• gumman 1

    Hur blir det med RUT avdraget?

    Hej!

    Jag undrar hur det blir med avdraget för hushållsnäratjänser om det blir ett maktskifte och oppositionen tar ledningen. Försvinner det direkt eller kommer det att succesivt avvecklas? Eller kanske blir det kvar?

    Jag röstar rödgrönt och har alltid gjort det, kommer även göra det om det blir så att ni tar bort rut-avdraget men jag blir såklart missnöjd då. Vi har en städerska som städar hos oss varannan vecka och på så sätt så kan vi umågs med våra barn (3 st) betydligt mer än när vi måste städa på våra "lediga" dar (helgerna). Vi båda arbetar 90 % och anser att vi hellre lägger lite mer en tusenlapp i månaden på städning än att köpa något matriellt eller äta ute ett par gånger. Vi får verkligen vardagen att fungera bättre med denna möjlighet än om det skulle kosta det dubbla.

    Tacksam för svar! och lycka till!

    Carina

  • Svar på tråden Hur blir det med RUT avdraget?
  • Socialdemokraterna

    Hej!

    Tack för ditt förtroende.
    Vi förstår att avdraget för hushållstjänster i hemmet kan vara ett bra alternativ för barnfamiljer som har svårt att orka eller hinna med, men vi tycker inte att köp av hushållstjänster ska subventioneras med skattemedel på 1,3 miljarder om året.


    Undersökningar visar att det främst används av de med höga inkomster. Vi tycker att våra gemensamma skattemedel bör investeras i vår gemensamma välfärd.

    Vi räknar med att avskaffa det s.k RUT-avdraget i juli 2011.

Svar på tråden Hur blir det med RUT avdraget?