• Anonym (Kicki)

    föräldrapenning

    Varför kan inte vi föräldrar få välja själva hur vi kan få ta ut våra dagar?? Varför ska ni läggar er i hur VI föräldrar vill dela på våra dagar eller tar ut våra dagar???

    Bättre att få dela på dagarna hur man vill och ha två lyckliga föräldrar än kanske två olyckliga. Den som jobbar vill vara hemma och tvärtom. 
    De är ju bättre att barnet är hemma med en förälder än att bli lämnad på förskola för tidigt. För då har barnet verkligen inte tillgång när någon av sina föräldrar som kanske jobbar 8-17.
    Då träffar ju barnet personalen på förskolan mer än sina föräldrar och de är ju helt fel... ELLER????  

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-08 10:31
    Ni svarar ju samma sak till alla....
    De kanske är så att jag som kvinna VILL vara hemma med mitt barn. är de inte min åsikt som räknas??
    Och ni svarar inte på om är bättre att vara hemma med än förälder än inge och vara på dagis 8-17. För då har man verkligen inte tillgång till någon av föräldrarna. Utan dagis personal.

  • Svar på tråden föräldrapenning
  • Socialdemokraterna

    Hej och tack för din fråga!

    Barn har rätt till bägge sina föräldrar. Idag tar mammorna ut den allra största delen av föräldraförsäkringen. TCO:s pappaindex har visat att det skulle ta mer än 50 år innan uttaget är jämställt, om inget görs. Eftersom kvinnor tar ut den största delen av föräldraförsäkringen får kvinnor generellt lägre lön än män. Vi vill att föräldraförsäkringen delas i tre lika delar, en tredjedel för vardera vårdnadshavaren och en tredjedel som båda har möjlighet att ta ut. Detta ska ske genom att ytterligare månader knyts till respektive vårdnadshavare inom ramen för dagen försäkring. Självklart ska genomförandet ske med respekt för att enskilda familjer ska ha rimliga planeringsförutsättningar.

Svar på tråden föräldrapenning