• Pumpalicious

    Min son sprang runt naken på dagisgården

    Förra året när min son var 1,5år skulle jag hämta honom på dagis en varm sommardag. Jag blev ganska chockad när jag ser att han, och några andra barn springer runt på dagisgården och leker spritt språngande nakna.
    Jag sa aldrig något om det vid det tillfället för jag blev så ställd, och osäker på hur jag kände inför det.

    Men nu, ett år senare (och ett dagisbyte, pga. många olika själ) kan jag fortfarande inte riktigt släppa det där. Är det verkligen okej att man låter barnen springa nakna på dagis? Varför kan dom inte ha blöja/underbyxor åtminstonde?

    Hur funkar det på era förskolor? Får barnen vara nakna utomhus där?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 13:34
    Barnen varken badade eller sprang genom en vattenspridare.
    Det var inte fråga om någon vattenlek!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 13:41
    det är ingen oro jag har. Jag tycker bara det är ett övertramp från personalens sida att inte fråga vad vi som föräldrar tycker om det.
    Alla är inte okej med att ens barn springer nakna, och då bör man respektera det!

  • Svar på tråden Min son sprang runt naken på dagisgården
  • trolltotten

    På "min" förskola är dotter naken när det är vattenlek, som i somras när dom tog ut vattenspridare just för att småbarnen var så varma och inte orkade nånting förutom att gnälla.. Det är helt ok. Utan vattenlek ser jag helst att hon iaf har blöja på sig. Jag vill gärna bestämma själv när/om/hur hon ska va naken..

  • trettioplus

    Jag tycker det låter som en hälsosam förskola om barnen faktiskt få vara små naturliga individer så länge som möjligt. Snart nog kommer vuxenvärldens alla krav och motstridiga normer över dem i alla fall.

  • AnniPanni

    Nope, jag tycker inte heller att det är ok. En förmildrande omständighet skulle ju kunna vattenlek men det var det ju inte i det här fallet.

    På vårt dagis springer inga barn nakna, är vattenspridaren ute så har barnen underbyxa alternativt blöjor på sig.

  • Jennifer69

    På mitt barns dagis är det inte tillåtet att vara naken.

    Det tycker jag är ett bra ställningstagande, då detta kan vara en känslig fråga.

    Då kan alla föräldrar själva bestämma över sina barn på fritiden, men dagis har satt en gräns när de har ansvaret över barnen.

  • ahlcec

    Såhär tänker jag; nakenhet i sig är inget konstigt eller fel. Men såklart finns det en tid och plats där man inte är naken, och på dagis tänker jag är en sån plats. Är det svinvarmt är det klart att ungarna ska få klä av sig, men då tycker jag de ska ha underkläder. Samma på stan, och ja det gäller även om ungarna är pyttesmå.

    Hemma däremot, eller på stranden är nakenfis helt okej. För mig.


  • Knyttensmamma

    Om det är en varm sommardag på förskolan och barnen inte har badkläder eller ens extra trosor/kalsonger med sig. Ska man låta dem bada då eller får de stå över? Har själv jobbat i förskolan och där fick de barn som inte hade badkläder med sig eller nya trosor/kalsonger bada nakna. Efter bad fick de på kläder på en gång.

  • ahlcec

    Men ett par smår trosor torkar ju plopp så snabbt, det är väl bara att dra på dem efteråt då, när de torkat igen om det inte finns extra.


  • Knyttensmamma
    ahlcec skrev 2010-07-25 14:15:19 följande:
    Men ett par smår trosor torkar ju plopp så snabbt, det är väl bara att dra på dem efteråt då, när de torkat igen om det inte finns extra.
    Ja visst men å andra sidan är ju barnet naket under tiden de torkar eller hur? Då kan de ju lika gärna bada nakna anser jag.
  • La Lola
    Knyttensmamma skrev 2010-07-25 19:58:03 följande:
    Ja visst men å andra sidan är ju barnet naket under tiden de torkar eller hur? Då kan de ju lika gärna bada nakna anser jag.
    va?
    Då är det ju bara att ta på kläder o vara utan troros under så länge....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Knyttensmamma
    La Lola skrev 2010-07-25 20:02:38 följande:
    va?
    Då är det ju bara att ta på kläder o vara utan troros under så länge....
    Ja fast hur fräscht är det?

    I ärlighetens namn tycker jag det är smått hysteriskt att barnen inte ska få bada nakna på ett inhängnat område som en förskola. Sen finns det såklart en hel del barn som inte VILL bada nakna..men oftast har ju de barnen badkläder liggandes på förskolan kanske. Däremot tycker jag inte att man springer runt och leker naken.
  • La Lola
    Knyttensmamma skrev 2010-07-25 20:06:51 följande:
    Ja fast hur fräscht är det?

    I ärlighetens namn tycker jag det är smått hysteriskt att barnen inte ska få bada nakna på ett inhängnat område som en förskola. Sen finns det såklart en hel del barn som inte VILL bada nakna..men oftast har ju de barnen badkläder liggandes på förskolan kanske. Däremot tycker jag inte att man springer runt och leker naken.
    Fräschare än att springa näck på gården om du skulle fråga mig....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Knyttensmamma

    Ja...det beror ju på vad man menar med att springa runt naken på gården..är det bad tycker jag det e ok att vara naken, inte annars. *förtydligar*

  • ahlcec

    Ja, men så tänkte jag såklart, som La Lola säger. Annars vore det ju ingen vidare skillnad liksom. Och fräschör är väl knappast det jag tänker på, en snippa eller liten snotte är väl ingen som sunkar ner kläderna liksom under som underkläderna torkar.


  • ysla
    Pumpalicious skrev 2010-07-23 13:15:54 följande:
    Förra året när min son var 1,5år skulle jag hämta honom på dagis en varm sommardag. Jag blev ganska chockad när jag ser att han, och några andra barn springer runt på dagisgården och leker spritt språngande nakna.
    Jag sa aldrig något om det vid det tillfället för jag blev så ställd, och osäker på hur jag kände inför det.

    Men nu, ett år senare (och ett dagisbyte, pga. många olika själ) kan jag fortfarande inte riktigt släppa det där. Är det verkligen okej att man låter barnen springa nakna på dagis? Varför kan dom inte ha blöja/underbyxor åtminstonde?

    Hur funkar det på era förskolor? Får barnen vara nakna utomhus där?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 13:34
    Barnen varken badade eller sprang genom en vattenspridare.
    Det var inte fråga om någon vattenlek!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-23 13:41
    det är ingen oro jag har. Jag tycker bara det är ett övertramp från personalens sida att inte fråga vad vi som föräldrar tycker om det.
    Alla är inte okej med att ens barn springer nakna, och då bör man respektera det!
    Jag skulle inte vilja att mitt barn springer naken eller i bara blöjan mitt på dagen p g a risken att bränna sig. Samtidigt tycker jhag det är tragiskt att det verkar som att fler och fler ser något fel med att barn inte skyler sig. när jag var liten var alla barn nakna på stranden, och det som möjligen sågs som oanständigt då var snarare om väldigt små flickor hade på sig bikini.
  • amasonas

    Personligen skulle jag inte bry mig ett skit om min barn sprang nakna vid te.x vattenlekar ute på dagisgården men på vår förskola är det inte tillåtet på grund av vissa religiösa föräldrar som ansåg detta fel.

    vad fasen...det är ju bara små barn! 


    Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Jonsi
    ysla skrev 2010-07-26 13:43:18 följande:
    Jag skulle inte vilja att mitt barn springer naken eller i bara blöjan mitt på dagen p g a risken att bränna sig. Samtidigt tycker jhag det är tragiskt att det verkar som att fler och fler ser något fel med att barn inte skyler sig. när jag var liten var alla barn nakna på stranden, och det som möjligen sågs som oanständigt då var snarare om väldigt små flickor hade på sig bikini.
    Håller med - själv hade jag i första hand reagerat på att barnet inte hade kläder pga solen! Tycker också att det är tråkigt att barn nuförtiden inte får springa nakna på stranden som man själv gjorde som barn. Samtidigt gäller ju önskan om att skyla mot solen även där. Och jag kan inte heller låta bli att tänka på ev "fula gubbar", tyvärr. Sen om de verkligen finns eller om det är media som blåser upp det är ju en annan fråga.
  • Hemmaföräldern

    Det är nya tider nu och fler risker. Är dagisgården skyddad eller går det många människor förbi som kan se in? Det kan väcka intresse och utlösa något hos fel personer. Kan någon som går förbi fotografera barnen? Filma?

    Jag tycker att det verkar oansvarigt och naivt men det är min åsikt. 

  • Nibble123

    När jag var på dagis 20 år sen (är nu 26 år kille) så när vi hadde "vilan" då var vi flickor och pojkar i samma rum i underkläder, men vi skulle alldrigbha varit naken på gården nej nej!

    En gång var vi nakna när vi skulle och simma och vi var i omklädningrunmet flickor och pojkar i samma jag minns det så bra för mitt emot mig satt en flicka som jag såg naken

Svar på tråden Min son sprang runt naken på dagisgården