• augustibruden

    Det blivande barnrummet

    Vi är mitt uppe i pepperssamlandet till Slovakien och ska bl.a spela in en videofilm och ta kort från vårt hem. Hur har ni andra gjort med barnrummet? Det rum som ska bli barnrum har vi som ett allrum med TV, bord och soffa. Det ser inte alls roligt ut som det är nu. Eftersom vi inte vet åldern på barnen mer än att de är någonstans mellan 0-4 är det ju svårt att möblera förrän vi har fått barnbeskedet.
    Har ni full inredda barnrum redan innan barnbeskedet?
    Om inte, har ni tagit kort på rummet som det ser ut nu eller inte alls?

     

  • Svar på tråden Det blivande barnrummet
  • ViljaDrömma

    Hej!

    Vi hade ett hyffsat färdigt barnrum redan när vi samlade papper. Alltså vi inredde för att ha något att fotografera. I ert fall skulle jag låna ihop lite grejer från släkt och vänner och "homestagea" lite.

    Alltså låna lite leksaker, barnböcker, mjukdjur osv. Flytta undan befintliga möbler i en del av rummet och gör iordning ett provisoriskt "lekhörn". Det syns ju inte på bilderna att det egentligen är "fejk".

    Sen kan ni ju i lugn och ro inreda som ni vill ha det....rätt skönt tidsfördriv under BB och RB väntan om inte annat...

    Lycka till!

  • Blandis

    Vi hade inget inrett barnrum när vi skulle börja samla våra papper.
    Men det rum som vi har tänkt att ha som barnrum ställde vi iordning enbart för videofilmen och korten. Vi köpte inga saker eftersom vi inte visste något om barnen/barnet, mer än att de kommer vara ett syskonpar mellan 0-4 år eller ett barn på 0-2 år. Men vi både fick och lånade vi lite barnleksaker från syskon och vänner.
    Vi försökte se till att det fanns lika mycket flick- som pojksaker i rummet, samt lite saker som passar barn i olika åldrar mellan 0-4 år. Så det blev två vuxensängar, en spjälsäng och en byrå i rummet samt lite dockor, en dockvagn, lite bilar, mjukdjur, barnböcker, barnfilt, barnspis, lekbord med två stolar.
    Vi filma och knäppte lite foton, för att sedan återställa rummet. Det var lite bökigt men samtidigt lite kul och mysigt. Lycka till!

  • Helle68

    Grattis till papperssamlandet!

    Eftersom våra barn kommer från just Slovakien har vi också spelat in en film -  för oss tog det evigheter, hoppas det går smidigare för er... Hur som helst, vi hade inte gjort i ordning barnrummet när vi filmade utan visade de rum som skulle bli barnrum så som de var (då arbetsrum) och sa på engelska i filmen att det här skulle snart bli barnens lekrum respektive sovrum. Detta var i och för sig 2008 och kanske har man ändrat på reglerna nu, men då funkade det i alla fall att göra så.

    Skulle ha känts märkligt att bära ut alla möbler och låna möbler och leksaker bara för filmens skull, det hann vi göra i ordning sedan när vi fått BB och skulle skicka ner fotoalbumet till barnen med bilder på det "riktiga" rummet och deras leksaker i stället. Skulle nog också se konstigt ut om det riktiga rummet såg så annorlunda ut jämfört med ett eventuellt "fejk-rum" på filmen, för både barn och barnhemspersonal och fostermamma hade sett både film och senare fotoalbum och de hade nog reagerat på att det såg annorlunda ut.

    Lycka till!

  • KimKatt

    När vi skulle skicka vår ansökan till Nigeria blev vi oxå ombedda att skicka med foto från barnrummet. Vi hade inte gjort i ordning ngt barnrum och tyckte det både skulle ta för lång tid samt vara för känslomässigt jobbigt så vi gjorde i ordning en del av ett rum. Vi köpte säng, matta, lampa, sänglinne, överkast, lite gosedjur + lite annat dvs sådant som var lätt att ta undan sen. Fotade det och det funkade alldeles utmärkt.

  • Blandis

    Ja, när vi skulle göra våran film 2010 (Slovakien) så frågade jag om barnrummet, då jag tyckte att det var konstigt att det stod att man skulle ha ett inrett barnrum, då man inte har några barn, eftersom vi ville vänta med rummet tills vi fått BB.

    De sa till oss att man skulle ha ett inrett barnrum, därför att filmen även skulle ses av barnen för att förbereda
    barnen och inte bara ses av myndigheterna.

    Jag håller med om att det är dumt att fejka. Men eftersom vi fick det mesta av sakerna (sängar, byrå, dockor, vagn, bilar, spis, barnmöbler) kommer vi kunna återskapa större delen av rummet med några få undantag på leksaker, så jag tror/hoppas inte det är någon större fara att vi lånade lite grejer.


    Men det bästa är att fråga orgnisationen om det går bra att filma som Helle68 gjorde för det är ju det allra enklaste. Det hade vi ingen tanke på då... mitt i renoveringskaoset

  • maggan02

    Hejsan

    Vi behövde i och för sig inte spela in ngn film men ett album med 10 st kort skulle skickas. Så vi inredde ett barnrum lite enkelt dvs, säng ,bord och stolar , bokhylla med lite böcker o spel, lite leksaker och gosedjur.
    Nu när vi tittar i albumet när vår flicka kommit hem så ser det väldigt enkelt ut. Men vi gjorde det med värme o hjärta och inredde så gott vi kunde då.. Nu innehåller ju hennes rum  mycket mer ;))Flört Men vi är glada att vi började innan hon kom till oss, för någonstans var vi ju i drömmen hela tiden... Lycka Till!!!

Svar på tråden Det blivande barnrummet