• msmurphy

    Vill åka som volontär! Hjälp!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-26 00:53
    Jäkla FL!

    Iaf, jag vill verkligen arbeta som volontär i Afghanistan, men det verkar så svårt!
    Jag är inte utbildad läkare eller ssk, annars kan man ju söka via läkare utan gränser.
    Jag är inte intresserad av de här programmen när man betalar massa pengar för att åka i ett par månader och klappa några stackars fattiga barn på huvudet. Jag vill åka "på riktigt"!
    Finns det nån som vet hur jag ska göra? Tack på förhand!

  • Svar på tråden Vill åka som volontär! Hjälp!
  • msmurphy
    Marlean skrev 2010-08-12 19:31:53 följande:
    Msmurphy Visst är det många länder där du inte behöver ha ett yrke för att få åka som volontär, men Afghanistan är INTE ett av dem. Varje vecka (!) dör biståndsarbetare i dåd av Talibaner. Det är en krigszon, ingen lekplats. Barnen kan ingen engelska, kan du pashto eller dari (officiella Afghanska språken)?
    Alltså, min dröm är att åka till Afghanistan då jag är mycket intresserad av landet och dess öde, men jag förstår ju att jag inte kan åka dit.
    Jag vill mycket gärna ägna mig åt "direkt" volontärarbete, typ dela ut mat på flyktingläger. Jag har uppfattningen av att många organisationer som anordnar de här resorna man får betala för träffar man aldrig på de människorna som behöver hjälpen bäst.
    Ska kolla på dina länkar, tack!
  • Marlean

    Kanske är bättre om du delar ut mat själv? Via soppkök tex? Eller varför inte via organisationer som delar ut mat till fattiga, men i så fall måste du ju engagera dig, det är ingen hobby alla gånger utan kräver tid och engagemang från din sida.

  • msmurphy