• danstokan

    vem ska jag rösta på?

    Hej. Jag har nyligen tagit psykologexamen och arbetar för närvarande inom Landstinget. jag tjänar rätt kass jämfört med mina kursare som nu arbetar statligt eller kommunalt men har accepterat läget eftersom det är Landstinget som har de arbetsuppgifter jag vill arbeta med. Vem ska jag rösta på för att få en bättre lön inom sjukvården och psykiatrin? Och hur tänker ni kring privatiseringen?

    Jag är emot nästan all privatisering av sjukvård och skola som i längden skulle kunna leda till att de som har de svårast får sämst möjligheter och resurser eftersom de kostar mest pengar genom att de behöver mer resurser. och jag är också osäker på hur den kan påverka mina möjligheter att få jobb. jag skulle vilja att privatiseringen bidrog till en ökad konkurrens och billigare resurser för befolkningen, bättre kvalitet och mer möjlighet för individer att utvecklas och bli bra och således tjäna pengar. men det ska inte ske på bekostnad av de som har de svårast, de som behöver mest hjälp eller liknande. är rädd för att det kan bli så nu med alla friskolor (som struntar i elever och låter alla gå ut gymnasiet utan slutbetyg) och alla privata vårdinrättningar (som kanske inte tar emot svåra sjukdomsfall som kostar mycket resurser). ..

    Jag vill för allt i världen rösta blått i valet! Hjälp mig att hitta ett parti som lägger fokus på att hårt arbete lönar sig, att fokus i ev. privatisering ligger på lagar som gynnar den enskilde (ffa de som har de svårt) och gärna någon som även fokuserar på preventiva insatser/tidiga insatser...

    Hittills lutar det åt att jag lägger min röst på er. men jag behöver lite mer klarhet i varför jag egentligen ska göra det. hur tänker ni kring sjukvården, privatisering, arbetslöshet och lön samt prevention?

  • Svar på tråden vem ska jag rösta på?
  • Folkpartiet

    Hej!
    Vi delar ditt engagemang för dem som har det svårast och kan ha svårt att själva göra sina röster hörda. Alla människor ska ha rätt till en god vård och omsorg på lika villkor. Det är därför som sjukvården framför allt betalas med skattepengar.

    Privata vårdgivare  som jobbar på landstingets uppdrag bidrar till att vi som patienter får fler mottagningar att välja bland. De bidrar också med nya idéer i vården. För de som är anställda i vården bidrar privata vårdgivare till att man har fler arbetsgivare att välja mellan, vilket ju kan vara bra både när det gäller att få en bra arbetsmiljö, vettiga arbetstider och en bra lön. Den som är en dålig arbetsgivare har svårare att rekrytera bra personal.

    Erfarenheterna av att öppna upp för att fler privata vårdgivare jobbar på landstingens uppdrag är goda. Låt oss ta Stockholms läns landsting som exempel, där landstinget gav privata husläkarmottagningar möjlighet att öppna där de ville. Olyckskorparna sade att det bara skulle gynna de som bor i innerstan, är ganska friska och har det bra ställt. En uppföljning som nyligen gjorts av forskare vid Karolinska Institutet visar dock att olyckskorparna hade fel. De flesta av de 37 nya vårdcentralerna har öppnats i låg- och medelinkomstområden i länet. De patienter som har sjukdomar som kräver mycket vård har ökat antalet läkarbesök mer än stockholmarna i genomsnitt. Patienter som bor i områden med låga inkomster har ökat sina läkarbesök mest.

    Så erfarenheterna visar att en omsorg om de mest utsatta i samhället kan gå hand i hand med en vård som bedrivs av många olika vårdgivare. Hoppas att du tycker att vi svarat på dina frågor och att vi vinner ditt förtroende inför höstens val! 

Svar på tråden vem ska jag rösta på?