• Memnok77

    Hur står det till med kunskaperna i ekonomi?

    Under den här valrörelsen har jag sett diverse utspel från er och era kartellmedlemmar om att man skall "skapa jobb" inom offentlig sektor genom att slänga skattepengar på den.

    Därför undrar jag, tror ni att det skapar sysselsättning/tillväxt om jag imorgon går ut och krossar en ruta på valfritt shoppingcenter? Samma princip som att bara "skapa jobb" i offentlig sektor.

    Tips innan ni svarar: http://en.wikipedia.org/wiki/Parable_of_the_broken_window

    Tack för att ni ställer upp och svarar på frågor.
    /Memnok

  • Svar på tråden Hur står det till med kunskaperna i ekonomi?
  • Socialdemokraterna

    Hej!

    Studier har visat att den s.k. nordiska modellen med relativt stor offentlig sektor och höga skatter som andel av BNP klarar sig bra i internationell jämförelse när det kommer till faktorer som långsiktig tillväxt och sysselsättningsgrad.


    Det senare gäller inte minst den kvinnliga förvärvsfrekvensen, där Sverige tidvis legat bland de högsta i världen. Ett högt kvinnligt deltagande i yrkeslivet gynnas av faktorer som väl utbyggd barnomsorg och en föräldraförsäkring som stöder deltagande på arbetsmarknaden för båda föräldrarna.


Svar på tråden Hur står det till med kunskaperna i ekonomi?