• airam

    resurs och lärarbrist

    hej!! jag undrar när nån av er politiker tänker göra nåt åt misaären i skolan. jag tänker då naturligtvis på indragna tjänster på alla områden, det är väl inte ett jävla dugg konstigt om ungarna mår dåligt i skolan och blir skoltrötta, när de inte får den hjlp de behöver. det är väl en självklarhet att det ska finnas det. och större och större klasser blir det.

    när jag gick i grundskolan på 70 talet så fanns inga av de problemen, eftersom det fanns resurser. när ni ger kommunerna sina pengar , öronmärk då de pengar som skolan ska ha och specificera mer vad exakt de ska använda dom. sen ska det vara en skyldighet att redovisa exakt vad de gjorde med dom.

    så som sagt hur länge tycker ni att det här är acceptabelt ???? för hitintills har det ju inte hänt nånting

    hälsn maria flärdh

  • Svar på tråden resurs och lärarbrist
  • Socialdemokraterna

    Hej och tack för din fråga och dina synpunkter!

    Skolan är en av de viktigaste frågorna, en bra skola med hög kvalitet bidrar till att ge alla barn chansen att utvecklas och förverkliga sina drömmar. Men ska skolan hålla den höga kvalitet som jag och mitt parti vill, måste man välja. För mig är valet klart, hellre satsningar på skolan, vården och omsorgen än stora skattesänkningar. 


     Våra viktigaste förslag om skolan:


    - En ny regering avsätter minst 12 miljarder kronor mer än regeringen till välfärden.


    - Målet är att anställa fler behöriga lärare. Klasstorlekarna ska bli mindre. Utgångspunkten är att lärartätheten ska vara minst 9 lärare per 100 elever. Då blir det också möjligt att nå en högre kvalitet på undervisningen och att göra de särskilda insatser som krävs för att förbättra svenska skolresultat. Vårt mål är att Sverige ska ligga bland topp 10 i OECD:s Pisa-undersökning inom ämnena matematik, läsförståelse och naturvetenskap 2015.


    - Undervisningen måste anpassas efter vad den enskilde eleven behöver för att nå målen i skolans ämnen. Det totala antalet garanterade undervisningstimmar ska finnas kvar, men antalet timmar per ämne kan variera från elev till elev.


    - Skriftliga omdömen införs från årskurs 1 i grundskolan. Omdömena ska vara framåtsyftande, visa elevens utveckling och även tydliggöra vilka insatser som behövs. De ska inte vara betygsliknande. En gemensam struktur och nationella kriterier ska tas fram.


    - Betyg i grundskolan ska finnas från årskurs 7.


    - De stora skolreformernas effekter ska utvärderas. Det ska leda till förslag för ökad möjlighet till likvärdig utbildning, ökad kvalitet och en sammanhållen skola.


    Alla har rätt till samma höga kvalitet – från förskola till forskning. Vi vet att talang och begåvning finns överallt. Regeringen däremot skapar en sorteringsskola, där avgörande val skjuts allt längre ner i åldrarna och där föräldrarnas utbildningsbakgrund avgör barnens framtid. Vi vill ta bort återvändsgränder i skolsystemet och istället ge alla en möjlighet att växa och nå maximalt efter sin förmåga.


     Vi vill skärpa kvalitetskraven på alla skolor och förskolor. Kommunala och fristående skolor och förskolor ska ha samma villkor och krav på sig. Alla som får del av skattemedel måste ha väl utbildad personal – det är en trygghet man ska ha när man gör sitt val. Valfriheten är till för eleverna och föräldrarna. De ska välja skola – skolor ska inte välja elever. Därför måste alla skolor vara öppna för alla elever. Elever är olika och kräver olika mycket resurser. Därför vill vi skärpa reglerna så att pengar går till de skolor och elever som behöver dem bäst.


     Bra lärare kan uträtta underverk. Alla lärare i den svenska skolan ska vara utbildade, kompetenta och behöriga. Kraven ska vara höga på lärarna, rektorerna och deras utbildningar. Kunskapsresultaten ska stärkas. Individuella utvecklingsplaner, nationella prov och målrelaterade betyg är verktyg för att säkra kvaliteten i skolan. Om man systematiskt följer upp vad eleverna lär sig är det lättare att ge det stöd varje enskild elev behöver.


     En bra arbetsmiljö ger bättre arbetsro, det gäller även i skolan. Det är en viktig faktor för att stärka kunskapsresultaten – hur man mår i skolan påverkar hur mycket man lär sig. Många skolor runt om i Sverige är slitna och omoderna och behöver rustas upp. Både elever och lärare behöver en stimulerande arbetsmiljö för att må bra och trivas. Samtidigt är var tionde byggnadsarbetare arbetslös. Vi föreslår ett ROT-avdrag för skolan som gör det möjligt att rusta upp nedslitna skolor i runt om i landet.

Svar på tråden resurs och lärarbrist