• Fantasia78

    Kollega som luktar sprit - vad göra?

    Har en nära kollega som luktat sprit vid ett tillfälle, och som inte verkar må så bra. Har någon tips på vad man kan göra? Jag var mycket nära att fråga hur det var fatt, men fick för mig att jag dels inte var helt säker, dels bara känt det en gång.
    Idag kom min chef till mig och frågade om jag visste om han brukade dricka. Tydligen är det fler på min avdelning som känt att han luktat sprit.

    Jag funderar på om det kan finnas någon medicin som kan lukta i princip likadant? Kan jag ha fel?

    Min chef tar säkert tag i detta. Men jag skulle ändå gärna vilja ha tips. Vill ju gärna hjälpa honom om jag kan.

    /majsan67

  • Svar på tråden Kollega som luktar sprit - vad göra?
  • saltabanditen

    Vis av erfarenhet: jag skulle fråga direkt.

    En kollega till mig uppträde som berusad, jag var stensäker på det. Han hade fått en stroke.
    Tack och lov fattade andra bättre än mig och skjutsade in honom till akuten.
    Grejjen var att han var nykter alkoholist så jag var lika säker på att han fått ett återfall. *skäms*
    Och nej, jag frågade aldrig...

    Annars skulle jag berätta om chefen frågade, men vid ett tillfälle skulle jag inte springa iväg.


    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Fantasia78
    saltabanditen skrev 2010-07-07 19:53:18 följande:
    Vis av erfarenhet: jag skulle fråga direkt.

    En kollega till mig uppträde som berusad, jag var stensäker på det. Han hade fått en stroke.
    Tack och lov fattade andra bättre än mig och skjutsade in honom till akuten.
    Grejjen var att han var nykter alkoholist så jag var lika säker på att han fått ett återfall. *skäms*
    Och nej, jag frågade aldrig...

    Annars skulle jag berätta om chefen frågade, men vid ett tillfälle skulle jag inte springa iväg.
    Tack för respons. :) Jo, jag berättade för chefen eftersom hon frågade. Men känner samtidigt att jag undrar om det finns något mer jag kan göra.
    Känns ju som en olustig situation. Han kan ju vara sjuk eller så. Det kanske finns mediciner som kan lukta ungefär likadant som alkohol...?
  • saltabanditen
    Fantasia78 skrev 2010-07-07 21:05:57 följande:
    Tack för respons. :) Jo, jag berättade för chefen eftersom hon frågade. Men känner samtidigt att jag undrar om det finns något mer jag kan göra.
    Känns ju som en olustig situation. Han kan ju vara sjuk eller så. Det kanske finns mediciner som kan lukta ungefär likadant som alkohol...?
    Jag skulle ha gjort precis som du.
    Handlar det om missbruk kan man inte göra någonting och jag tror att det var det som gjorde att jag öht inte frågade kollegan.

    Jag har en from förhoppning att om det handlar om mediciner så vet den sjuke det själv och kan uppskatta medmänniskors frågor och omsorger, om inte annat så efteråt.
    Tangentbordet har för många tangenter och fingrarna är för breda. En torkad ostsmula brfinner sig just nu under E
  • Fantasia78
    saltabanditen skrev 2010-07-07 21:25:00 följande:
    Jag skulle ha gjort precis som du.
    Handlar det om missbruk kan man inte göra någonting och jag tror att det var det som gjorde att jag öht inte frågade kollegan.

    Jag har en from förhoppning att om det handlar om mediciner så vet den sjuke det själv och kan uppskatta medmänniskors frågor och omsorger, om inte annat så efteråt.
    Ja, du har nog rätt. Känns bara lite konstigt att besvara frågan jag fick när jag inte är helt säker på att det var alkohol jag kände och när jag dessutom bara känt det EN gång... Obestämd
  • Fantasia78
    Fantasia78 skrev 2010-07-07 22:18:19 följande:
    Ja, du har nog rätt. Känns bara lite konstigt att besvara frågan jag fick när jag inte är helt säker på att det var alkohol jag kände och när jag dessutom bara känt det EN gång... Obestämd
    Ja, nu är jag säker. Det måste vara alkohol han luktar, och nog har han druckit ibland på jobbet verkar det som. Inte så att han raglar, men det luktar väldigt starkt och han blir introvert. Avbokar möten och skjuter upp både möten och jobb till dagen därpå, sedan till ytterligare en dag senare etc.

    Chefen vet om det såvitt jag kan förstå.
    Hoppas nu han tar tag i detta. Är jobbigt att se en kollega på nära håll fastna i spritmissbruk.

    Suck.
  • Ingle

    Prata med din chef, om att du är orolig, kanske fackombudet också. 

    Vi råkade ut för en kollega som kom full/bakfull till jobbet när jag jobbade inom hemtjänsten. Vid det tillfälle som jag märkte det så pratade jag med min närmaste chef, och hon var medveten om det, och hon och chefen över henne hade börjat ta tag i det, genom att hjälpa personen till företagshälsan och psykriatin.

    Hur mycket mer du själv vill eller kan göra beror väl på hur väl du känner person i fråga? 

  • Fantasia78

    Testade att ta upp det med min kollega för ett par månader sedan. Det verkade vara ett känsligt ämne. Han ryckte liksom till...

    Jag nämnde sedan för min chef att det verkade fungera lite bättre nu (han uteblir inte längre på samma sätt som tidigare) och han svarade direkt: "nu gör han inte så längre". Sedan var det slutpratat om det, kändes det som. Så de kanske har tagit tag i det genom någon form av avvänjning på alkoholklinik (antabus??).

    Jag hoppas det.
    Men det luktar fortfarande skumt på hans rum.

Svar på tråden Kollega som luktar sprit - vad göra?