• IsaN

    3,5 år, fortfarande blöja och bryr sig inte. HJÄLP!

    Jag och min man börjar bli smått desperata. Hur ska vi få vår drygt 3,5-åriga dotter att släppa blöjan? Det värsta är att hon inte verkar bry sig när blöjan blir smutsig. Om ingen annan märker något kan hon gå länge med bajs i blöjan utan att säga något. Vi har försök potträna i somras och hon satt på pottan rätt många gånger men det kommer ingenting. Sen kan de komma sekunderna efteråt i blöja eller trosor. Nu sen dagis började igen så vägrar hon åter igen sitta på pottan, toaletten vill hon inte ens testa, och vi vet inte vad vi ska ta oss till. Vi har testat att vänta in henne, vi har mutat med presenter, vi har suttit och pysslat eller läst när hon suttit på pottan, men inget hjälper. Hon är en väldigt bestämd ung dam och hon går sin egen väg. Hon härmar inte andra utan gör det hon själv tycker är kul. Hon är väldigt duktig och framåt med mycket annat. Vad ska vi göra?

  • Svar på tråden 3,5 år, fortfarande blöja och bryr sig inte. HJÄLP!
  • IsaN

    Nej, jag skämtar inte. På eftermiddagen är ofta de större barnen ute själva och personalen har bara koll på dem men är inte i deras direkta närhet. Och då glömmer de nog bort att hon har blöja. Men jag tycker också det är dåligt. Varje barn har ju sina behov så visst borde de kunna kolla henne någon gång extra. Vi har inte heller någon hjälp från dem när det gäller pottträning. Om inte barnet själv säger till och vill få på toaletten så får hon inte vara där utan blöja. Det gör att det inte är så lätt att få en kontinuitet i tränandet. Men jag är inne på nu att ta ett möte med dem och diskutera hela situationen, hur vi tillsammans kan hjälpa henne att ta steget. 

  • JAG är BÄST
    IsaN skrev 2010-09-15 21:13:41 följande:
    Nej, jag skämtar inte. På eftermiddagen är ofta de större barnen ute själva och personalen har bara koll på dem men är inte i deras direkta närhet. Och då glömmer de nog bort att hon har blöja. Men jag tycker också det är dåligt. Varje barn har ju sina behov så visst borde de kunna kolla henne någon gång extra. Vi har inte heller någon hjälp från dem när det gäller pottträning. Om inte barnet själv säger till och vill få på toaletten så får hon inte vara där utan blöja. Det gör att det inte är så lätt att få en kontinuitet i tränandet. Men jag är inne på nu att ta ett möte med dem och diskutera hela situationen, hur vi tillsammans kan hjälpa henne att ta steget. 
    Börja redan imorron med att säga till dom att dom måsta kolla hennes blöja nån gång då å då. Säg att hon blir röd annars.
    Det är inte meningen att hon ska bli lidande för att dom andra barnen går på pottan å inte hon. Dom har samma ansvar för henne som dom som smår blöjbarnen å dom som går på pottan. Dom hjälper ju dom barnen,,så varför inte din lilla tjej?

    Å, jag tycker fortfarande inte att ni ska jaga fram nå vare sig ni föräldrar el dagispersonalen. Det kommer bara slå bakut. Låt det bero ett tag,,det kommer vips vad det är.
  • enbär

    Har ni testat att bara helt enkelt sluta med blöja? Min son var 2 år och 10 månader och verkade inte alls fatta grejjen med potta/toalett. Han kunde sitta jättelänge och läsa både en och två böcker men det hände inget. Sen satte vi på blöjan och strax efter kissade han i blöjan. Jag fick höra att han inte var mogen. Men till slut tänkte jag att "jamen då får han väl ta och mogna då". Så jag berättade för honom att när vi varit hos mormor skulle vi sluta med blöja (vi skulle dit över helgen). Sagt och gjort, på måndan efter besöket hos mormor tog jag av blöjan på morgonen och satte inte på någon ny. Vissa protester men inte så farligt. Jag erbjöd potta med jämna mellanrum och försökt få honom att sitta där. Gick väl sådär. Blev en hel del pölar på golvet de första dagarna (han hade blöja utomhus och på dagis där han då gick 15 timmar i veckan). Men efter två veckor var han i princip torr dagtid. Så jag tror INTE på det där med att man ska vänta in dem och att de ska mogna. De mognar helt enkelt genom att kissa ner sig några gånger. Jag tror absolut att min son behövde göra den kopplingen några gånger för att fatta. Med dagens blöjor känner de väl kanppt att de kissar.

    Bajseriet har vi haft mer problem med. I början kom det i kalsongerna. Inte kul. Efter några sådana episoder lärde han sig att säga till men krävde blöja. Och så är det fortfarande några månader senare. Har försökt med lite av varje. Han kan sitta en stund på pottan men inget händer. Funderar på att sluta med blöja även då. Kanske håller han sig då tills han blir förstoppad, kanske kommer det i kalsongerna. Men egentligen borde han kunna lära sig att det inte finns nån återvändo.

  • IsaN

    granit: Vi är faktiskt lite inne på det nu då vi delvis tror att vägrar beror på hennes bekvämlighet. Ofta behöver man ta striden med henne en gång, sen går det bra. Jag har dock tyckt att det blir lite konstigt att plötsligt erbjuda blöja när man ska till dagis men det gick visst bra för er del. Annars får vi ju vänta ända till höstlovet, men då har vi ju istället över en vecka på oss utan dagis som "stör". Jag har tidigare trott på idén att vänta ut och att hon blir redo av sig själv, men som du säger är jag inte lika säker längre. Inte när det gäller henne. Jag tror vi måste hjälpa henne att ta det där steget. 

  • Dr Mupp

    Ta bort blöjan, ladda upp med massor av underbyxor och byxor. Sen får hon väl kissa på sig. Hon upptäcker snart att det är obehagligt och kommer snabbt välja att använda en potta/toa. En treåring kan vara torr om man ger dem chansen, men låter man de fortsätta med blöjor så är det ju det bekvämt för dem. Varför ska de frivilligt byta bort de bekväma blöjorna mot ett mer jobbigt alternativ som potta om de inte måste.

    Visst kan man vänta men då kommer sen torrheten av att de upptäcker att ingen annan förutom pyttisarna har blöjor. Då är det grupptrycker som får dem att sluta med blöjor. Är det det ni vill. Att ungen ska komma på att hen är den enda på dagis som har blöjor i den åldern.


    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • sihn

    Min dotter var rätt så sen med att bli torr. Har för mig att hon var 3 år (hon är 8 nu).
    Ett tips som jag har och som fungerade på henne var att byta ut hennes Pampers bekväma blöjor till billigare plastigare blöjor där hon verkligen kände när hon hade kissat/bajsat.
    Det fungerade på henne och kanske det gör det på någon av era också.
    OBS! Vissa av de billigare blöjorna ger skavsår vid benen (gjorde på henne) så var uppmärksamma!!!!!

  • Um muhammed

    mina barn har slutat med blöjan när dom var 2, tyckte det gick snabbt och lätt för oss men alla barn är inte lika, något som jag brukade göra var att låta barnen gå utan blöja och hände det då en olycka i byxan , ja då fick dom gå med dom byxorna ett par minuter innan jag tog dom till toaletten och det tog inte många dagar innan dom förstod att det inte var så skönt, i bland satte jag dom på toaletten och läste en saga och kissade dom då i toaletten så blev det en massa klappande, beröm och belöning.
    Nätterna tog lite längre tid tror min minsta son var 2 år och 3månader innan han var torr på natten.
    Nu är han 2år och 5 månader och helt torr.
    Vet att det är olika från barn till barn men prova med toaletten direkt och skit i pottan och var konstant positiv även om hon nu råkar pissa på den nytvättade mattan....

    Önskar er lycka till !!

  • Loth

    Det finns ju sådana där Potty training pants att köpa, dem kan man ha på dagarna, det är som grövre typ av trosor och då känns det blött och obehagligare för barnet när det ex har kissat. Det kanske kan vara något?


    ♥ Nr 1 - 2010 ♂, Nr 2 - BF 20110401 ♥
  • Fenna
    Loth skrev 2010-09-16 08:25:34 följande:
    Det finns ju sådana där Potty training pants att köpa, dem kan man ha på dagarna, det är som grövre typ av trosor och då känns det blött och obehagligare för barnet när det ex har kissat. Det kanske kan vara något?
    Jag vet att sonens förra dagis inte gillade dem eftersom de ansåg att det lurade barnet att det hade blöja.
  • Loth
    Fenna skrev 2010-09-16 08:34:59 följande:
    Jag vet att sonens förra dagis inte gillade dem eftersom de ansåg att det lurade barnet att det hade blöja.
    Okej, men om barnet redan är van vid en blöja så är det här ju en "annan typ" av blöja bara att det känns annorlunda för barnet självt och då kanske de börjar reagera på att det faktiskt är bättre att gå på toan? Har aldrig testat iof så jag vet inte alls. Glad
    ♥ Nr 1 - 2010 ♂, Nr 2 - BF 20110401 ♥
  • chrissandra

    Hos en dagmamma hjäpte hon till då ett barn inte ville sluta med blöja och var drygt tre år.

    Alla barnen fick klistra ett klistermärke på en slags tavla varje gång de varit på toa.
    Det dröjde inte mer än tre dagar så hakade blöjbarnet på och blev torr.

    Det är kul med stickers! =)

    Jag brukar inte heller tycka att man ska stressa fram något men när barnen har passerat tre så är nog mognaden där för de allra flesta.

  • BymBym

    Pröva att ta bort blöjan helt när ni är hemma. Visst det blir en del tvätt men det kanske funkar. Tjata inte, det sätter press.
    Lycka till!

  • Dr Mupp
    Loth skrev 2010-09-16 08:25:34 följande:
    Det finns ju sådana där Potty training pants att köpa, dem kan man ha på dagarna, det är som grövre typ av trosor och då känns det blött och obehagligare för barnet när det ex har kissat. Det kanske kan vara något?
    För mina barn har det inte fungerat, de har tagit dem för blöjor. De måste ha antiongen blöja eller underbyxor.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Ninni68

    Min son blev torr dagtid i början av sommaren vid tre år och åtta månader. Det var först i julas som vi började märka ett genuint intresse hos honom för att ha kalsonger. Däremot inte för att gå på toaletten. Under våren införde vi lite belöningssystem för att få honom över tröskeln och sätta sig på toaletten - men det införde vi först när vi märkte att han började kunna kontrollera blåsan och själv sa att han skulle vilja ha kalsonger hela tiden. I början av sommaren hade han ofta kalsonger hemma, men vägrade gå på toaletten på dagis. Vi kände att han sannolikt skulle bli torr under sommarlovet och att det skulle vara bra om han hade gått åtminstone en gång på dagis toalett, så när maken var där på förinskolning med lillasyster mutade vi honom med en bil om han gick på toaletten med pappas hjälp. Och det räckte med det toabesöket, sen dess har han varit blöjfri dagtid .

    Jag har också känt mig rätt stressad av och till, men lyckligtvis fick jag tillfälle att fråga barnpsykologen Malin Alfvén om råd på en mässa när han var drygt två. Hon identifierade honom snabbt som ett iakttagande barn som gör saker först när han är redo för det - men då kör han för fullt (så sant). Och enligt henne var det helt meningslöst att försöka skynda på honom, han skulle inte sluta med blöjor tidigare för det. Sen dess har jag hört henne och Louise Hallin på Radio Stockholms Knattetimmen prata om de här barnen - ofta fantasifulla, kreativa och iakttagande barn - som mognar sent med att bli torra, du kan till exempel gå hit http://sverigesradio.se/sida/laddaner.aspx?programid=3888&sida=3 och ladda ner programmet från 091102 där de i början av programmet pratar om en treåring som inte vill sluta med blöja.

    BVC, sonens erfarna förskollärare och den barnläkare som utredde hans förstoppningsproblem i våras har också sagt till oss att ta det lugnt och vänta in honom.

    Sen får ni nog ta ett allvarligt snack med dagis om att de missköter sina grundläggande arbetsuppgifter... det finns inga ursäkter för att de inte byter er dotters blöja och varför finns de inte i barnens närhet när de är ute?

  • Alisa

    Prata med henne. Fråga när hon vill sluta med blöjan, när hon tror att hon kommer att sluta. Är hon en normal 3,5-åring så kan hon prata om det. Kanske har hon några förslag.
    Jag tror att det bästa är att ha lite is i magen och säga att nu är det upp till henne, tjatet slutar och hon får sluta när hon känner att hon klarar det. Och prata med folk runt omkring att de slutar kommentera.

    Har också lyssnat på Knattetimmen och det är delvis därifrån jag utvecklat mina åsikter om att inte stressa barnen in i något de inte är redo för.

    Tidigare kunde man läsa på Growing Peoples hemsida att så många barn som 10% inte var helt torra vid sju års ålder.

  • IsaN

    Nu har det hänt saker på toalettfronten. Det började med att vi bestämde att höstlovet skulle vara en bra tid för att säga att blöjorna var slut. Vi kände att vi måste göra något. Så vi köpte klistermärken och gjorde rutor på ett papper, en för varje blöja som fanns kvar. Vi räknade ut att de skulle vara lagom slut till lovet första veckan i november. Sen fick hon sätta ett klistermärke i en ruta varje gång vi tog en blöja. Den eller dagen efter sa jag att nu går vi och testar att sitta på toaletten. Pottan struntade vi denna gång. Hon är så lång så den är nog jobbig att sitta på. Hon gick med på att sitta där ett lång stund även om inget hände. Nån dag senare, lördag förra helgen, så sa vi att nu tar vi trosor och sitter på toaletten. Hon vägrade inte detta heller när vi sa det som ett självklart påstående istället för att fråga henne. Redan på förmiddagen sa hon att hon behövde kissa men då kom ingenting. Men efter lunch sa hon till igen och då kom det. Då var både hon och vi stolta. Sen dess har hon bara haft blöja på dagtid när vi skulle iväg på en lång runda på stan utan direkta toalettmöjlgiheter. Det händer olyckor, men hon kissar ofta på toaletten och säger till att hon behöver, vilket vi inte trodde hon skulle göra. Ibland kommer bajset i trosorna, men hon har sagt till några gånger också och försökt på toaletten. Det har inte lyckats än och ibland har hon velat ha blöja för att bajsa, men eftersom hon i alla fall försöker så känns det inte som att det är långt borta. 
    Dagis, som vi inte tidigare har känt att de vill hjälpa till med träningen, hakade på tåget. Redan första blöjfria dagen där gick hon med på att sitta på deras toalett och andra dagen kissade hon. Det har hänt någon olycka där och även hemma men i stort är vi mer än nöjda. Vi trodde inte att hon skulle ha kommit så här långt redan en vecka innan lovet. Hon är tre år och nio månader nu och nu verkar hon äntligen vara mogen. Men inget hade hänt om inte vi hade tagit initiativet. Det är hon för bekväm för.  

  • ecliptica

    Jag vet att det här tråder är 8 år gammal men det är som att jag läser om min son som i oktober 2018 är 3,5 år gammal och helt enkelt inte vill sluta med blöjan. Allt du skrev är vi lika med.

    Man tror att när man hör eller läser likadana situationer att man kommer lugna sig... Inte jag tyvärr. Jag blir mer desperat och känner mig hjälplös för att jag inte verkar kunna göra något för att hjälpa min son med det! På förskolan är de väldigt hjälpsamma och de säger ?det kommer när det kommer?. Jag får mycket stöd från min man också, även om han är också orolig. Vi pressar inte vår son heller men vi frågar några gånger om dagen om han vill kissa i pottan eller bara sitta. Det händer inte så ofta kan jag säga att han är intresserad. Han sitter på pottan någon gång på förmiddagen på förskolan också men han kissar aldrig.

    Jag vet att det kanske kommer något svar med likadana historier eller att någon kommer säger att vi kan bara vänta tills han är mogen. Jag har läst alla svar på tråder.

    Jag skriver det här för att det känns bra. Det är som terapi för mig som ofta lider av ångest och det är kanske mitt sätt att hjälpa mig själv så jag kan försöka igen imorgon!

  • nirakanna2
    sihn skrev 2010-09-16 08:03:19 följande:

    Min dotter var rätt så sen med att bli torr. Har för mig att hon var 3 år (hon är 8 nu).

    Ett tips som jag har och som fungerade på henne var att byta ut hennes Pampers bekväma blöjor till billigare plastigare blöjor där hon verkligen kände när hon hade kissat/bajsat.

    Det fungerade på henne och kanske det gör det på någon av era också.

    OBS! Vissa av de billigare blöjorna ger skavsår vid benen (gjorde på henne) så var uppmärksamma!!!!!


    Man kan använda trosor under blöjan så det blir blött och obehagligt.
Svar på tråden 3,5 år, fortfarande blöja och bryr sig inte. HJÄLP!