• Kerstin W

    Smart bärsele till tvillingar?

    Har någon en smart lösning på att bära tvillingarna samtidigt? Pojkarna börjar växa ur babyskyddet och därmed blir det rätt krångligt när man inte kan använda vagnen men behöver ta sig en kortare sträcka med båda två. Jag har sett en bärsele från Scootababy där man har barnet på höften. Undra om det skulle funka att använda sådana? Har någon erfarenhet av just denna bärsele eller tipps på någon annan pryl eller bärteknik?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-01 08:39
    Jag löste problemet med en Scootababy. Är jätte nöjd med den!

  • Svar på tråden Smart bärsele till tvillingar?
  • Kerstin W
    martenanna skrev 2010-07-30 21:06:16 följande:
    Ha den ena i en babybjörn bärsele och bär den andra på höften, funkar kortare sträckor Skrattande lycka till
    Det ska jag testa! Kollade på din blogg och såg att du har en sån där paraplysulky. Vad är det för märke på den och är du nöjd? Känner att det skulle vara skönt att ha en extravagn som är lätt, liten och smidig men ändå stabil och säker.
  • martenanna

    Ja vi köpte den på Babyproffsen, deras egna märke Babytravel och jag är väldigt nöjd. Det är ju ingen terrängvagn men den funkar för sitt ändamål ( vi har den i bilen och har den med på utflykter och så) Det är inte fullt liggläge men det funkar i allafall. den kostade 1600 tror jag. Hur gamla är dina små?

  • Moonis
    Kerstin W skrev 2010-07-30 20:57:19 följande:
    Hej Moonis och tack för länken! Hänger barnet liksom fritt/ bara med rumpan i slingan eller ska benen in på något vis? Jag kan inte riktigt se det på bilderna och texten är på finska... Känns som om tyget kan glida undan och då faller ju barnet rätt ner i backen?
    Dom ska in så det blir som ett kryss i rumpan vad jag förstog av det. Man drar upp tyget över rumpan
  • Flickan och kråkan

    Nu har jag inte tvillingar, men två täta som jag burit samtidigt. Äldsta är nu 2½ år och yngsta är 15 månader och det fungerar fortfarande. Jag har kört två bärselar eller en sjal och en bärsele (en på mage och en på rygg). Inte supersnabbt och smidigt, men det är det ju inte när man har två .

  • Helene OSV

    Oj, babybjörn på magen och en löst på höften, det lät riktigt riktigt tungt!!

    När jag burit två (inte tvilligar visserligen utan en liten och en tvååring) så har jag haft en i trikåsjal (eller vävd sjal) på magen och den andra i ERGO på ryggen.

  • mamsett

    Här e en super bra grej om du tänker bära ett barn på höften, du kan bära hur länge som helst helt underbar :):):)
    Den e värd varje krona:):):)

    "Höftbälte med inbyggd kudde avlastar barnets tyngd mot höften. Kan underlätta för den som har ont i axlar och rygg eller är muskelsvag.  Bältet gör att nästan hela tyngden vilar på höften. Kan beställas på nätet och heter Child Hip seat."
    Tagit faktan här ifrån: http://www.funkaportalen.se/Reportage/Relationer/Funktionshindrad-foralder/Praktiska-tips/

  • Kerstin W
    Moonis skrev 2010-07-31 19:00:57 följande:
    Dom ska in så det blir som ett kryss i rumpan vad jag förstog av det. Man drar upp tyget över rumpan
    Men det finns ju bara ett kryss liksom?! Med ett barn funkar det att sätta ner det i krysset som blir om man binder enligt bilderna. Och då kan man också dra upp tyg över rumpan. Men med två? Alltså jag knyter och binder förr fullt och ungarna stoppas ner hit och dit men det blir inte riktigt bra...
    Undra om det inte ändå är så att rumpan bara ska djupt ner i "påsen" som uppstår?! Nu sover småttingarna men imprgon ska vi testa igen :))
  • Helene OSV
    Kerstin W skrev 2010-07-31 21:05:29 följande:
    Men det finns ju bara ett kryss liksom?! Med ett barn funkar det att sätta ner det i krysset som blir om man binder enligt bilderna. Och då kan man också dra upp tyg över rumpan. Men med två? Alltså jag knyter och binder förr fullt och ungarna stoppas ner hit och dit men det blir inte riktigt bra...
    Undra om det inte ändå är så att rumpan bara ska djupt ner i "påsen" som uppstår?! Nu sover småttingarna men imprgon ska vi testa igen :))
    Jo, det blir inte ett kryss per barn med den knytningen, det blir mer som två ringsjalar.
    Vilket ju också funkar men kan bli lite knöligt med ringarna, två bärpåsar funkar nog superbra!!
  • martenanna
    Helene OSV skrev 2010-07-31 19:27:16 följande:
    Oj, babybjörn på magen och en löst på höften, det lät riktigt riktigt tungt!!

    När jag burit två (inte tvilligar visserligen utan en liten och en tvååring) så har jag haft en i trikåsjal (eller vävd sjal) på magen och den andra i ERGO på ryggen.
    Har funkat för mig kortare transportsträckor (ur bilen in i huset, från bilen in på bvc, från bilen in till folk vi ska besöka) skulle aldrig funka att gå flera kilometer men det var väl inte det som efterfrågades?
  • Kerstin W
    Moonis skrev 2010-07-30 16:02:55 följande:
    Oj, glömde länkSkämswww.babyidea.fi/storchenwiege/sisarussidonta....
    Nu har jag testat och när barnen väl siter i sjalen funkar det bra. Men jag klarar inte att plasera dem utan hjälp av en annan person. Kanske blir det enklare när de är lite äldre och ännu stabilare. Tack för inspirationen!
  • Moonis
    Kerstin W skrev 2010-08-02 12:48:25 följande:
    Nu har jag testat och när barnen väl siter i sjalen funkar det bra. Men jag klarar inte att plasera dem utan hjälp av en annan person. Kanske blir det enklare när de är lite äldre och ännu stabilare. Tack för inspirationen!
    Vad skönt att det fungerar Kommer nog bli lättare sen.
  • Kerstin W

    Jag har inhandlat en Scootababy nu - den är helt perfekt! En bebis i den och den andra på armen. Enkel att använda och jätte bekväm.

  • Mirva
    mamsett skrev 2010-07-31 19:40:28 följande:
    Här e en super bra grej om du tänker bära ett barn på höften, du kan bära hur länge som helst helt underbar :):):)
    Den e värd varje krona:):):)

    "Höftbälte med inbyggd kudde avlastar barnets tyngd mot höften. Kan underlätta för den som har ont i axlar och rygg eller är muskelsvag.  Bältet gör att nästan hela tyngden vilar på höften. Kan beställas på nätet och heter Child Hip seat."
    Tagit faktan här ifrån: www.funkaportalen.se/Reportage/Relationer/Fun.../
    Den ska jag kolla upp. Hittade en bra länk:
    www.amvina.se/hippychick/hipseat.aspx

    Jag har bärselen Manduca som jag bär den ena tvillingen i när mitt äldre barn vill ligga i vagnen. Men för några dagar sedan gick tvillingvagnen sönder och har enbart haft en sulky att lägga ena tvillingbebisen i, och den andra bebisen har jag haft i manducan på magen. Men när min tvååring blev trött i går och ville ligga i vagnen, fick jag bära båda tvillingarna, en i selen och den andra på höften. Önskar att jag hade haft en hipseat då, eller hade styrketräntat rygg- och nackmuskler. Jag såg en kille häromveckan som bar två treåringar på varsin arm genom parken. Då är man vältränad  
  • Bambusa

    kom å tänka på 7th heaven, i ett avsnitt där ena systern bär små tvilingar i bärselar.. svårt å  se vad d är för selar dock, särskilt ergonomiskt för barnen är d ju inte, men d är ju inte babybjörn heller så..
    klipp där man ser lite: 
    ">

  • fenja

    Jag har två Manduca-selar!

    På så vis kan jag bära en tvilling på vardera höften - praktiskt och inte så tungt.

    Och när vi är ute både jag & sambon och går någonstans där det inte lämpar sig med vagn, så kan vi ha varsin tvilling på ryggen. Jättebra!

    Manduca-selarna har verkligen varit toppen!

  • Mia Mama

    Jag har två BabyBjörn-selar av äldre model som jag har bredvid varandra framme. Tar på mig remmarna först och korsar dom framtill, sen knäpper jag fast själva selarna. Funkar kanon!

  • Clee

    Bär i vävd sjal på magen samt Beco Butterfly II (ergonomisk sele) på ryggen. Är lite dålig på att träna ryggbärande med sjal eftersom jag inte riktigt behöver det än för tyngdens/storlekens skull men när jag är säkrare på att knyta ryggsjal själv kommer jag att köra på det i stället. Målbilden är det här: www.dropshots.com/wraparoundjoy :)

Svar på tråden Smart bärsele till tvillingar?