• kendi

    uttag av kopparspiral

    Hej
    Jag tog ut min kopparsprial idag och vi hade ju tänk börja direkt med att försöka bli med barn då jag har ägglossning om två veckor.
     Men barnmorkan sa att jag helst skulle vänta minst en månad innan vi försöker eftersom risken för missfall e stor efter uttag av kopparspiral då dens effekt inte e helt borta. E d någon som har fått missfall efter att blivit gravid direkt efter uttag av spiral ???
    Ska jag vänta en månad elr ska jag chansa???

  • Svar på tråden uttag av kopparspiral
  • Lena

    systern blev gravid direkt och barnmorskan hade inte sagt något till henne om ökad risk. Jag skulle ha chansat.

  • feaf

    Svår fråga, min mamma blev gravid med kopparspiralen inne och det gick jättebra! Men jag skulle nog ändå lite på proffsen,  hon säger ju det av en anledningGlad

  • hewa
    kendi skrev 2010-08-03 17:48:33 följande:
    Hej
    Jag tog ut min kopparsprial idag och vi hade ju tänk börja direkt med att försöka bli med barn då jag har ägglossning om två veckor.
     Men barnmorkan sa att jag helst skulle vänta minst en månad innan vi försöker eftersom risken för missfall e stor efter uttag av kopparspiral då dens effekt inte e helt borta. E d någon som har fått missfall efter att blivit gravid direkt efter uttag av spiral ???
    Ska jag vänta en månad elr ska jag chansa???
    Har haft kopparspiral mellan mina tre graviditeter. Vid uttagandet har ingen av gynekologerna sagt något om att vänta trots att båda två mycket väl visste syftet med uttagandet. Första gången blev jag gravid inom en vecka efter den tagits ut, andra gången tog det lite längre tid, ett par månader. Inga problem med graviditeterna heller, den första är numera snart 4 år och andra graviditeten är 37 veckor gången.
  • Kaxelina

    Till mig sa dom bara att jag inte skulle vara intim med min man någon vecka efter uttagandet. Inget annat.


    Mamma till tjejerna -02, -04 och -06.
  • MammaAmy
    kendi skrev 2010-08-03 17:48:33 följande:
    Hej
    Jag tog ut min kopparsprial idag och vi hade ju tänk börja direkt med att försöka bli med barn då jag har ägglossning om två veckor.
     Men barnmorkan sa att jag helst skulle vänta minst en månad innan vi försöker eftersom risken för missfall e stor efter uttag av kopparspiral då dens effekt inte e helt borta. E d någon som har fått missfall efter att blivit gravid direkt efter uttag av spiral ???
    Ska jag vänta en månad elr ska jag chansa???
    Hej!
    Jag tog ut min spiral i slutet av mars i år,  frågade barnmorskan om jag kunde starta med "bebisverkstan" hon sa att det var okej så fort jag fick mens och hela den proceduren....(som vanligt)....det gick inte första gången då jag förmodligen hade ÄL , men nästa ÄLgick det!...och nu är jag gravid i vecka 15 =))...går superbra!
    kram!...
  • Animals11

    Vet att tråden är gammal men vill ändå varna om någon hittat hit. Tog ut min under mens, blev gravid direkt på första ÄL men MF 5+1. Läkaren sa det var mycket troligt på grund av spiralen. Vänta en månad och låt kroppen rensa!

  • sosso98
    Animals11 skrev 2017-10-17 14:15:58 följande:

    Vet att tråden är gammal men vill ändå varna om någon hittat hit. Tog ut min under mens, blev gravid direkt på första ÄL men MF 5+1. Läkaren sa det var mycket troligt på grund av spiralen. Vänta en månad och låt kroppen rensa!


    Konstig ! Jag blev gravid direkt efter att jag tog ut spiralen och är i vecka 35 nu så det där väldigt olika. Min barnmorska sa att ja inte behövde vänta för att "rena" kroppen.
Svar på tråden uttag av kopparspiral