• Anonym

    fler 24 timmars dagis

    Hej jag undrar varför ingen satsar på barnomsorgen för oss med obekväma arbetstider.


    Vi har ju trots allt jobb, men kan inte jobba till 100% om vi inte får barnomsorg när det behövs. Vår kommun (norrköping) säjer att det bara är en extra service som de har och att de inte är tvugna att ordna med dagis på kvällar & helger. Men nu är det ju 2010 och väldigt många jobbar på obekväma arbetstider, alla förväntar sig att kunna handla närsom helst på dygnet, åka till sjukan, läsa  en tidning osv... Alla de här sakerna och många där till gör vardagen lättare för de flesta, förutom de som har barn & behöver jobba dom här tiderna.
    ivår kommun är det dessutom så att barnet/barnen först går på ett dagis på dagtid för att sedan flyttas till "nattis" av personalen/föreldern. Jag har ett väldigt litet barn (1,5år)och jag tror inte att det kan vara nyttigt att flytta ett barn som en vante mellan anläggningarna & de olika anställda.  hur ser det ut i andra länder? Jag anser att det borde flera finnas 24H dagis i varje kommun man skall inte behöva vänta 1-2 år på plats. isåfall måste man ju ställa sig i kö till kvälls dagis innan man ens blivit gravid och det är ju inte rimmligt!!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-16 21:13
    tar gärna in svar från flera partier
  • Svar på tråden fler 24 timmars dagis
  • Socialdemokraterna

    Hej!
    Vi håller med dig.
    Vi vill göra det lättare för föräldrar att kombinera arbete och familj genom att öka tillgången till barnomsorg på kvällar och helger. Det är bra både för dem som har oregelbundna arbetstider och för de som har tillfälliga arbetstoppar på jobbet. Vi vill avsätta 100 miljoner kronor för att stimulera kommunerna till mer flexibla barnomsorgslösningar


Svar på tråden fler 24 timmars dagis