ett par år sedan känner. När man är rökare är man ett litet kaxigt svin som inte vet bättre (jag utgår från mig själv nu) 
    Jag skall om ett par år flytta till ett hus utan grannar för där blir man varken störd eller kan störa någon annan. Men tills dess får jag överleva detta vilket är trist för jag vill kunna vädra fritt utan att min lägenhet ska lukta rök, jag vill kunna sitta på balkongen med min kopp te utan att behöva andas in rök ofrivilligt. Inte ens katten vill vara ute på balkongen när grannarna röker haha, han går in direkt ;/
  • Svar på tråden Rökning på balkong
  • Jossii
    MatildaAn skrev 2010-06-11 18:50:07 följande:
    Heja Jossii!! Bra gjort! Jag tänker gå ner och prata med vår granne när bebisen kikar ut....vill inte utsätta henne för så mycket rök..och jag vill inte behöva stänga all ventilation i lägenheten pga grannen röker.

    Usch och fy för dessa rökare!!
    Det tycker jag du gör rätt i! Barn ska inte behöva andas in gift! Hade jag haft barn så hade jag gjort samma sak med grannen bredvid. Det borde bli förbud mot rökning på balkong.

    Vill rökare skada sig själva så varsågoda men då får dom stanna inne i sin egen lägenhet.
  • Kaldorei

    Som rökare får man faktiskt se till att vara lyhörd för sina grannar och visa respekt. jag har frågat mina grannar om det e okej att jag röker på balkongen, hade det inte varit det, hade jag gått ner och ställt mig ute isåfall. Men nu stör sig inte dem på det så då är det ju helt okej liksom.

  • MatildaAn

    Det roliga är att  vår granne stänger sin egen dörr när hon röker, för att röken inte ska komma in till henne.. men vi ska ha stanken hos oss =S   Usch nej..problemet är att vi bor i bostadsrätt och grannen får göra vad F*n hon vill då hon äger ja...du fattar...men det gör mit förbannad... Vill inte att våra nyköpta möbler ska stinka rök pga hon röker nedanför... Och det spelar ingen roll om vi stänger balkongdörren för det sipprar in genom ventilen .Jag blir tokig!

  • TurkosTass

    Vi bor i en hyreslägenhet på högsta våningen. Grannen under oss röker i sin lägenhet så att det åker ut i våran köksfläkt :( Vi har en liten etta på 40 kvm så det luktar rök överallt :( Och det finns inget vi kan göra åt det för man får ju röka i sin lägenhet.

    Jävla äckel säger jag! 

  • Luckylukeia
    isisisis skrev 2010-05-23 09:53:04 följande:
    Rökarna kan röka inomhus hos sig själva!
    Japp och gärna så det går in i ventilationen så det stinker i hela byggnadenDrömmer
  • MatildaAn
    Jossii skrev 2010-06-11 18:57:34 följande:
    Det tycker jag du gör rätt i! Barn ska inte behöva andas in gift! Hade jag haft barn så hade jag gjort samma sak med grannen bredvid. Det borde bli förbud mot rökning på balkong.

    Vill rökare skada sig själva så varsågoda men då får dom stanna inne i sin egen lägenhet.
    Det som jag tycker är så intressant är att man får inte grilla på sin balkong för det stör grannarna med röken, men vad fan gör inte rökning då?
  • Luckylukeia
    MatildaAn skrev 2010-06-29 11:37:12 följande:
    Det som jag tycker är så intressant är att man får inte grilla på sin balkong för det stör grannarna med röken, men vad fan gör inte rökning då?

     


    Att ta grillning som argument är nog bland det sämsta jag har hört. Det handlar om brandfara! SÄG 1 LIKHET MELLAN KÖTT OCH CIGG!

  • MatildaAn
    Luckylukeia skrev 2010-06-29 21:55:57 följande:

     


    Att ta grillning som argument är nog bland det sämsta jag har hört. Det handlar om brandfara! SÄG 1 LIKHET MELLAN KÖTT OCH CIGG!


    Man får ju tillägga att du INTE HAR DEN BLEKASTE ANING om vad min Bf-förening har för argument!!!!! När jag har frågat dom så är det just detta argumentet, att röken stör grannarna! Så snälla, innan du dumförklarar mig och oss andra så kan du kanske ta reda på lite fakta först. TACK!
  • Luckylukeia
    MatildaAn skrev 2010-06-30 08:57:47 följande:
    Man får ju tillägga att du INTE HAR DEN BLEKASTE ANING om vad min Bf-förening har för argument!!!!! När jag har frågat dom så är det just detta argumentet, att röken stör grannarna! Så snälla, innan du dumförklarar mig och oss andra så kan du kanske ta reda på lite fakta först. TACK!

    Okej då har du en av få Bf-föreningingar som förbjuder grillning endast pgr av störningar utan hänsyn till brandfara mm med tanke på att de har blivit avråda från brandkår. Jag skrev fortfarande säg en likhet mellan kött och cigg!  Det handlar om att man inte kan jämföra en vit mus med en vit ko!


     
    "Det som jag tycker är så intressant är att man får inte grilla på sin balkong för det stör grannarna med röken, men vad fan gör inte grannarnas illaluktande blommor då?"

  • Shaun the sheep

    Jag har samma problem som flera av er, grannenr under, och till höger röker. Det är så jäkla vidrigt och irriterande, och jag säger som ni andra: Klarar dom inte av att röka inne och sjävla leva med röken, så ska dom inte förvänta sig att vi andra ska göra det.

    Jag tycker det är helt sinnessjukt :/


    Vilmer ♥070529♥ Ella ♥090506♥
  • ica
    MatildaAn skrev 2010-06-11 19:02:49 följande:
    Det roliga är att  vår granne stänger sin egen dörr när hon röker, för att röken inte ska komma in till henne.. men vi ska ha stanken hos oss =S   Usch nej..problemet är att vi bor i bostadsrätt och grannen får göra vad F*n hon vill då hon äger ja...du fattar...men det gör mit förbannad... Vill inte att våra nyköpta möbler ska stinka rök pga hon röker nedanför... Och det spelar ingen roll om vi stänger balkongdörren för det sipprar in genom ventilen .Jag blir tokig!
    Du har inte rätt att störa eller orsaka oöägenhet för dina grannar bara för att du har en bostadsrätt.
  • Helloush

    Jag och min karl har precis flyttat till en ny lägenhet. Han är rökare och jag feströker väl lite då och då (men föredrar vattenpipan). Tycker att det luktar eller rättaresagt stinker vidrigt med cigarettrök, trots våra två balkonger får gubben springa ner och röka. Vattenpipan kör vi två gånger om dagen och det kan väl också diskuteras (ur hälsoperspektiv), men det luktar f_n så mycket bättre och hoppas för allt i världen att det inte stör våra nya grannar! Vad säger Ni, är vettenpipedoft också irriterande? 

  • Fossa
    Helloush skrev 2010-07-04 06:23:31 följande:
    Vad säger Ni, är vettenpipedoft också irriterande? 
    Jag har en granne som röker vattenpipa varje kväll och röken tar sig in i barnens sovrum. Det är ett helvete! Två av mina barn har astma och det tredje barnet är en liten bäbis. Det handlar inte om "vattenpipedoft" utan en rök som tom är många gånger farligare än vanlig tobaksrök www.luftkonferens.nu/PDF/Vattenpipa.pdf
  • jaduvaduvill

    Är väldigt varmt pga solen så måste öppna balkongdörr/fönster och då förvandlas luften i lägenheten till ett rökrum. Alkoholen går in så går vettet ut. Jag fantiserar om att döda min granne i självförsvar - andrahandsrök är lika farligt för hälsan som förstahandsrök påstås det, lungcancer. Jag misstänker att fångar röker i fängelser också så då kommer jag aldrig ut om jag ska döda rökare i självförsvar där inne också. Om du inte har råd att bo i eget hus ute på landet utan grannar så kan du bli tvingad att bli gasad till döds i den hyreslägenhet/dödscell samhället anvisat dig. Sverige är fantastiskt - om du är rik. För andra kan Sverige vara ett helvete.

Svar på tråden Rökning på balkong