• Lady Gogo

    Nobelpriset - Bra eller dåligt?

    Jag har som uppgift till skolan att bilda mig en uppfattning om nobelpriset och sedan skriva om det. Varför är det så omtalat? Och är det bra eller dåligt med nobelpriset?

    Skriv gärna vad ni tycker, och hjälp mig på traven. Det känns som om informationen på internet är ganska snål och jag har ingen aning om vad jag tycker. Så att få höra andras åsikter kan säkert underlätta lite!

  • Svar på tråden Nobelpriset - Bra eller dåligt?
  • Tow2Mater

    Titta på den långa listan av personer som fått det, och varfor. Nu senast Obama, for nåt han inte ens gjort. Det är ett pris som blivit politiskt, och forlorat all trovärdighet.

  • jlhm
    Tow2Mater skrev 2010-09-13 19:09:05 följande:
    Titta på den långa listan av personer som fått det, och varfor. Nu senast Obama, for nåt han inte ens gjort. Det är ett pris som blivit politiskt, och forlorat all trovärdighet.
    Det finns ju fler pris än fredspriset.
    De andra områdena som fysik, kemi, medicin, litteratur och ekonomi (instiftat av svenska riksbanken) är inte politiska och har enorm stor respekt runt om i världen.

    Tyvärr har ju den norska nobel kommittén gjort fredspriset till ett mer eller mindre politiskt pris vilket det dock ej ska vara.
  • Doktorn
    Tow2Mater skrev 2010-09-13 19:09:05 följande:
    Titta på den långa listan av personer som fått det, och varfor. Nu senast Obama, for nåt han inte ens gjort. Det är ett pris som blivit politiskt, och forlorat all trovärdighet.
    Kan du ge exempel på andra Nobelpriser än fredspriset som "blivit politiskt"?  Medicinpriset? Kemipriset kanske?

    Tror att du måste vara lite mer saklig än "titta på den långa listan av personer som fått det och varför".  Det är inte så lätt att sätta sig in i alla motiveringar till fysikprisen, t.ex.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
  • Tow2Mater
    Doktorn skrev 2010-09-13 20:07:24 följande:
    Kan du ge exempel på andra Nobelpriser än fredspriset som "blivit politiskt"?
    Jag nämnde det pris jag tänker på då jag hör ordet "Nobelpriset". Om du har åsiker om andra priser kan du ju skriva om just dem.
  • Doktorn
    Tow2Mater skrev 2010-09-13 20:15:34 följande:
    Jag nämnde det pris jag tänker på då jag hör ordet "Nobelpriset". Om du har åsiker om andra priser kan du ju skriva om just dem.
    OK, när du svarade "det är ett pris som blivit politiskt" på frågan om vad folk tycker om Nobelpriset framgick det inte att du syftade på enbart fredspriset.  Sorry.
    Av alla misslyckander är den här den besvikaste!
Svar på tråden Nobelpriset - Bra eller dåligt?