• Anonym (Rotavdraget BRA)

    Varför tror ni att rotavdraget bara gynnar "rika" och varför vill ni ta bort det?

    Jobbar själv som usk:a, har ett spädbarn, hund och man med en sjukdom så städhjälpen man kan få med rotavdraget är toppen för oss, vi skull aldrig kunna köpa det annars. Vi har normalt bara min lön och får ut ca 15.000 kr/mån när jag jobbar heltid och nu ännu mycket mindre då jag har föräldrapenning, mannen får väldigt lite sjukersättning men vi har STORT behov av städhjälpen då även jag har en ryggskada och har svårt att böja mig mm (den skadan har jag sjukvården att tacka för under alla års slit).
    Så, varför tror ni enbart rika familjer har behov av detta och varför vill ni ta bort det? Kommer det finnas liknande möjligheter att få hjälp utan att det kostar jättemycket? 

  • Svar på tråden Varför tror ni att rotavdraget bara gynnar "rika" och varför vill ni ta bort det?
  • Socialdemokraterna

    Hej!

    Förstår att du menar det s.k RUT-avdraget, dvs bidrag till hushållsnära tjänster. Självklart är det så att det används av personer med olika inkomstlägen men undersökningar visar att det främst används av de med höga inkomster.
    Endast 1 % av normalinkomsttagarna med 25 000kr/mån använder avdraget medan det utnyttjas av ca 15 % av dem som tjänar över 1 miljon om året. (SCB)

    Hushållstjänster i hemmet är ett viktigt arbete, särskilt för äldre och barnfamiljer som har svårt att orka eller hinna med, men vi tycker inte att köp av hushållstjänster ska subventioneras med skattemedel. Vi tycker att våra gemensamma skattemedel bör investeras i vår gemensamma välfärd.


Svar på tråden Varför tror ni att rotavdraget bara gynnar "rika" och varför vill ni ta bort det?