• Jag Ser Krabbjuice I Ditt Skägg

    Föräldrar som klappas, kramas, pussas - Vad är OK och inte?

    Hade tänkt skapa en omröstningstråd först, men det blir för rörigt och svårt med alternativen.

    Inspirerad av en annan tråd på liknande ämne, där någon oroade sig för att Soc skulle ha invändningar mot föräldrar som pussar och kramar sina barn, skulle jag vilja ha en diskussion här:

    När det kommer till föräldrar som gosar med sina barn, klappar, smeker, kramar pussar - var går gränsen?

    Vad skulle DU inte göra med ditt barn?

    Vad skulle DU inte göra med en förälder av motsatt kön? ELLER av samma kön för den delen?

    Jag gissar att de flesta föräldrar tycker det är mysigt att pussa sin gurglande 5-månadersbäbis på munnen. Men skulle DU MAMMA pussa din 15-årige son på munnen?
    Skulle DU PAPPA pussa din 20-åriga dotter på munnen?

    Vad är okej och inte? (betänk att det är samma barn som man en gång pussat på en dreglig liten mun).

    Kramar och pussar du dina barn?
    Kramar och pussar du dina föräldrar?

    Hur gör DU, och hur gör du INTE?


    Skit skall skit ha!.
  • Svar på tråden Föräldrar som klappas, kramas, pussas - Vad är OK och inte?
  • viseversa

    Sen får mina barn välja om dom vill pussa mig och sin pappa eller inte. jag tvingar mig inte på mina barn. och jag har själv aldrig tvingats att pussa mina päron om jag inte velat. Allt är på barnens vilkor.

  • AngoStura

    Jag älskar och pussas med familjen (och vissa karlar haha) och skulle säkert kunna tänka mig att pussa min pappa på munnen lite snabbt så där, men han vill nog inte det. Resten av familjen, mamma, syster, mina barn och min man pussar jag på munnen. Min systers barn pussas inte på munnen så jag brukar pussa dem på kinden eller håret.

    Min femåring gillar också att pussas. När hon var liten fick de förklara för henne på dagis att man bara pussade folk i sin familj, inte de kompisar man gillar. Hon har gärna pussats med tungan, men har väl äntligen förstått att det inte är helt passande när man är fem år att ge sin mamma tungpussar liksom.

    När blir det sexuellt? Tja, det är kanske vid tungpussandet då?

  • BlommyNess12

    klart det är ok, oavsett kön. jag pussar fortfarande min mamma på munnen ibland och likaså alla mina syskon.

  • AngoStura
    viseversa skrev 2010-06-04 17:23:32 följande:
    ha,ha ja där går verkligen gränsen.
    En gång när vi var på BVC gav hon mig en stooor puss med lite tunga och sa sedan att hon planerade gifta sig med sin lillebror....
  • viseversa
    AngoStura skrev 2010-06-04 17:30:03 följande:
    En gång när vi var på BVC gav hon mig en stooor puss med lite tunga och sa sedan att hon planerade gifta sig med sin lillebror....
    keep it in the family 
  • lördagsgodis

    Jag pussar mina föräldrar på munnen och mina barn (andras oxå) Jag klappar även både på sonens och dottern rumpa och säger att dom har gullrumpor det kommer däremot växa bort men jag tar schansen nu när den finns.

    Jag är uppvuxen med mycket fysisk kontakt med mina föräldrar och gosade i soffan tillsamans tills jag blev tonåring, sen blev det ett uppehåll men om vi är på besök och tex tittar på tv så kan jag luta mig mot min mamma/pappa och bli struken över håret.

    Hoppas jag får ha samma förhållande till mina barn när de är vuxna.


    En prins och en prinsessa
  • Taurus

    Jag pussar & kramar min son, han är 1 år.
    Jag kramar eller pussar INTE mina föräldrar.

    Jag kommer pussa min son i vilken ålder han än befinner sig i såklart men inte på munnen.
    När min son kommer upp i tonåren tror jag inte att han vill pussa mamma på munnen, men en puss på kinden kan han väl få ibland fastän han tycker jag är pinsam ;)

    Så summa sumarum, när min son skäms så slutar jag pussas.

  • Taurus

    Nej jag skulle inte klämma mina barn på låren osv. när de kommer upp i åldern, låter sinnessjukt.
    Klia på ryggen och kramas kan jag göra när som helst, gammal som ung, men inte mer när barnet är tonåring

  • Taurus

    Ska även tillägga att jag hade blivit lack om någon pussade mitt barn på munnen

  • Woogie

    Jag pussar min 9-åring på munnen fortfarande och han verkar inte ha något emot det (än?). Vi (han och jag) masserar varandra på ryggen, händerna, fötterna och huvudet och kliar ryggen ibland, mycket för att min man inte är så pillig och kliig av sig. Jag har gjort samma med mina föräldrar och kan än idag krama dem hej vilt och pussa dem på munnen ibland (inte varje gång vi ses). Bara snabbt, men inget konstigt med någon av dem. Däremot har jag nog inte pussat mina syskon sedan vi alla var små barn, har inget minne av det alls. Pussar min brorsson (5 år) och min mans syskonbarn (under 2 år) om de vill, annars inte. Samma med kramar. Båda ska vilja och den vuxne ska INTE bestämma.


    Jag kan fatta avgörande och mindre avgörande beslut i mitt liv utan att fråga på FL först!
  • sextiotalist

    Vi är inte kramiga i vår familj, självklart överöstes jag mitt barn med kramar som liten, men när han sa ifrån så var det slut.
    Nej, jag aldrig pussat mina föräldrar, kramar dom knappt heller. Kramar mina syskon som en artighetskram. Varken sambon eller jag tar på varandra stup i kvarten (han har en kompis, han och hans sambo tar på varandra precis hela tiden, inget för oss)
    Inte heller sambons familj är fysiska av sig.

  • RosaNapp

    Jag växte upp utan kramar, pussar eller något annat egentligen.

    Jag kramar och pussar på mina barn mest hela tiden.Att pussas på munnen är dock på deras initiativ, aldrig på mitt. Jag gillar inte att dom pussar andra än mig eller exet på munnen heller. Dom säger ifrån när dom inte vill och har självklart rätt att säga nej. Jag tvingar dom inte till något (varken med ord eller miner). Jag hoppas dom ska vilja kramas och pussas även när dom blir äldre, men det är ju upp till dom.

    Exet kommer från en mycket mer fysisk familj.

  • Blomma5

    I min sambos familj så pussar man i hals och nacke på barnen. För mig är det något man gör med sin partner (och något jag inte har sett andra göra med sina barn?). 

  • Ocdmänniska

    Har inga barn, min mamma är den enda vuxna förutom min fästman som jag pussar. Annars med syskon kramas ibland, (vi gjorde aldrig det när vi växte upp men ändrats lite nu när vi är vuxen) syskon barn kramas och pussa om dom vill ha en, sen kan jag smeka dom om ryggen eller ta i håret och mysa helt enkelt när dom vill sitta i knä. 

Svar på tråden Föräldrar som klappas, kramas, pussas - Vad är OK och inte?