• Anonym (Tyresö)

    Är Socialdemokraterna emot att alla barn ska ha rätt att välja skola?

    Hej!

    I den Moderata tråden här på FL så hävdar Ulf Kristersson att Socialdemokraterna är emot att alla barn barn ska ha rätt att välja skola.

    Jag tycker att alla barn, även barn med särskilda behov, ska ha rätt att välja skola i kommunal eller enskild regi. Som det är idag så nekar många kommuner barnen med särskilda behov att göra dessa val och det tycker jag är orättvist.

    Därför undrar jag om Moderaternas påstående om Sosialdemokraterna stämmer?

  • Svar på tråden Är Socialdemokraterna emot att alla barn ska ha rätt att välja skola?
  • Socialdemokraterna

    Hej!

    Nej, det är vi inte. Alla har rätt till samma höga kvalitet – från förskola till forskning. Vi vet att talang och begåvning finns överallt. Regeringen däremot skapar en sorteringsskola, där avgörande val skjuts allt längre ner i åldrarna och där föräldrarnas utbildningsbakgrund avgör barnens framtid.
    Vi vill skärpa kvalitetskraven på alla skolor och förskolor. Kommunala och fristående skolor och förskolor ska ha samma villkor och krav på sig. Alla som får del av skattemedel måste ha väl utbildad personal – det är en trygghet man ska ha när man gör sitt val. Valfriheten är till för eleverna och föräldrarna. De ska välja skola – skolor ska inte välja elever. Därför måste alla skolor vara öppna för alla elever. Elever är olika och kräver olika mycket resurser. Därför vill vi skärpa reglerna så att pengar går till de skolor och elever som behöver dem bäst.


Svar på tråden Är Socialdemokraterna emot att alla barn ska ha rätt att välja skola?