• Hjärtat längtar

    Föräldrautbildning Hösten 2010

    Hösten närmar sig och jag tycker det vore trevligt att samla oss som ska gå föräldrautb. i höst och dela lite tankar med varandra.
     

  • Svar på tråden Föräldrautbildning Hösten 2010
  • Chimamanda

    På vår föräldrakurs var deltagarna i vissa diskussioner uppdelade efter kön, dvs en tjejgrupp och en killgrupp. Det tror jag var bra för att både kvinnliga och manliga deltagare skulle våga öppna upp mera och vara aktiva i diskussionerna!

    Men oftast var det helt blandade smågrupper och alla var tvungna att redovisa vad de sagt/tänkt under diskussionerna. Ett bra sätt att få med en lite passiv man...

    Jag tror att tanken i vår kurs var att man skulle ha läst boken innan, vilket vi hade gjort båda två. Kursen var jättebra iom att den bättre fick igång dialogen mellan oss som par.

  • Hjärtat längtar

    ja det är nog väldigt bra att dela upp tjejer och killar.
    Första gången på vår föräldrautb var första gången som min man pratade om vår barnlöshetshistoria tillsammans med andra killar. Det var nog nyttigt för honom.

    Jag pratar ju och pratar ju med många vänner. Jag har väl mer ett behov av att prata av mig! Vi kvinnor...

  • dunna

    ohh det är så himla omvänt för oss! Min man Har inga större problem att berätta om vår barnlöshetmen jag kan bara göra det via datorn... när folk frågar hur det går brukar jag klara det för det mesta men det är ingen chans att jag kan berätta för nån att vi har problem, det får min man sköta! Jag är lite stressad att jag kommer att "låsas" under kursen och inte klara av att delta i duskussioner fullt ut :/
    Å andra sidan hoppas jag att kursen kommer att vara bra träning för mig ;)

  • matte till Bellman

    Vi ska på en helgkurs nu den 2-3 okt vid Lidingö hotell och konferans. Hoppas den blir givande. Vi har fått en del uppgifter och en hel del frågor att ta med oss dit. Efter helgen träffas vi ju bara via datorn. Men det ska bli kul att träffa alla live och inte bara via ett diskussionsrum.
    Grace O, och ca 7mån då vet man lite vad man har att rätta sig efter. Man hoppas ju att de försöker skynda på så gott de kan. Kul att höra vad ni gör på kurserna. Så kan man ju jämföra lite.

    Burr nu är hösten verkligen här. Ska krypa upp i soffan med en filt och en bra bok, mysigt faktiskt...

    Ha det gott så länge!!!

  • Chimamanda
    dunna skrev 2010-09-27 14:45:04 följande:
    ohh det är så himla omvänt för oss! Min man Har inga större problem att berätta om vår barnlöshetmen jag kan bara göra det via datorn... när folk frågar hur det går brukar jag klara det för det mesta men det är ingen chans att jag kan berätta för nån att vi har problem, det får min man sköta! Jag är lite stressad att jag kommer att "låsas" under kursen och inte klara av att delta i duskussioner fullt ut :/
    Å andra sidan hoppas jag att kursen kommer att vara bra träning för mig ;)
    Förstår att det är jobbigt för dig att prata om det, så har nog de flesta av oss det i varierande grad.

    Det som är så bra med föräldrautbildningen är att alla andra som är där har varit igenom ungefär samma saker, alla är där därför att de av olika skäl har problem med att få biologiska barn. Det tyckte jag själv var så himla häftigt, att äntligen träffa människor, och många dessutom, som visste precis vad det handlar om! Hoppas det kan hjälpa dig att prata, att vistas i en sådan miljö. För har du väl börjat berätta så går det lite lättare nästa gång. Lycka till
  • villsågärna38
    matte till Bellman skrev 2010-09-27 15:30:00 följande:

    Vi ska på en helgkurs nu den 2-3 okt vid Lidingö hotell och konferans. Hoppas den blir givande. Vi har fått en del uppgifter och en hel del frågor att ta med oss dit. Efter helgen träffas vi ju bara via datorn. Men det ska bli kul att träffa alla live och inte bara via ett diskussionsrum.
    Grace O, och ca 7mån då vet man lite vad man har att rätta sig efter. Man hoppas ju att de försöker skynda på så gott de kan. Kul att höra vad ni gör på kurserna. Så kan man ju jämföra lite.

    Burr nu är hösten verkligen här. Ska krypa upp i soffan med en filt och en bra bok, mysigt faktiskt...

    Ha det gott så länge!!!


    Hej! En liten fråga bara. Vad är det för föräldrautbildning som ni ska gå då det är internat en helg och sedan via webben? Bor du också i Stockholm. Vi har tänkt anmäla oss snart och jag är tacksam för all info om vilka alt det finns i Stockholm. Har annars hört talas om kurs på Söder. Kram
  • en glad
    villsågärna38 skrev 2010-09-28 14:17:03 följande:
    Hej! En liten fråga bara. Vad är det för föräldrautbildning som ni ska gå då det är internat en helg och sedan via webben? Bor du också i Stockholm. Vi har tänkt anmäla oss snart och jag är tacksam för all info om vilka alt det finns i Stockholm. Har annars hört talas om kurs på Söder. Kram
    Det finns nog olika privata arrangörer av obligatorisk föräldrautbilfning ute i landet, men de flesta kommuner vill bara godkänna de utbildningar de anvisar till. Så ställ krav på din stadsdel/kommun att berätta om ALLA de alternativ som de godkänner. Stockholm har ju satsat på att arrangera föräldrautbildning i egen regi så de är nog inte så benägna att godkänna andra öht .... däremot säljer de platser till många andra kommuner!
  • dunna
    Chimamanda skrev 2010-09-28 12:43:31 följande:
    Förstår att det är jobbigt för dig att prata om det, så har nog de flesta av oss det i varierande grad.

    Det som är så bra med föräldrautbildningen är att alla andra som är där har varit igenom ungefär samma saker, alla är där därför att de av olika skäl har problem med att få biologiska barn. Det tyckte jag själv var så himla häftigt, att äntligen träffa människor, och många dessutom, som visste precis vad det handlar om! Hoppas det kan hjälpa dig att prata, att vistas i en sådan miljö. För har du väl börjat berätta så går det lite lättare nästa gång. Lycka till
    tack grace o :)

    Jo, jag tror att det blir lättare när alla är i samma sits :)
  • matte till Bellman

    Vi bor inte i Stockholm utan i Valdemarsvik 5 mil från norrköping.
    Vi är med i studieförbundets adoptionskurs och den är godkänd här och på flera delar i landet. Vi är par från hela sverige somgår denna kurs och förra helgen träffades vi . Det var helt underbart härlgt att träffa dessa trevliga glada människor som är i samma situation som oss. De var från både nprrland, stockholm och skåne. Vi som går denna kurs har kanske svårare att komma loss på kvällar osv så på distans är utmärkt val för oss. Det var väldigt sönt att få prata med människor som är i samma situation och där man  inte måste hitta på en massa lögner om varför man inte har barn, osv. Vi diskutterade mycket kring allt som berör adoption till barnlöshet. Något som vi alla hade gemensamt. Dessa hemlighetsmakerier man håller på med för sina arbetskamrater varför man måste till läkaren osv . Vi skrattade mkt tillsammans och det var skönt att få känna att det finns fler än vi, vi är inte ensamma.
    Nu är det på nätet vi pratar mkt men det är väldigt bra det med.

     

  • Hjärtat längtar
    matte till Bellman skrev 2010-10-08 19:59:23 följande:
    Vi bor inte i Stockholm utan i Valdemarsvik 5 mil från norrköping.
    Vi är med i studieförbundets adoptionskurs och den är godkänd här och på flera delar i landet. Vi är par från hela sverige somgår denna kurs och förra helgen träffades vi . Det var helt underbart härlgt att träffa dessa trevliga glada människor som är i samma situation som oss. De var från både nprrland, stockholm och skåne. Vi som går denna kurs har kanske svårare att komma loss på kvällar osv så på distans är utmärkt val för oss. Det var väldigt sönt att få prata med människor som är i samma situation och där man  inte måste hitta på en massa lögner om varför man inte har barn, osv. Vi diskutterade mycket kring allt som berör adoption till barnlöshet. Något som vi alla hade gemensamt. Dessa hemlighetsmakerier man håller på med för sina arbetskamrater varför man måste till läkaren osv . Vi skrattade mkt tillsammans och det var skönt att få känna att det finns fler än vi, vi är inte ensamma.
    Nu är det på nätet vi pratar mkt men det är väldigt bra det med.

     
    Vad roligt att du gillar kursen!
    är det nån mer helg, eller var det bara en?

    Jag tycker med det är jätteroligt att träffa andra i samma situation. Man känner sig normal bland dem liksom.
    Man känner sig inte som det ovanliga barnlösa paret som ska adoptera, som man kan känna ibalnd. 
    På tisdag ska vi på tredje träffen (av 6 träffar) det ska bli kul. Jag kommer nog sakna föräldrautbildningen sen.
  • Zeitgeist

    Nu har jag precis avslutat föräldrautbildningen. Precis som en del av er andra har jag verkligen uppskattat att träffa andra i samma situation och jag tyckte därför att det kändes lite sorgligt att det tog slut. Som tur är var inte jag den enda som kände så utan ganska många i vår grupp har bestämt oss för att försöka hålla kontakten även i framtiden genom att ordna regelbundna träffar. Ska bli spännande att se hur det blirGlad

Svar på tråden Föräldrautbildning Hösten 2010