• bonnieloveskim

    Barns synfel kalssfråga - även här...

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-25 21:38
    Jag instämmer verkligen med talaren nedan som skrev om barns synfel.

    Min dotter har motsatt problem, hon har - 11. Hon fick glasögon när hon var 1 år 9 månader.
    Dessa glas kan jag få via vanliga optiker, och för att de ska vara humana så får jag beställa tunnaste glasen.
    De kostade 3500 kr på spacsavers varav att få dem tunna kostade ca 2500.
    Att köpa 2 betala för en går inte för man måste be att få båda paren tunna då dvs 2 x 2500 kr.

    Hennes synskärpa ligger 5 cm från ögnen.

    Sedan har de givetvis gått sönder en del, hon måste ju ha dem på dagis. OCh hon förstår inte att inte slita av sig dem.

    Så ca 5000 kr på ett år har jag lagt ner på dem.
    Pappan bor inte med mig, och han har inte lagt en enda krona på glasögonen, trots att han har har henne och inte betalar underhåll.

    Sen om det händer något med glasögonen.. vad händer på dagis.. vad gör jag.. om de går sönder och tar en vecka att få nya.. VEM hjälper henne varje dag på dagis då?
    Eller i skolan?

    HUR ska jag har råd att ha ett extra par glasögon???

    Hon har även Celiaki som sin syster, och vi får mat subventionerat av staten.

    Men inget för att hon inte kan se nåt.

  • Svar på tråden Barns synfel kalssfråga - även här...
  • Socialdemokraterna
    Hej och tack för din fråga! Jag har full förståelse för att det här är en fråga som engagerar.

    Som jag skrev tiidgare kan kommunerna själva bestämma om de vill ge bidrag till glasögon. Vi socialdemokrater vill satsa 12 miljarder extra till kommunerna. Det kan vi göra därför att vi prioriterar skolan, vården och omsorgen före stora skattesänkningar. Jag tycker att du ska ta kontakt med kommunpolitikerna i din kommun och ställa din fråga till dem.
Svar på tråden Barns synfel kalssfråga - även här...