• Lotta71

    Är detta en orm eller snok?

    Snok eller orm, någon som vet säkert?
    Vi har denna i trädgården, den är ca 1m lång!


    ♥ Emanuel-98 ♥ Isac-00 ♥ Daniel-02 ♥ Axel-10 ♥
  • Svar på tråden Är detta en orm eller snok?
  • Neos mami

    Jag skulle be någon plocka bort den ifrån er och lägga den många mil bort. Om jag inte har fel brukar snokar strypa ihjäl sina byten istället för att hugga och sprida gift.

  • qenzo
    Neos mami skrev 2010-06-19 23:39:13 följande:
    Jag skulle be någon plocka bort den ifrån er och lägga den många mil bort. Om jag inte har fel brukar snokar strypa ihjäl sina byten istället för att hugga och sprida gift.
    Snoken har ett förlamande gift, som gör att den kan äta sitt byte.
    Giftet är dock inte farligt för människor vilket gör att den räknas som ogiftig.
  • Marre79
    Neos mami skrev 2010-06-19 23:39:13 följande:
    Jag skulle be någon plocka bort den ifrån er och lägga den många mil bort. Om jag inte har fel brukar snokar strypa ihjäl sina byten istället för att hugga och sprida gift.
    Jo...fast den tar ju bara mindre byten, som möss och sorkar.....
  • och

    Det enklaste sättet att skilja mellan snok och huggorm är att titta på pupillerna. Snokar har alltid runda pupiller, medan huggormen har vertikala pupiller. När det gäller färg och teckning kan man inte vara säker, det finns snokar som saknar gula fläckar precis som det finns huggormar utan sicksackband.

  • Marre79
    qenzo skrev 2010-06-19 23:41:59 följande:
    Snoken har ett förlamande gift, som gör att den kan äta sitt byte.
    Giftet är dock inte farligt för människor vilket gör att den räknas som ogiftig.
    Aha.....det visste inte jag. Är det bara den "svenska" snoken som har detta förlamande gift?
    Andra snokar (ex majsormar) kramar ju ihjäl sittt byte.
  • qenzo
    Marre79 skrev 2010-06-20 15:50:06 följande:
    Aha.....det visste inte jag. Är det bara den "svenska" snoken som har detta förlamande gift?
    Andra snokar (ex majsormar) kramar ju ihjäl sittt byte.
    Det vet jag inte. Googlade bara på snok sverige etc. :)
  • redone

    Ormen på bilden är en vanlig svensk snok, natrix natrix.
    Lyckligt lottade med snok på tomten, en annan måste ut och leta i skog och mark för att studera dom! :)

    Här kan du läsa mer om både majsormar och svenska reptiler.

    http://www.majsorm.nu/svenskareptiler.html

  • Pussesnuttan

    Vilket sorts djur är en snok om det inte är en orm???

  • Dovakin

    Herre gud människor.... ALLA REPTILER I SVERIGE ÄR FRIDLYSTA!!!!! Snok är en grupp av ormar...

    Och ja, det är en hasselsnok. Den är giftigt. men giftet BÖR inte påverka människor om du inte är allergisk.

  • Hin
    Neos mami skrev 2010-06-19 23:39:13 följande:
    Jag skulle be någon plocka bort den ifrån er och lägga den många mil bort. Om jag inte har fel brukar snokar strypa ihjäl sina byten istället för att hugga och sprida gift.
    Det har du. Fel alltså. Boaormar kramar ihjäl bytesdjur. Ingen av våra svenska ormar gör det.
  • gnomenpower

    Alla ormar som tillhör gruppen Colubridae har Duvernoys körtel och denna körtel används för att producera gift.
    Dom ormarna som till hör denna gruppen är Kobror, Skallerormar, Huggormar, Majsorm, den svenska Snoken, Hasselsnok och jag kan fortsätta hela dagen. Men dom fästa av dom här ormarna kan inte använda den här körteln och då använder dom sig av olika tekniker att ta dö på bytet genom att krama ihjäl det.

    Dom ormarna som kan använda körteln och har ett tillräckligt starkt gift  men saknar huggtänder gör sitt eget saliv giftigt när det behövs. Dom så krama ihjäl bytet och samtidigt tuggar på bytet, om ormen lyckas få ett sår på bytet och såret kommer i kontakt med saliven så kommer bytet att dö snabbare och blir lättare för ormen.

    Det finns även ormar som kan använda körtlarna och har gift tänder men gift tänderna sitter långt bak i munen.
    Det gör att när ormen hugger så kommer hugg tänderna nästan aldrig i kontakt med bytet, för att tänderna ska komma i kontakt med bytet så biter ormen tag i bytet och börjar krama ihjäl bytet, samtidigt som den kramar ihjäl bytet så försöker ormen få ner bytet ner i munen för att kunna använda gift tänderna.

    Pytonormar  och Boaormar krama också ihjäl sitt bytet för att dom har inga gift körtlar som kan göra jobbet åt dom.

    Den svenska snoken kan använda sig av körteln men har inte tillräckligt starkt gift och det gör att den kramar ihjäl sitt byte. Hasselsnoken kan inte använda körtel och det gör att den också kramar ihjäl sitt byte.
    Huggormen kan använda sig av körteln och är även med i den gruppen av ormar som har huggtänder och det gör att Huggormen bara biter en gång eller fler om det behövs, sedan gör giftet jobbet åt Huggormen.  

    Det värsta som kan hända när man blir biten av en vanlig snok elle Hasselsnok är att när när den bitter så går en tand av och gör att såret blir inflammerar.
    Men tänderna brukar gå av om rycker bort ormen vid ett matbett eller att man rycker till ordentligt när den hugger.
    Ett matbett är när ormen tror att du är mat och håller kvar vid betet och försöker karma ihjäl dig eller din hand.
    Men matbett brukar bara hända med ormar som är husdjur och trodde att sin ägare var mat. :)

      

                                                                                               ps: förlåt, jag är inte särkilt bra på att skriva eller stava :(

Svar på tråden Är detta en orm eller snok?