• msmurphy

    Vill åka som volontär! Hjälp!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-26 00:53
    Jäkla FL!

    Iaf, jag vill verkligen arbeta som volontär i Afghanistan, men det verkar så svårt!
    Jag är inte utbildad läkare eller ssk, annars kan man ju söka via läkare utan gränser.
    Jag är inte intresserad av de här programmen när man betalar massa pengar för att åka i ett par månader och klappa några stackars fattiga barn på huvudet. Jag vill åka "på riktigt"!
    Finns det nån som vet hur jag ska göra? Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vill åka som volontär! Hjälp!
  • msmurphy
    Marlean skrev 2010-08-12 19:31:53 följande:
    Msmurphy Visst är det många länder där du inte behöver ha ett yrke för att få åka som volontär, men Afghanistan är INTE ett av dem. Varje vecka (!) dör biståndsarbetare i dåd av Talibaner. Det är en krigszon, ingen lekplats. Barnen kan ingen engelska, kan du pashto eller dari (officiella Afghanska språken)?
    Alltså, min dröm är att åka till Afghanistan då jag är mycket intresserad av landet och dess öde, men jag förstår ju att jag inte kan åka dit.
    Jag vill mycket gärna ägna mig åt "direkt" volontärarbete, typ dela ut mat på flyktingläger. Jag har uppfattningen av att många organisationer som anordnar de här resorna man får betala för träffar man aldrig på de människorna som behöver hjälpen bäst.
    Ska kolla på dina länkar, tack!
  • Marlean

    Kanske är bättre om du delar ut mat själv? Via soppkök tex? Eller varför inte via organisationer som delar ut mat till fattiga, men i så fall måste du ju engagera dig, det är ingen hobby alla gånger utan kräver tid och engagemang från din sida.

  • msmurphy

    Ja det förstår jag. Men där jag bor finns det inget riktigt behov av sånt. Jag har funderat på att anmäla mig osm volontär på kommunen och gå på promenad med gamlingar när hemtjänsten inte hinner. Självklart kan man engagera sig på hemmaplan. Men jag vill fortfarande komma ut i världen och se och försöka förstå. Och hjälpa till såklart.

  • Marlean

    Murphy Är du i rätt ålder (oftast mellan 25-35) så finns ju chansen för det kvar. Men läs i så fall på och som sagt, engagera dig gärna privat i olika bra organisationer som är seriösa och som har volontärarbete på olika ställen i världen så ökar ju du dina chanser att komma dit. Annars kan du göra det lite på egen hand. Vet några som är i kina just nu och ska jobba en månad på ett barnhem där.

  • final

    Jag kan Persiska språket, om du undrar något,

    Gällande IM, det är för personer under 35,och mesta är yngre,i första hand, eftersom Sida betalar en del,
    man bör gå rätt så många kurser innan,

  • nurseanna

    Mig veterligt är det inga svenska organistaioner som åker till Afghanistan just pga faran. Amerikanska och engelska, visst. Men som sagt som någon skrev tidigare, pashtu eller urdu är väl ett måste, om det ens bedrivs undervisning på de språken på landsbygden heller...
    För att åka på uppdrag som bedrivs av ex SIDA så kräver de en högre utbildning, och då inom områden som TILLFÖR landet något, teknik, olika ingenjörer osv.

    Om du vill åka från Sverige kan du engagera dig i olika organisationer som bedriver verksamhet utomlands. Men det är brukar vara svårt oxå, de brukar vilja ett ganska långt engagemang (på högre nivå) innan det ens blir tal om att få åka någonstans. Resa osv brukar man få bekosta själv, och det brukar handla om kanske en månad ute i fält. FN har utbytes/traineeprogram (hade de förut iaf).

    Många barnhem o liknande brukar välkomna volontärer såklart. Googla, hör dig för, backpacka och ta kontakt på plats...

  • nurseanna
    msmurphy skrev 2010-08-12 19:51:09 följande:
    Alltså, min dröm är att åka till Afghanistan då jag är mycket intresserad av landet och dess öde, men jag förstår ju att jag inte kan åka dit.
    Jag vill mycket gärna ägna mig åt "direkt" volontärarbete, typ dela ut mat på flyktingläger. Jag har uppfattningen av att många organisationer som anordnar de här resorna man får betala för träffar man aldrig på de människorna som behöver hjälpen bäst.
    Ska kolla på dina länkar, tack!
    Dela ut mat i flyktingläger klarar befolkningen av själva....
  • Korpralen

    Du vill och tänker stort, det beömmer jag dig för msmurphy!

    Men som många gånger i livet har jag märkt att ifall man tar ett steg i taget så når man sitt mål. Det finns faktiskt folk här hemma som behöver din hjälp. Börja lite här, både för erarenhetens skull och för att utbreda ditt nätverk med andra volontärer. Börja med google eller stadsmissionen, du hittar säkert något fort!

  • Joe connect

    Ser att du har bråttom att komma iväg. Det är bra, för det visar på ditt entrepenörsskap som du behöver för att ge dig in i ett större volontärprojekt. Jag vet av egen erfarenhet att ifall du vill komma iväg snabbt så går det att ordna ifall du blir volontär i Tanzania, Afrika med Dahlsafaris, eftersom de har engagerad personal på plats.


    Tanzania volontär projekt
  • Elina 891

    Om du vill volontärarbeta i Afghanistan kan du antingen höra av dig till t.ex. Röda Korset. Pratade med en kvinna som varit där. Eller så kan du höra av dig till Svenska Afghanistankommittén (SAK). De jobbar bland annat med skolor och flickskolor, utbilda barnmorskor för att minska mödradödligheten (som är mycket stor i Afghanistan), och som gör stora insamlingar för civilhjälp till Afghanistan. Kul att du vill arbeta i det landet i alla fall

Svar på tråden Vill åka som volontär! Hjälp!