• Mejbibejbi

    Jobbar för ett bemanningsföretag och blir gravid..?

    Hej!

    Jag jobbar för ett bemanningsföretag och är för tillfället utplacerad på ett företag och har varit där ett tag. Om några veckor/månader så vet jag säkert att det inte kommer att bli något mer jobb där. Det är väl inga större problem egentligen då det finns andra uppdrag till mig (enligt min chef)

    Saken är den att jag och min sambo försöker bli gravida och jag bara funderar på hur det fungerar när man är anställd av just ett bemanningsföretag...?

    Någon som har erfarenhet?

    / Maybebaby

  • Svar på tråden Jobbar för ett bemanningsföretag och blir gravid..?
  • BuoBä

    Det borde inte vara någon skillnad mot andra arbetsgivare. Är du tillsvidareanställt (="fast anställd") eller har du någon annan sorts anställning?

  • Mejbibejbi
    BuoBä skrev 2010-08-16 14:25:57 följande:
    Det borde inte vara någon skillnad mot andra arbetsgivare. Är du tillsvidareanställt (="fast anställd") eller har du någon annan sorts anställning?
    Har nyss efter 6mån blivit fast anställd
  • BuoBä

    Då borde det vara precis som på vilket företag som helst, att du jobbar på så länge du inte blir sjukskriven. Du måste säga till senast 2 månader innan du tänker vara föräldraledig. 

  • Mejbibejbi
    BuoBä skrev 2010-08-16 15:31:04 följande:
    Då borde det vara precis som på vilket företag som helst, att du jobbar på så länge du inte blir sjukskriven. Du måste säga till senast 2 månader innan du tänker vara föräldraledig. 
    Ok, tack för svar! Får väl ta det nu den dagen det blir aktuellt Glad
  • Bebbe2006

    Om du är fast anställd, så skulle säga att det nästan är lättare att bli gravid och vara föräldraledig från ett bemanningsföretag än från ett "vanligt" jobb, så grattis! ;)

    I normala fall så måste de ju ta in en vikarie för dig när det är dags, och man har ju hört skräckhistorier om kvinnor som kommer tillbaka och inte får sin gamla tjänst utan en sämre tjänst.

    Om du är konsult, så avslutas ju helt enkelt det uppdraget som du är på när det är dags, och sedan när du kommer tillbaka så hittar man ett nytt uppdrag till dig i vanlig ordning. Kan inte se något problem alls. Jag var själv anställd av ett bemaningsföretag när jag var gravid, och kom tillbaka och fortsatte med nya friska tag.

    Du har absolut ingenting att vara orolig för, och lycka till med bebisverkstaden! :)

  • Mejbibejbi
    Bebbe2006 skrev 2010-08-21 09:54:16 följande:
    Om du är fast anställd, så skulle säga att det nästan är lättare att bli gravid och vara föräldraledig från ett bemanningsföretag än från ett "vanligt" jobb, så grattis! ;)

    I normala fall så måste de ju ta in en vikarie för dig när det är dags, och man har ju hört skräckhistorier om kvinnor som kommer tillbaka och inte får sin gamla tjänst utan en sämre tjänst.

    Om du är konsult, så avslutas ju helt enkelt det uppdraget som du är på när det är dags, och sedan när du kommer tillbaka så hittar man ett nytt uppdrag till dig i vanlig ordning. Kan inte se något problem alls. Jag var själv anställd av ett bemaningsföretag när jag var gravid, och kom tillbaka och fortsatte med nya friska tag.

    Du har absolut ingenting att vara orolig för, och lycka till med bebisverkstaden! :)
    Åh vad glad jag blir av det du skriver! Glad

    Tack för svar!
  • korfu08

    Jobbar också på bemanningsföretag men är inte fast anställd ännu. Men det borde vara så att de hittar ett nytt uppdrag till dig när du kommer tillbaks, det enda krångliga kan vara att man får lång resväg och så och det kanske inte är så kul om man skall ha dagislämning eller hämtning.

  • Jennie Sjöstedt

    Hej! 

    Jag och min studiekamrat läser programmet Organisations- och personalutveckling, och vi har precis startat med vår kandidatuppsats. Vi intresserar oss för föräldrars/ blivande föräldrars upplevelser och tankar kring föräldraledighet, där man jobbar som bemanningsanställd, visstidsanställd eller i en annan atypisk anställningsform. Därför blev vi glada när vi såg ditt inlägg! Skulle du vilja delta på en digital intervju och dela med dig av dina upplevelser och erfarenheter? Du når mig här eller via mail s205736@student.hb.se

    Stort tack på förhand! Mvh Jennie

Svar på tråden Jobbar för ett bemanningsföretag och blir gravid..?