• Anonym (skolan)

    Hur ska man nå målet att alla barn får en utbildning som ger dem en bra grund att stå på?

    Har en fråga som rör grundskolan. Hur anser folkpartiet att man bör nå målet att alla barn i Sverige ska få utbildning som ger dem en bra grund att stå på?

    I vår kommun är det cirka 30 elever i varje klass (ibland till och med mer). Vi har nu 1,4 lärare i min sons klass, till dessa 30 elever.
    Barnen börjar till hösten i en 4-5:a (åldersintegrerad klass), där hälften av 5:orna enligt uppgift från läraren inte nått nivån för godkänt under läsår 4.

    Detta är inte acceptabelt. Lärarna hinner inte med att ge barnen en bra undervisning, då det är för låg lärartäthet och för stökigt i skolorna.
    Det räcker att det finns en stökig elev i en klass för att undervisningen ska bli lidande.
    Med 30 elever och endast 1 lärare vid flera av lektionerna blir resultatet att elevernas undervisningsnivå sänks då läraren får ägna sig åt att se till att ordningen upprätthålls istället för att undervisa.Det är också brist på kontinuitet (lärarbyten varje termin), så varje ny lärare som kommer får börja om på nytt med att lära känna barnen.

    Jag vill gärna höra vilka tankar centerpartiet har om hur barnen ska få en bra undervisning i grundskolan. Det är trots allt barnen och deras undervisning som blir grunden för vårt framtida samhälle, tillsammans med oss som nu är yrkesverksamma.

    Mycket tacksam för svar.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 07:31
    Tryckfelsnisse var framme när jag skrev. I sista stycket ska förstås stå:
    "Jag vill gärna höra vilka tankar folkpartiet har...", etc.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 07:46
    Ett förtydligande av frågan:

    Hur anser folkpartiet att politiken ska se ut för att kommunen ska kunna nå målet att alla barn ska få en utbildning som ger dem en bra grund att stå på?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-11 18:45
    Tack för ditt svar. Det låter bra med satsningar på skolan. :)
    I den skola där min son går skulle behövas större budget än idag för att nå skolans mål. Min följdfråga är nu: vad avser folkpartiet att dra ner på istället?

  • Svar på tråden Hur ska man nå målet att alla barn får en utbildning som ger dem en bra grund att stå på?
  • Folkpartiet

    Tack för din fråga. Skolans viktigaste uppgift är att förmedla kunskap. Det har den klarat alldeles för dåligt. Vi håller med dig om att arbetsro är en förutsättning för att barnens lärande. Många barn når inte kunskapsmålen, precis som du berättar om i din sons klass. Därför läggs nu skolpolitiken om. Men det dröjer flera år innan vi ser resultat. Fortsatta förändringar behövs. Framtiden för svensk skola är därför en huvudfråga för folkpartiet i valet.


    Du undrar vad vi vill göra för att förbättra grundskolan. Jag vill gärna peka på några centrala saker:


    - Kunskap är skolans viktigaste uppgift. Därför behövs tydliga kunskapsmål, tidiga kunskapskontroller och tidiga stödinsatser till de elever som behöver det.

    - Höj läraryrkets status
    . Inför lärarlegitimation och förbud mot att fastanställa obehöriga lärare.


    - Kombinera lek och lärande i förskolan. I lekfulla former ska barn kunna få prova på att läsa och räkna.


    - Betyg från årskurs 6. Det ger tydligare information till elever och föräldrar och skolan kan tidigt upptäcka elever som halkar efter i undervisningen. Vi har också sett till att alla föräldrar får skriftliga omdömen om sina barn redan från första klass.


    - En trygg skola. Vi stärker skolans befogenheter att skapa arbetsro och bekämpa mobbning. Vi vill bygga ut skolans elevhälsa genom mer statliga pengar för skolsköterskor, skolläkare, kuratorer och psykologer. 


    - Förstatliga skolan. Alla elever ska få en likvärdig utbildning oavsett var de bor. 


    - En gymnasieskola anpassad efter att ungdomar är olika. Alla ska inte tvingas läsa in högskolebehörighet.


    Skolan är så viktig för ett barns framtid, eftersom allt börjar där. Läs gärna mer om hur vi vill fortsätta förändra den svenska skolan på folkpartiets webb. Här kommer en länk till den: http://www.folkpartiet.se/Var-politik/Vara-viktigaste-fragor/Skola-och-utbildning/

Svar på tråden Hur ska man nå målet att alla barn får en utbildning som ger dem en bra grund att stå på?