• Siri29

    Fritt fram för droger i Islam?

    När det gäller Islam pratar ju många om just alkohol. Att det är haram. Och om jag uppfattat det rätt så är det just alkhol som nämns i Koranen. (Medveten om att jag kan ha fel här.)


    Så därför undrar jag: är hasch, amfetamin, kat..... okej inom Islam?
    Om inte - var står det ? I samma passager som rör alkohol?

    Anses alkhol och droger vara lika "illa"?

  • Svar på tråden Fritt fram för droger i Islam?
  • ViceGuy

    Det är vi människor som skapat förutsättningarna för vårat samhälle, ingen annan.


    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • Siri29

    Ja, jo det vet jag försås. Jag är troende, men tror samtidigt på big bang och skapandet av teoretiska stater. Jag menade snarare att jag uttycker en tacksamhet för att jag bor i ett land som inte tillämpar den typen av straff.

  • ViceGuy

    Okey då är jag med :)

    Jag är lite väl ordagrann ibland bara.


    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
  • JTA
    Siri29 skrev 2010-08-20 12:57:03 följande:

    Ja, jo det vet jag försås. Jag är troende, men tror samtidigt på big bang och skapandet av teoretiska stater. Jag menade snarare att jag uttycker en tacksamhet för att jag bor i ett land som inte tillämpar den typen av straff.


    Siri29 skrev 2010-08-20 12:57:37 följande:
    demokratiska stater skulle det så klart stå!
    Freudiansk felsägning?
  • Zhna

    Vad är detta för skenhelighet!? Att dricka vin är bättre än att dricka öl! Att dricka ett bra lagrad whisky eller cognac är bättre än att dricka billigt vodka. Det bara är så! Men visst förstår Jag att det tillhör Inka indianernas kultur att tugga coka blad och att Jag som lider av tandläkarskräck ej klarar av ett besök utan morfin men att dessa muslimer äger bilar av typ Corvette och Lamborghini genom att sälja ett par pizzor per dag går bortom Mitt förstånd. Luktar det ej knarkaffär det där?

  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Zhna skrev 2010-08-20 20:13:12 följande:
    Vad är detta för skenhelighet!? Att dricka vin är bättre än att dricka öl! Att dricka ett bra lagrad whisky eller cognac är bättre än att dricka billigt vodka. Det bara är så! Men visst förstår Jag att det tillhör Inka indianernas kultur att tugga coka blad och att Jag som lider av tandläkarskräck ej klarar av ett besök utan morfin men att dessa muslimer äger bilar av typ Corvette och Lamborghini genom att sälja ett par pizzor per dag går bortom Mitt förstånd. Luktar det ej knarkaffär det där?
    Vad är det som är skenheligt? Och vem har påstått att öl är bättre än vin och att morfin under läkarbesök/op är haram i islam? 

    Det sista i ditt inlägg förstod jag inte. Vilka är dessa muslimer du menar som har dyra bilar genom att sälja ett par pizzor? 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Siri29 skrev 2010-08-20 12:40:30 följande:
    Jag tackar Gud att jag inte lever i ett samhälle med tortyr och dödsstaff.
    Eftersom du är kristen så bör du även tro på att din gud föreskrev tortyr och dödsstraff, det är bara att läsa din bibel vilket jag antar att du inte gjort än?
  • Siri29

    Har du inte läst Bibeln?
     Jesus (fvmh) sa "den som inte syndat kasta första stenen".
    I Bergspredikan säger även Jesus "Ni har hört att det blivit sagt, öga för öga, tand för tand. Jag säger er: Stå inte emot den som är ond,utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd också den andra åt honom."

    Jesus utmanade också den judiska synen på rättskipning när han uppmanar oss att älska vår fiende.

    Jag vet mycket väl vad som står i min Bibel, däremot är jag inte en bokstavstroende fundamentalist. Endast en liten minoritet av kristna förespråkar dessa straff i dag.

  • Kaf Ha Ya Ain Sad
    Siri29 skrev 2010-08-23 10:52:46 följande:

    Har du inte läst Bibeln?
     Jesus (fvmh) sa "den som inte syndat kasta första stenen".
    I Bergspredikan säger även Jesus "Ni har hört att det blivit sagt, öga för öga, tand för tand. Jag säger er: Stå inte emot den som är ond,utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd också den andra åt honom."

    Jesus utmanade också den judiska synen på rättskipning när han uppmanar oss att älska vår fiende.

    Jag vet mycket väl vad som står i min Bibel, däremot är jag inte en bokstavstroende fundamentalist. Endast en liten minoritet av kristna förespråkar dessa straff i dag.


    Den historien om horan som skulle stenas finns inte i de tidigare skrifterna av bibeln. Den är ett påhitt.

    Så du menar att din Gud har ändrat sig, dvs från att vara den som utmanar till mord på barn, kvinnor och djur i GT till att utmana till att vända den andra kinden? 

    "Älska sin fiende" går emot människans natur. Ingen på jorden kan älska en brottsling som mördat egna barn t. ex. 
  • Kaf Ha Ya Ain Sad

    Helt OT! (fvmh) är en muslimsk åkallelse när man nämner någon profet. Vi gör det för att få belöning från Allah swt. Kristna brukar inte åkalla Gud att skänkaJesus fred, hur kom det sig att du gör det, Siri29? 

  • Siri29

    Det är inte alls ett påhitt. Du är inte kristen och behöver inte tro på Bibeln, men du behöver inte kalla de bibliska texterna för påhitt.

    Att vända andra kinden till handlar inte om att säga att "allt är okej", men att man inte behöver ge igen så som man själv blivit attackerad. Att alltid ge igen med samma mynt föder en ond våldsspiral som vi ser allt för mycket av i vår värld.

    Du verkar ju inte kunna tolka. Du vill ha en religion som du kan lyda bokstavligt och slippa tänka själv. Men alla muslimer är inte som du. Alla kristna är inte som du. Att älska sin fiende är eftersträvansvärt.
    Exempel: Jag blev nyligen utsatt för en ganska allvarlig kränkning av en bloggare. Men jag ger inte igen med samma mynt, jag kränker inte tillbaks på samma sätt. För jag tror på att älska mina medmänniskor.
    Det behöver inte betyda att jag lyckas med det. Men det är min strävan.

    Du vet inget om min bakgrund, min relgigion, var i världen jag har levt och vad jag tror på. Att jag önskar frid över Jesus är något du inte har med att göra.

Svar på tråden Fritt fram för droger i Islam?